Има ли таен заговор на "мотористите" във Ф1?
Притежаваш ли мощния агрегат, диктуваш правилата на играта и печелиш всичко в спорта
Усещането, че марките, които притежават най-добрите двигатели във Ф1, диктуват правилата на тази игра, нито е ново, нито ще се промени в бъдеще.
Така е от средата на 80-те години, когато отборите, които имат най-мощните агрегати, определяха и бъдещето на шампионата.
Това обаче в последните две години се подсилва с твърденията, че има таен заговор на “мотористите” (инженерите, които проектират и произвеждат двигателите), което реално предопределя шампиона още преди първенството да е стартирало, надпреварите доскучават, а
публиката драстично намалява
от година на година
Погледнато безпристрастно, сега “Мерцедес”, а допреди пет години “Ферари”, “Рено” и “Хонда”, определят бъдещето на Ф1, което обаче минава през печалбите и личните каси на марките.
“Опасявам се, че и в бъдеще ще имаме такива проблеми, ако спешно не се проведе реформа и не се стигне до производството на двигатели за клиентски отбори в бъдеще.”, признава гурото на Ф1 Барни Екълстън пред “Би Би Си-Спорт” и Радио файф.
Английският милиардер, който реално притежава и управлява формулата, заявява, че такова споразумение е подписано между производителите. Но никой не се наема да предвиди кога този ангажимент ще бъде изпълнен. Причината за това е от проста по-проста.
Нито една от четирите марки реално няма никакъв интерес от производството на клиентски мотори
за по-малки тимове. Защото:
l Ще паднат печалбите на отборите, които получават луди пари, ако доставят своите агрегати на тимове, които не произвеждат двигатели. Единичната бройка на мотора е около $250 000, но поддръжката му, ревизиите и замяната на частите в него в края на сезона набъбват до $7-8 млн. Всеки тим има минимум по 4 мотора, които да използва в хода на шампионата.
l Производство за малките тимове може да се окаже нерентабилно на по-малката печалба, която ще се инкасира.
l Опасността към карето на Големите да поискат да се присъединят по-малки фирми, което допълнително би ограничило търговската печалба на мастодонтите.
l Увеличаване на напрежението между четирите марки в опита коя на кой клиентски отбор да продаде.
Впрочем всички световни автомобилни марки са се пробвали, освен да имат свои отбори, да доставят и само мотори. В повечето случаи
с променлив и спорен финансов и спортен успех
В същото време общо 12 малки производителя, чиито имена сега почти са забравени (примерно “Матра” или “Мотори модерни”), не са оцелели във Ф1 повече от средните 7 сезона.
“Мерцедес”, “Ферари”, “Рено” и “Хонда” нямат интерес дори и от такава минимална конкуренция. Ето защо през последните 30 години гледат да ги държат далеч от Ф1, само в по-ниските класове на пистовите състезания.
Кой е зад "Ферари" и какъв е шанса за малките в спорта четете в хартиеното издание на "168 часа".
Най-четени
-
Как се обтегнаха отношенията на Лили Иванова и Йорданка Христова
В Чили вземат Лили Иванова за рускиня и я освиркват, но след това я награждават Първият й успех в зала "Универсиада" дава възможност на Лили Иванова за изяви в страната със свой оркестър
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Първият концерт на Лили Иванова е с фалстарт. Публиката: Хей, малката, свършвай по-бързо!
Успехът идва първо в Румъния 48 години. Точно толкова дълъг сценичен път извървява Лили Иванова от първата си поява на голяма сцена до препълнената 13-хилядна зала, скандираща името й бис след бис
-
Галерия Ким Филби надигра Хитлер, не допусна Сталин да превземе Европа
В цял свят този януари се честват 110 години от рождението на Шпионина - енигма Той се отвращава от Фюрера и Висарионович, но работи с тях, за да ги скара Този януари в цял свят се честват 110
-
Тодор Живков показва на Фидел Кастро най-старото тайно скривалище у нас
Подозират, че Първия си е имал и частен бункер заради банята с паркет Бункер, намиращ се под двореца в Кричим, е най-старото скривалище у нас. Под емблематичната постройки е изградено убежище за