Паника във ФИА заради катастрофата на Магнусен
Разследване на системата за сигурност в болида на пилота поставя нови въпроси.
Катастрофата, от която пилотът на "Рено" Кевин Магнусен буквално отърва кожата по време на GP на Белгия миналата неделя, предизвика истинска паника в Международната автомобилна федерация (ФИА) и особено сред хората, които пряко са отговорни за сигурността на световния шампионат.
Ударът на болида на Магнусен по много показатели напомня този на Фернандо Алонсо в Австралия, включително и заради това, че двамата състезатели изпълзяха от руините на колите си без никакви наранявания. След катастрофата на Магнусен, при която телеметрията показва, че ударът е бил с 42g, единствената контузия на пилота е навехнатият ляв глезен.
"Дори и това показва, че системите за сигурност във Ф1 са ефективни и животът на пилотите е гарантиран в много висока степен", побързаха да коментират от комисията по сигурността.
Ако това твърдение е вярно, защо тогава още на пистата "Спа-Франкоршан" ФИА започна светкавичното си разследване, а маршалите побързаха да приберат "яката" (подглавника), която се поставя около главата на пилота в кокпита? Защо част от видеозаписите също потънаха и в ютюб се пласират само стоп кадрите и ударът в бариерите и изваждането на Кевин от развалините?
Мястото на удара е такова, че публика на завоя "Червената вода" няма, така че и любителски кадри от катастрофата не се промъкнаха в социалните мрежи.
Форумите на фанатичните фенове на Ф1 тиражират десетки версии, но една от тях заслужава повече внимание. "Ален Мишел Прост" твърди, че маршалите на мястото на катастрофата са били привикани, за да проверят дали мобилните им устройства не пазят видео записи или снимки от удара.
Най-интересен е фактът, че първото от иззетите веществени доказателства е "яката", направено с аргумент за продължаващия стремеж на ФИА за подобряване на безопасността.
Според Радио файв при удара с 42g – това било демонстрирано на забавени кадри в кулата на състезателния контрол, в огражденията на "Червената вода" "облегалка" за каската е излетяла от кокпита, оставяйки незащитен тила на Магнусен.
Според регулациите на ФИА този елемент от системата за безопасност е определен така: "…намира в две хоризонтални линии около и зад главата на пилота, има две закрепвания, които бързо се освобождават и са ясно обозначени, лесно отстраними без инструменти…"
Междувременно от "Рено" разпространиха бюлетин за медиите, в който въпросът не се коментира, а след обясненията за здравословното състояние на Магнусен текстът завършва с многозначително обявление, че тимът няма повече да коментира инцидента.
"Има две приблизително еднакви по възможност обяснения – пише Нейл Пъркинс в специализирания сайт "Глобъл Ф1". – Едното е - а то е по-страшното, – че с тази катастрофа се появява доказателството, че "яката" вероятно не е достатъчно ефективна. Другото, далече по-добро като вариант, е, че проблемът е в безопасността на болида “Рено RS16”.
Има и друго основание за тревога във ФИА, а то е, че на "Спа-Франкоршан" за втори път през годината, след GP на Русия в Сочи, по време на свободните тренировки са използвани системата Hallo и нейният вариант, разработен от "Ферари". Покриващата лицевата, страничните и горната част на кокпита клетка, все още не е получила хомологация от ФИА. Вариантът на тази система при "Ред Бул" е прозрачен и издръжлив на удари плексиглас.
До разработването на системата се стигна след драматичната смърт на Луис Бианчи в Япония през 2014 г., но за момента комисарите по сигурността на федерацията възнамеряват да я въведат като задължително условие в шампионата не от 2017 г., каквито бяха предварителните намерения, а от следващия сезон.
Най-четени
-
Галерия Кеворк Кеворкян сам поиска вот на доверие и го спечели с 488 845 гласа
Паметта, а не суетата е причината големият журналист да съхрани "Всяка неделя" в мрежата. С това убеждение посреща своята 80-годишнина На 17 декември 1989 г
-
Галерия 9 септември 1944 г.: Терор и пропаганда
Вече изминаха 74 години от 9 септември 1944 г., но споровете по идеологически теми продължават да разбунват духовете у нас. В това отношение съвсем пресен е примерът с публикация в социалните мрежи
-
Галерия Иван Гарелов: Нищо гръцко нямам. В Гърция го мислят за кипърец, в Кипър - за грък
Как журналистът научи гръцкия така добре, че в Кипър да го мислят за грък, а в Гърция - за кипърец "Истинската Гърция са островите. Ако искаш да я опознаеш, там да отидеш
-
Загадката Сократ
В световната история са много малко личностите, които могат да се сравняват със Сократ (470-399 г. пр.Хр.). Без да напише нито ред през живота си, той е оставил такова забележително духовно
-
Малко съм смутен, че някои приемат, че бих дошъл в България, за да се подигравам на българите
Отказах няколко предложения за сериали заради постановката ми в Народния театър, казва режисьорът Не беше само едно, а отказах няколко предложения след съгласието ми да направя театрална постановка