Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Българка взе втори "Оскар" с анимацията "Замръзналото кралство"

86-ата церемония за наградите "Оскар" за пореден път бе отбелязана с български приз. Ива Ичевска е част от екипа на "Замръзналото кралство", който взе статуетка за най-добра анимация.
"Вълнуващо е да знаеш, че си допринесъл за филм, спечелил сърцата на милиони малки зрители от цял свят. А освен това да бъде и отличен с най-мечтаната филмова награда. Златната статуетка беше споделена с колегите, с които прекарахме безбройни часове, за да изпипаме всеки пиксел на екрана.
Това е първият "Оскар" за пълнометражен филм на "Дисни" и има голяма стойност за студиото. Доказа, че е отново на върха на световната анимация", казва Ива Ичевска.
Името й стои и зад филмите "Атлантида", "Семейство Робинсън", "Рапунцел и разбойникът", "Разбивачът Ралф", Chicken Little, "Лорензо" и 3D версиите на "Цар Лъв", "Красавицата и Звяра", Goofy short, Tangled Ever After.
Ива работи от 17 години
в "Дисни",
като Lighting Artist (отговаря за осветлението на анимацията). Това е позиция, която изисква технически умения и художествен усет, за да се насочи вниманието на зрителя към важните елементи.
"Включвам се в последния етап от създаването на филма, след като героите са анимирани и поставени в различни среди. Всичко изглежда плоско и сиво, докато не приложим цветните текстури и материали и интегрираме ефектите.
Чрез осветлението извайваме героите, създаваме атмосфера и настроение. Трябва всички елементи да се вплетат в един неразделен и убедителен визуален свят", казва аниматорът.
За да пресъздадат максимално достоверно зимната обстановка, в която се развива действието на "Замръзналото кралство",
Ива и екипът посещават изложба за ледени скулптури
"Наблюдавахме как ледът реагира на светлината, какви са формите, как да постигнем по-интересен дизайн и цветови комбинации. Трябваше да пресъздадем всичко това чрез компютър. Леденият палат на Елза беше барометър на емоционалното й състояние.
Работех и по кадрите, в които Ана намира Елза в ледения палат и се опитва да я убеди да се върне и да спаси Arendelle - т.нар. песен на сестрите.
Повериха ми и частта, в която Елза не може да удържи емоциите си и несъзнателно разкрива своята вълшебна сила. Започва да замразява кралството пред шокираните поданици, последвана от Ана и Ханс", казва Ива.

Преди да си пробие път в Холивуд, Ива завършва Техническия университет в София. Точно там съвсем случайно интересът й към анимациите е запален от свободноизбираем предмет по мултимедийни технологии.
"Науките много
ми се удаваха
Но обичта ми към киното и изкуството ме подтикваше да прекарвам голяма част от студентските и ученическите си години в кината, театрите, концертните и изложбените зали.
След като видях първите филми на Pixar - Tin Toy и Luxo Jr, интересът ми към компютърната графика се разпали", разказва Ива.
Завършва ТУ и още през лятото се опитва да намери работа по специалността. Пробва няколко пъти, но не успява, защото изискват от нея втори западен език. Решава да посети сестра си и семейството й в Чикаго.
"Отидох на гости, но реших да продължа образованието си в DePaul university. Специализирах в областта на компютърната графика. Междувременно започнах работа като консултант в добра компания, но интересът ми към анимацията надделя. Попаднах на една конференция в Ню Орлианс. Тогава срещнах много светила в тази област.
Запознанството с най-новата компютърна анимация и визуалните ефекти беше впечатляващо.
Имах чувството, че съм открила нов свят,
в който зад всичко виртуално стоят реални хора", казва Ива.
Именно на това събитие й се усмихва късметът и получава възможност за работа в "Дисни". Запознава се с представители на фирмата, търсещи нови таланти. След поредица от интервюта й предлагат да се включи в екипа на филма "Тарзан".

"Разработихме техника, която позволява на традиционните художници да рисуват в триизмерното пространство, за да създадат богата атмосфера на джунглата. Оттогава работя в "Дисни" и всеки проект предлага нови предизвикателства и работа с талантливи специалисти.
Скоро се сетих за една статуетка, която седи в тъмния ъгъл на офиса ми
Изобразява Мики като вълшебника от "Фантазия" с надпис, който не може да не предизвика усмивка - Recognizing 15 magical years with the Walt Disney company. Това е трофей, който се дава на хора, работили за компанията в продължение на 15 години", спомня си Ичевска.
В момента цялото й семейство е в Щатите и не планира да се връща в България.
"Животът е непредвидим и може да промени курса си, но засега нямам такива планове. Бих искала да пътувам по-често до България и дъщерите ми да научат повече за страната ни", казва Ива.
Друг филм с "Оскар",
в който българката има участие, е късометражната анимация Paperman, отличена със златна статуетка през 2012 г. Споделя, че обича да работи върху такива продукции, защото позволяват експеримети.
"Всеки един от тези филми е уникален. Позволявам си да пробвам различни художествени стилове. Освен това екипът е малък и имам възможност да създавам интересни творчески връзки с артдиректора и режисиьора", казва аниматорът.
Paperman е филм за срещата между двама души, изгубени в големия град. Работата по него напомня на Ива за фестивалите и авторските филми, които са на почит в "Дисни".
"Paperman е изключително оригинален като идея
и визия филм
По идея е на режисьора на John Kahrs от времето, когато работел в Ню Йорк и постоянно е пътувал с влак. Тогава забелязал как хората се срещат и губят в забързания град. А графичният и експресивен стил е вдъхновен от фотографи от 30-те години и доразвит от художник-режисьора", казва Ива.
Екипът на филма включва едни от най-добрите аниматори класици, както и талантливи компютърни специалисти.За реализирането му е създадена хибридна техника, включваща новата и старата школа.
"Първоначално градът и героите са изградени с компютърни програми. След това художниците рисуваха ключови пози директно върху анимираните персонажи. Получаваше се сякаш са облепени с хартия.
По този начин се постигн елегантно и естествено традиционната анимация. Междувременно с моите колеги прилагахме графични рисунки върху компютърните модели на града", казва още тя.
Ива работи по-специфично по поредицата от кадри, в които Джордж върви по улицата с оклюмал нос и минава покрай алеята с току-що оживелите хартиени самолетчета
Следват го неотлъчно. Като рояк го спират на улицата и го пренасочват обратно, докато не влезе във влака. Голям принос има и в моментите, когато Джордж се опитва да привлече вниманието на любимата от отсрещна сграда с хартиени самолетчета, но неуспешно.
"Създадохме атмосферата на метрополиса. Черно-белите кадри въздействат емоционално на зрителя и го увличат в магията на филма", разказва специалистът.
Всичко, което Ива постига,
изглежда като
сбъдната мечта
Сякаш всичко й се случва лесно и без проблем, но всъщност е положила доста усилия, за да стигне до червения килим.
"Подкрепата на близките ми много ми помогна. Мисля, че и комбинацията от упорит труд и вдъхновение към това, което правиш, и постоянното търсене на нови идеи е успешна формула. Всичко това привлича щастливия шанс. Разбира се, и умението да работиш с хората и да уважаваш идеите им е не по-малко важно", казва аниматорът.