Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ваня Кастрева
Ваня Кастрева

Още акценти:

Проверката установи нарушения на закони и наредби

Уседналост ще е водещият критерий за прием в първи клас

Липсват учители по английски език и физическо

900 експерти имат задачата да върнат отпадналите ученици в клас

С началника на Столичния инспекторат по образование Ваня Кастрева разговаря Цветелина Стефанова

- Г-жо Кастрева, Софийската математическа гимназия се тресеше от скандали цяло лято. Преди дни уволнихте директора Антони Стоянов. Какви са причините?

- Напрежението бе създадено от неговото решение да уволни учителката Петя Тодорова. Направихме няколко срещи във всички институции, но това създаде още по-голямо напрежение, защото родителите искаха от нас да я върнем на работа, но това може да направи единствено директорът или съдът. В началото родителите искаха обяснение защо е отстранена г-жа Тодорова, но директорът отказа да разговаря с тях и излезе в платен отпуск. Направих опит да събера двете страни. Когато има проблем, е редно всички да седнат на една маса и да търсят решение. Г-н Стоянов не го направи. Родителите депозираха жалба до омбудсмана Мая Манолова и до председателя на образователната комисия в парламента. Вследствие на това Министерството на образованието назначи проверка на административно-управленската дейност на директора на СМГ. Тя стартира през втората половина на юли. Стоянов продължаваше да бъде в отпуск и не сметна за необходимо да се върне в училището. Той пожела да бъде командирован на лагер в Приморско със своите ученици. На 8 август се върна на работа, но на 10-и при нас постъпи констативният протокол от проверката на комисията. Още на следващия ден единият екземпляр беше връчен на училището. В него са разписани сериозни пропуски в работата на директора.

- Какви?

- Протоколът от проверката е над 45 страници, към него има и приложения, които доказват нарушенията. Ще обърна внимание на някои от най-съществените. За първи път се реализира държавен план-прием за V клас. Ние и министерството изпълнихме всичко, което ръководството на СМГ пожела да променим - броя на паралелките предвид големия интерес. Проверяващата комисия откри много нарушения при реализирането на тази процедура, които я опорочават. При определянето на бал за кандидатстване в училището

не са включени

точките от

националното

външно

оценяване за

IV клас,

както и средноаритметичната стойност от превърнатите по скалата точки на предметите от раздел А от учебния план. Тези промени в хода на държавния план-прием в V клас изобщо не са стигнали до нас. Тук говорим за нарушение на закона. Недопустимо е учениците в СМГ да бъдат приемани по различен регламент от тези във Варненската математическа гимназия. Комисията е установила и неизпълнение на държавнообразователния стандарт на учебния план. Според г-н Стоянов няма значение колко часа децата учат музика. Заложено е те да имат по два часа, но реално се преподава по час и половина. Така децата са ощетени, но и задължителната преподавателска дейност на учителя по музика не е изпълнена. Има пропуски и във воденето на училищната документация. Комисията се натъква и на непознаване на нормативната уредба. Вътрешните правила за работната заплата не са обновявани от 2013 г., не са канени синдикатите за актуализация, нито е свиквано общо събрание.

- Досега не сте ли имали сигнали от учители и родители за тези нередности?

-Този въпрос поставих и аз на учителите. В СМГ има тежки нарушения при трудовото законодателство. Липсват длъжностни характеристики, а учителите не са запознати с Етичния кодекс за работа с деца. Директорът на училището си е позволявал да сключва незаконосъобразни трудови договори. При прекратяването им са изплащани по-малки обезщетения от тези които са предвидени в колективния трудов договор. Има и други компетентни институции, които ще продължат проверката. В протокола е отразено, че последната обществена поръчка за извършване на строителни ремонтни дейности и доставка на оборудване за нуждите на СМГ е обявена при условията и реда на отменени основания на Закона за обществени поръчки. През последните дни на август, докато беше в платен годишен отпуск, г-н Стоянов се опита да възпрепятства контролните органи да влязат в сградата. Недопустимо е един директор да уронва престижа на учители и служители на държавната администрация. Всички тези нарушения провокираха моето искане на оставката.

- Избрахте Зоя Савова за и. д. директор. Кога ще обявите конкурс за титуляр?

- Зоя Савова е дългогодишен преподавател в СМГ. Само човек, който го боли за това училище, би се нагърбил с тази отговорност. Предизвикателството пред нея ще е да обедини колектива, който сега е на отделни групи. Не търпят отлагане и отстраняването на останалите пропуски. В книжата

не са отразявани

и събираните

средства от

училището,

което е нарушение на Закона за счетоводството. Нещо повече, г-н Стоянов си позволи да каже, че това се прави във всички училища. Не можеш да обясняваш, че другите не са си свършили работата, защото отговорността е на директорите. Конкурсът за този пост ще се обяви, ако г-н Стоянов не обжалва процедура в съда. Ако това се случи, ще изчакаме съдебните процедури.

- Тази година бяха приети нови правила за прием в първи клас, но те бяха атакувани от родители и прокуратурата. Това отрази ли се на приема? Ще проработи ли уседналостта като водещ критерий и какви други промени ще заложите?

-Това не се отрази на приема, но създаде достатъчно напрежение и остави разочарование у много родители и техните деца - почувствали са се ощетени, че не са приети в първото желание. За всички деца в София има място. Направихме предложения към Столичната община и МОН за промяна в наредбата. След тяхното влизане в сила допуснатите пропуски ще бъдат преодолени. В София образователната инфраструктура не е равномерно разпределена. Имаме отделни райони с млади семейства, но няма училища и обратното. В столицата изборът между уседналост или месторабота е много важен.

- Колко учители недостигат в София и по кои предмети?

- Продължават да се търсят начални и детски учители. При нас традиционно се търсят учители по английски език. През август бяха обявени свободни позиции за учители по физическо, български език, математика, информационни технологии.

- Започнаха работа екипите, които трябва да върнат отпадналите деца в клас. Имате ли данни колко са отпадналите от училищата в столицата?

- Според данните, с които разполагаме от края на миналата учебна година, те не са много като брой - 285. Основното предизвикателство пред нас са адресните регистрации. Защото не всички, които живеят тук, имат такива. Това е причината при нас този процес да е по-забавен. Екипите са формирани, в тях влизат около 900 души. Важно е детето да бъде в детската градина или в училище, за да може то да бъде социализирано. Колкото по-рано се случи, толкова по-добре ще е за цялото общество. Това ще е постоянна работа, за нас е важно, че този път обменът на информация ще бъде между всички институции.

Визитка:

Магистър по история и образователен мениджмънт на Софийския университет

Доктор по педагогика на Пловдивския университет

Работила е като учител по история в 119-о СОУ

От 1998 до 2006 г. е директор на 2-о СОУ

От 13 юни 2006 г. е началник на Регионалния инспекторат по образование в София

На 13 август 2014 г. става служебен заместник-министър на образованието и науката и остава заместник-министър до 2 февруари 2016 г.

От 3 февруари 2016 г. е началник на Регионалното управление на образованието в София-град