Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Валери Симеонов оправя туризма, да се готви демографията

Вицепремиерът Валери Симеонов обяснил син на какво юнашко племе е. Шведът го изслушал и казал: "Добре, а сега ми лъсни и дясната обувка, че съм я оцапал с нещо червено". Така шведът разбрал кон боб яде ли. А Симеонов взел бакшиша и продължил още по-усърдно да лъска имиджа на българския туризъм. Тази седмица той се зае да забранява шума от дискотеките, алкохолните турове, сергиите с гащи и тубите с водка в морските курорти.

Това той прави в услуга на сериозния бизнес, който бил инвестирал много в хотели, заведения, обслужване, интериор и асортимент, но те са все празни заради пиянския разгул с фалшив алкохол по алеите и секса под открито небе.

Очевидно вече имаме още по-нова стратегия за развитие на туризма в България и това са само първите проявления на нейното прилагане. Тя цели да върне по нашето Черноморие летовниците от Западна Европа и бившия социалистически лагер. И непременно ще успее, всъщност вече е успяла. Заявките при туроператорите засега са с 8% повече в сравнение с миналото лято, а тогава България се наслаждаваше на невиждан наплив от летовници тип "сирийска вълна".

Най-хубавото е, че за връщането на туристите у нас отговаря пак Симеонов, който движи и демографската политика на кабинета. Тя пък цели да върне емигрантите и да спре обезлюдяването на страната. И ето, вземат се бързи и интегрални мерки. Правителството облекчи режима за наемане на сезонни работници по морето от страни като Молдова, Украйна и Армения. Дефицитът на персонал, съгласен да сервира, пере и чисти за малко пари, се запълва с внос на работна ръка.

Веднага си личи, че има приемственост между сегашната стратегия и предишните. Когато на България за пръв път й щуква да привлича чужденците, тя започва да се рекламира пред тях като родината на Георги Димитров. Първата туристическа брошура, издадена у нас, започва с неговия образ, следват снимки на завод и трактор и на мавзолея му. И ефектът не закъснява - на Златни пясъци е открит един хотел ("Родина"), а после на Слънчев бряг още един ("Чайка").

Следва небивал разцвет и хотелите в единия курорт стават 69, а в другия - цели 106. Българи не се допускат, тъй като за тях е отреден отдих в почивни станции със столова и общи, а по-късно и индивидуални санитарни възли. Открива се и курортното селище Русалка - един рай за чуждия турист, в който парите са извадени от обращение и се плаща с разноцветни камъчета от гердани на врата. Русалка обаче е френски анклав - скрита е с висока ограда от погледа на българите и в нея всеки келнер е с чин поне лейтенант от ДС.

Така България печели за черноморската си кауза не само руснаците, немците от ГДР, поляците и чехите, но и французите, западните немци и дори шведите. Те не са особено доволни от условията и обслужването, но пък нали слънцето, пясъкът, морето и гларусите от двата пола са безплатни.

Сидването на демокрацията бе взет рязък завой в развитието на туризма, който също се оказа правилен. България закри индустрията си, селското стопанство и развойната дейност. Вкара науката и образованието в тежка криза.

Така остана да разчита на приходи предимно от сферата на услугите, и то не чак толкова квалифицираните, като например туризма и аугсорсинга. Крайбрежието й сега е бетонирано, а хотелите са десетки хиляди и се строят още.

Вярно е, че срамен труд няма, но слугинската икономика поражда и слугински манталитет. Още повече че той бе насаден у заетите в сферата на туризма тъкмо когато обществото у нас ужким беше безкласово. Днес тези хора пак са в бизнеса, но вече като собственици и съдържатели. От тях се очаква да обслужват своите гости вежливо и с достойнство. Те обаче ги презират, виждайки, че са по-бедни от тях самите. Така че откъде накъде! Къв е па тоя, бе?

А в страните с най-развит туризъм в света - Франция, Италия и Испания - няма и помен от лакейско умилкване от страна на обслужващите, нито от издевателства над тях от страна на гостите. Тези държави обаче са сред най-развитите в света. Те имат мощни икономики и дори в нулева година за туризма няма да понесат прекалено големи щети.

Развивайки туризма според винаги правилните си стратегии, България в най-добрия случай ще заприлича на Гърция - страна без кой знае какви постижения в други сектори на икономиката, но с прекрасни природни дадености и корумпирана власт. Рано или късно тя непременно ще изпадне в криза като гръцката, но пък членството в Европейския съюз ще я спаси, както стана с Гърция. И тогава цяла Европа ще разбере кон боб яде ли, както се заканва Валери Симеонов.