Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Разследване на системата за сигурност в болида на пилота поставя нови въпроси.

Катастрофата, от която пилотът на "Рено" Кевин Магнусен буквално отърва кожата по време на GP на Белгия миналата неделя, предизвика истинска паника в Международната автомобилна федерация (ФИА) и особено сред хората, които пряко са отговорни за сигурността на световния шампионат.

Ударът на болида на Магнусен по много показатели напомня този на Фернандо Алонсо в Австралия, включително и заради това, че двамата състезатели изпълзяха от руините на колите си без никакви наранявания. След катастрофата на Магнусен, при която телеметрията показва, че ударът е бил с 42g, единствената контузия на пилота е навехнатият ляв глезен.

"Дори и това показва, че системите за сигурност във Ф1 са ефективни и животът на пилотите е гарантиран в много висока степен", побързаха да коментират от комисията по сигурността.

Ако това твърдение е вярно, защо тогава още на пистата "Спа-Франкоршан" ФИА започна светкавичното си разследване, а маршалите побързаха да приберат "яката" (подглавника), която се поставя около главата на пилота в кокпита? Защо част от видеозаписите също потънаха и в ютюб се пласират само стоп кадрите и ударът в бариерите и изваждането на Кевин от развалините?

Мястото на удара е такова, че публика на завоя "Червената вода" няма, така че и любителски кадри от катастрофата не се промъкнаха в социалните мрежи.

Форумите на фанатичните фенове на Ф1 тиражират десетки версии, но една от тях заслужава повече внимание. "Ален Мишел Прост" твърди, че маршалите на мястото на катастрофата са били привикани, за да проверят дали мобилните им устройства не пазят видео записи или снимки от удара.

Най-интересен е фактът, че първото от иззетите веществени доказателства е "яката", направено с аргумент за продължаващия стремеж на ФИА за подобряване на безопасността.

Според Радио файв при удара с 42g – това било демонстрирано на забавени кадри в кулата на състезателния контрол, в огражденията на "Червената вода" "облегалка" за каската е излетяла от кокпита, оставяйки незащитен тила на Магнусен.

Според регулациите на ФИА този елемент от системата за безопасност е определен така: "…намира в две хоризонтални линии около и зад главата на пилота, има две закрепвания, които бързо се освобождават и са ясно обозначени, лесно отстраними без инструменти…"

Междувременно от "Рено" разпространиха бюлетин за медиите, в който въпросът не се коментира, а след обясненията за здравословното състояние на Магнусен текстът завършва с многозначително обявление, че тимът няма повече да коментира инцидента.

"Има две приблизително еднакви по възможност обяснения – пише Нейл Пъркинс в специализирания сайт "Глобъл Ф1". – Едното е - а то е по-страшното, – че с тази катастрофа се появява доказателството, че "яката" вероятно не е достатъчно ефективна. Другото, далече по-добро като вариант, е, че проблемът е в безопасността на болида “Рено RS16”.

Има и друго основание за тревога във ФИА, а то е, че на "Спа-Франкоршан" за втори път през годината, след GP на Русия в Сочи, по време на свободните тренировки са използвани системата Hallo и нейният вариант, разработен от "Ферари". Покриващата лицевата, страничните и горната част на кокпита клетка, все още не е получила хомологация от ФИА. Вариантът на тази система при "Ред Бул" е прозрачен и издръжлив на удари плексиглас.

До разработването на системата се стигна след драматичната смърт на Луис Бианчи в Япония през 2014 г., но за момента комисарите по сигурността на федерацията възнамеряват да я въведат като задължително условие в шампионата не от 2017 г., каквито бяха предварителните намерения, а от следващия сезон.