Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Близки до БСП изплуват от афера за 398 милиона лева ВРЪЗКИ: "Рей холдинг" е във възход по времето на Николай Добрев и Иван Костов.

 

БИЗНЕСМЕНИ с тесни връзки във върховете на БСП стоят зад лавината продажби и пререгистрации на фирми, които водят до скандалното дружество-фантом "Унитренд". Това заявиха пред "168 часа" добре запознати. От НАП обявиха, че "Унитренд" дължи 399 милиона лева неплатени данъци. Неговите собственици са на практика неоткриваеми - "Карсон", регистрирана на тихоокеанския остров Ниуе, и "Таунсайд лимитед" от Самоа.
Имената на Петко Тарашманов, Елена Илиева и Иван Павлов могат да бъдат открити

в дъното на сложните комбинации

 изразиха категоричното си мнение информирани за ситуацията. Тримата са известни в бизнес средите като собственици и управители на "Рей холдинг", който по-късно се преименува на "Бартимекс холдинг". Част от фирмите, в които Тарашманов, Илиева и Павлов са собственици, се вливат през 2004 г. в "Транслимитид" ЕАД, показва справка в архива на "Държавен вестник". Това дружество на свой ред си сменя името и става "Унитренд". Седалището е преместено от София в Кюстендил. Промяната в "Унитренд" с новото седалище е вписана в Търговския регистър на 6 април 2005 г., а на 14 април същата година дружеството е заличено. Следите са размити. Натрупаните милиони данъци остават да висят на екзотичните акционери в дружеството-фантом "Унитренд" - "Карсон" от тихоокеанския остров Ниуе, и "Таунсайд лимитед" от Самоа. Двете дестинации са известни като родина на червените банани и места, на които безпроблемно се изпират

огромни потоци от пари

Петко Тарашманов, Елена Илиева и Иван Павлов вече са далеч от всичко това. Те са се разделили с част от фирмите си, като са ги прехвърлили на "Транслимитид" ЕАД.
В силните си години тяхната финансово-индустриална група "Рей холдинг", по-късно преименувана на "Бартимекс", има широк спектър на дейности - търговия, производство и консултантски услуги в областта на електротехническата, жп транспорта и автомобилната индустрия, машиностроенето и финансите. В един момент холдингът им обединява над 45 компании.
Петко Тарашманов е бивш служител в "Електроимпекс". Той е зет на съдружника си Иван Павлов. През 80-те години на миналия век е представител на фирмата в Иран. Според запознати Елена Иванова също е била шеф на кантора в "Електроимпекс".
Третият съдружник Иван Павлов в онези години е бил преподавател в Полувисшия железопътен институт. Бил изключително близък с покойния шеф на Мултигруп Илия Павлов. Усмихвал се загадъчно, когато го питали дали са братовчеди.
Дебелата връзка с ръководството на БСП идвала и от друго място, допълват запознати. Родственик на Иван Павлов бил сред най-близките сътрудници на покойния вътрешен министър Николай Добрев. Източници на "168 часа" са категорични, Тарашманов, Илиева и Павлов имали

гореща подкрепа

 от върхушката на БСП, което обяснявало големият им икономически подем през 90-те години. Иван Павлов се нарежда сред членовете на нашумялото в миналото сдружение Български бизнес клуб "Възраждане". Сред неговите учредители са Илия Павлов, Васил Божков, Добромир Гущеров, Борислав Дионисиев и други, а негов председател е Емил Кюлев.


Мощни заводи докарани до фалит
"Нове холдинг" изкупува ремонтните жп фирми

ТРИМАТА съдружници Тарашманов, Илиева и Павлов чрез различни фирми от обръча на "Рей холдинг" ("Бартимекс") слагат ръка върху едни от най-мощните предприятия в страната през 90-те години. Холдингът управлява няколко предприятия, свързани с производството на елкабели и четири завода за ремонт на локомотиви и влакове.
Сред най-ценните придобивки е Електроапаратурният завод в Пловдив. "По това време предприятието работеше с водещи немски фирми, но беше съсипано" - твърдят източниците на "168 часа".
Другите перли в короната на тройката бизнесмени са фирми като "Гамакабел" в Смолян и "Елпромтрафо" в Кюстендил. Холдингът в онези години се разпорежда и с "Енергокабел" - София, който е оборудван с модерна американска апаратура. По-късно предприятието е закупено от английското дружество "Лакстън Файнаншъл лимитид".
Другото направление в структурата на "Рей холдинг" е

железопътната индустрия

 в страната. В един момент холдингът притежава около 60% от нея - собственик е на ремонтно-възстановителното предприятие "Кьоне" в София, на вагоно-ремонтните заводи в Карлово и Левски и на локомотивния завод в Русе. В тях се ремонтират около 50% от пътническите влакове и 35% от товарните, допълват източниците на "168 часа". Те припомнят, че "Рей холдинг" е имал много големи апетити и е очаквал дори да получи лиценз за частен жп превозвач. Намеренията са били да се пуснат първите частни влакове за Варна и Бургас. Вместо това холдингът получава мълчаливия отказ на Министерството на транспорта и съобщенията. Постепенно нещата тръгват надолу и "Рей холдинг" се оттегля от собствените си жп заводи. Започва разпродажба на машини и техника. Иван Павлов и Елена Георгиева, които са основните лица на "Рей холдинг" в жп бизнеса, излизат от управителния съвет на Националната железопътна компания, показва справка в архива на "Държавен вестник".
"Схемата, с която се действаше в многобройните предприятия, беше елементарна - обясняват бивши подчинени на Тарашманов, Илиева и Павлов. - Холдингът взема предприятието и

веднага го залагат

срещу кредити в банката. До един момент заемите се обслужват, но нещата тръгват надолу. Спират плащанията, започва разпродажба на оборудването. Накрая от някога цъфтящото предприятие остава само една куха черупка. По този начин останаха без работа близо 8 хил. души работници, а печеливши заводи отидоха по дяволите."
Заводите за ремонт на железопътна техника са заложени в Първа инвестиционна банка от собственика им в много тежко състояние. Те стават притежание на други фирми. Русенският локомотивен завод стават притежание на "Нове холдинг", други са закупени от английски инвеститори.
Отлично запознати обясняват как Петко Тарашманов, Елена Илиева и Иван Павлов са се отървали от част от фирмите си през 2004-2005 година. Една от тях е "Булкабел". Софийският градски съд заличава тях тримата и "Бартимекс холдинг" в "Булкабел" и вписва "Карсон" от Ниуи и "Таунсайд лимитед" от Самоа. Двете офшорки стават собственици на мястото на тримата бизнесмени и в "Елрадо Импекс". По подобна схема се отървават и от още няколко фирми, които през 2004 г. се вливат в "Транслимитид", който по-късно се прекръства на "Унитренд" и остава да виси с 398 милиона лева данъци. Дружеството днес е заличено, няма активи, а управителят и собствениците са неоткриваеми.
Опитите на "168 часа" да покани за интервю тримата бизнес партньори Тарашманов, Илиева и Павлов удариха на камък. От офиса им заявиха, че Илиева е в чужбина, а колегите й били в отпускарски режим. До редакционното приключване на броя те не отговориха на молбата за интервю.

Съдружници в застраховането
Братът на президента Желев вкаран в дружество "Европа"

ПРЕЗ 1997 г. "Рей холдинг" влиза и в застрахователния бизнес. Стават съдружници в компания "Европа". Според системата ДАКСИ след сделката застрахователното дружество се представлява от проф. Румен Георгиев и Елена Илиева. Свидетели разказват, че от "Рей холдинг" апортирали сграда. Другите съсобственици на "Европа" по-късно с изумление научили, че въпросната сграда е ипотекирана в банка. Те настоявали "Рей холдинг" да внесе пари вместо сграден фонд в капитала на застрахователното дружество. Избухнал мощен скандал. Проф. Румен Георгиев е изваден от управлението. На негово място е вкаран Стоян Желев, брат на тогавашния президент Желю Желев. Той е известен адвокат по онова време.
След няколко години от застарохвателната компания "Европа", която остава да се контролира от "Рей холдинг", няма и следа. През 2007 г. Софийският градски съд я обявява в несъстоятелност, като две години по-рано в края на 2005 надзорът е отнел лиценза за застрахователна дейност поради сериозни нарушения.
Сред бизнес начинанията на "Рей холдинг" е и участие в телевизия "Европа". По-късно дяловете са продадени.