Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Затварят Париж за дизелите над 11 години, а от 2025 г. ги забраняват в много страни от ЕС

България поощрява вноса на трошки, държи данъците им ниски и няма стимули за нови коли

Ако София се мие поне веднъж месечно, щяхме да дишаме с 15% по-чист въздух, сочи статистиката на развитите градове. Така редовното обливане с вода ще доведе до намаление на фините прахови частици и замърсителите средно между 10 и 15 на сто.

Това е една от приоритетните мерки, които кметът Йорданка Фандъкова обяви на 8 февруари. Тя ще е част от програмата на общината за борба с мръсния въздух. Според кмета на София Йорданка Фандъкова това става приоритетна част от програмата.

Като само през миналата седмица са почистени наносите от булевардите "Тодор Александров", "Васил Левски" и ул. "Московска". За сравнение през 2016 г. например

"Дондуков" е обливан с вода само два пъти

Едва ли някой може да се сети кога за последно това се е случвало в квартала му - фирмите по чистотата обикновено излизат, когато завали, и със сигурност се появяват в дните преди избори.

"Това е огромен проблем, особено през сухите периоди, но през зимата също има такива - казва бившият министър на околната среда Евдокия Манева. - Затова по света са измислили различни съединения, които

не позволяват замръзване

и отстраняват рискове от големите снегонатрупвания и заледявания. В развитите страни отдавна не използват луга и пясък. Забележете, че у нас този отпадък нито се мете, нито се мие, отива във въздуха, а оттам в белите ни дробове."

Според нея дори столицата да се мие само с обикновена вода, пак ще има резултат в качеството на въздуха.

"Няма нужда да се ползва чешмяна,

около София има толкова много водоеми, нищо не пречи да се ползва вода оттам", казва Манева.

Според нея все още сме много далеч от нивото на Швейцария и повечето западноевропейски градове, където

отдавна ползват за улиците специални препарати

"Това са вид шампоани, които отнемат абсолютно всички видове замърсявания, не само фините прахови частици, но и органиката."

Като жител на центъра на столицата, тя забелязала, че през три дни трябва да мие балкона си.

“Навсякъде има черен мазен слой,

който е от колите, така че освен прахови частици във въздуха и по улиците има и много органика - отбелязва Манева. - Затова в по-богатите страни използват миещи препарати. У нас дори веднъж месечно да минат машините с обикновена вода, пак ще има голям ефект."

Едва ли има българин, посещавал Виена, Мюнхен, Залцбург, Прага, на когото да не му е направило впечатление

как там обилно мият със сапуни

Статистиката у нас показва, че мръсният въздух в София се дължи 60% на транспорта и 27 на сто на битовото отопление. Останалите 13 на сто се разпределят горе-долу поравно между промишленост, селско стопанство и др.

"Ние сме гробницата на Европа с най-стария автопарк - казва пред "168 часа" Евдокия Манева. - Автомобилите от Западна Европа, вместо да се бракуват в моргите, се внасят у нас." Тя припомни, че всеки път, когато е правен опит да се ограничи вносът на стари коли или на такива, които не отговарят на стандартите за опазване на околната среда, е имало страхотен отпор.

"Досега нито едно правителство не е имало смелостта

да се изправи срещу лобито на вносителите на употребявани автомобили - казва тя.

- Веднага започват дирижирани протести и идеите се оттеглят."

Тя недоумява защо не се ползва опитът на някои западни страни, където правителствата всячески стимулират покупката на по-нови автомобили.

Според нея дори Гърция има такава политика.

В Румъния и Сърбия не е разрешен вносът на коли над 7 години.

В северната ни съседка важи правилото

който замърсява, плаща повече

Благодарение на това се стимулира и покупката на нови дачии.

Какви са политиките на някои страни за справяне с мръсния въздух и кои от тях ще наложат забрана на дизеловите автомобили, четете в хартиеното издание на "168 часа".