Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

След атентата в Ница тази неделя единадесетият старт край Будапеща ще е като във военна зона

По-малко от седмица след атентата в Ница за предстоящия 11-и старт от шампионата във Ф1 на “Хунгароринг” се вземат безпрецедентни мерки за сигурност. “Състезанието ще е като във военна зона”, казва колегата Андраш Фекете, който е един от известните автомобилни блогъри на маджарите. Но нито той, нито широката спортна общественост са наясно какви допълнителни рестрикции ще има и в столицата, и на пистата, допълващи обичайния стриктен режим на сигурността на всяка писта.

“Ясно е, че охраната около хотелите, където ще бъдат хората на отборите, ще е засилена, а местата, където ще отседнат звездите, няма да са известни на никого”, допълва Фекете.

Далече преди появата на голямата терористична инвазия в последните години, всеки старт на Ф1 винаги е била охраняван така, сякаш влизането на публиката масово влиза в Пентагона. Със сигурност мерките за сигурност са с няколко степени по-високи и в самите отбори, а бодигардовете на звездите вече няма да се маскират като любопитни зрители и работещи в екипите служители.

Това че европейското първенство мина без видими терористични ексцесии или по-точно, че Франция направи така, това да не се разбере, не значи абсолютно нищо. Опасността остава и Ф1, като “забавление на шейтаните”, със сигурност е във фокуса на терористичните групировки.

Най-ранните информации за удари по Ф1 са от 70-те години, когато МI 5 получава навременна информация от приятелска служба в Близкия изток, че ирландската Републиканска армия (Извънредни) планира да отвлече сервизен ТИР на някой отбор, подменяйки го с такъв, натъпкан с пластичен експлозив. Сред боксовете на тимовете, където има достатъчно взривоопасни материали, експлозията би имала ужасяващи последици. В британската служба обаче постъпва и информация, че екстремистите се отказват от целта си.

Причината е, че извънредните от ИРА разбират, че влизането на всеки един от огромните камиони преминава през едночасова двойна проверка от персонала и хората на охраната на трасето.

След 11 септември 2001 г. спецслужбите попадат на източник, който твърди, че Бен Ладен дори искал да купи отбор, превръщайки единия от болидите в “най-бързата бомба”, с която да се атакуват неверниците. Други информациите пък сочат, че в “Ал Кайда” се е обсъждал въпросът за атака на карго-полета и самолетът, който превозва болидите за стартовете на Ф1 извън Европа. Успехът на подобен удар би бил съкрушен не толкова в спортно, колкото във финансово отношение, тъй като “Бойнг 747” превозва половината от всички състезателни коли.

Засега Ф1 като евентуална терористична цел се разминава с удари, ако не броим случая със заловения от властите в ОАЕ Мохамед ал Хабаши, който е планирал “значителна атака, насочена срещу GP в Абу Даби 2014 г. от името на “Ислямска държава” и “Ал Кайда”.

Ал Хабаши е заловен два дни преди състезанието, а от процеса, воден на плътно затворени врати, не изтича и най-дребната информация за начина на атаката или това с какво и как терористът е планирал да направи своя удар на пистата “Яс Марина”.

Опасностите за Ф1 обаче остават точно толкова големи, колкото и за всяко друго спортно събитие, в което множество зрители са събрани на сравнително малка площ, а на “Хунгароринг” ще се проведе първият старт от шампионата след трагедията на булеварда в Ница.

Фактът, че постепенно спортът се превръща в мишена, вероятно показва, че терористите все повече се сблъскват с повишена сигурност в останалите сфери, правещи другите атаки по-трудни. Но дали наистина е така?