Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

От 500 до 1500 лева месечно са плащали собствениците на фирми за товарни превози на областните началници на ДАИ.
Срещу това те са им гарантирали, че няма да бъдат проверявани и няма да им се иска документацията при превоза на големите товари - основно зърно и строителни материали. Схемата е действала през последните четири години в Северна България. Това разкриха пред "168 часа" експерти от дирекции на ДАИ. Те не пожелаха да застанат с имената си
заради страх от саморазправа
с шефовете си, че са огласили порочната схема.
Заради разследване на ДАНС преди месец напусна бившият шеф на ДАИ Валентин Божков.
Източниците ни твърдят, че заради превеждане на такса от 50 000 лева от превозвачи шеф на регионална дирекция в Южна България се издигнал в йерархията и вече заемал висок отговорен пост в централата в София. Въпросният началник, чието име се пази в редакцията, бил смятан за сивиякардинал в държавната агенция. Той и експерти от неговия екип определяли дирекциите "с естествен поток от движение на автомобили". Особено предпочитани били изходните артерии на страната и пристанищата, е записано в писмено изложение до в. "168 часа", което ще бъде предоставено и на прокуратурата. Дирекциите на ДАИ във Варна, Бургас, Русе и Пловдив били отбелязани със знак "плюс" като най-доходоносните дестинации. Причината - в тези области има най-голям трафик на автомобили, а ДАИ има монопол в контрола и регулирането на трафика. "Изненадан съм от информацията. До 2009 година, когато аз бях изпълнителен директор на ДАИ, това беше невъзможно да се случи. Абсурд", казва в интервю за "168 часа" Володя Киров. Според експерти
тази схема е работила
успешно, без досега нито полицията, нито прокуратурата да подозира за нейното съществуване. Хора от ДАИ казват, че фирмите превозвачи си мълчали, защото били заплашени, че ако се оплачат за "договорката", ще бъдат скъсани от проверки.
При това до степен, че да съжаляват, че са открили фирма. Специалистите на агенцията описаха подробно как работела самата система, разработена от шефовете им за чадър над превозвачите.

При условие че те си плащат според утвърдената през годините тарифа. В няколко дирекции на ДАИ в Северна България, а вече и на юг имало списък на платежоспособните клиенти - шефове на транспортни фирми. В шуменския списък според сведение от отдел "Контролна дейност" фигурирали фирмите превозвачи "HB - транс груп", "Райфен", "Геотранс".
"Сумите, които плащаме на ДАИ- София за държавни такси за лиценз, са неоправдано високи", сподели служител от "Геотранс".
"Ръководителите на фирми превозвачи обикновено плащат кеш. За тях исканите суми от порядъка на 500 до 1500 лева бяха смешни пари, направо джобни. Някои искаха насрещен документ от ДАИ, докато други не. Бяха наясно, че това са задкулисни игри и парите може би са
предназначени за обслужване на партийни централи"
разказват запознати.
За да не бъдат голословни, те посочват пример как софийски началник от ДАИ нарежда на свой подчинен, вече бивш директор в Шумен, да анулира акт за техническа неизправност при автомобил на фирма превозвач. За дружеството имало данни, че се отчита където трябва, и затова според договорката, не трябвало да бъде проверявано.
Неотдавна инспектори на ДАИ- Шумен спират автомобил, превозващ мляко за мандра в Добрич. Автомобилът бил с пловдивска регистрация, пише и в сигнал до вестника, който прокуратурата ще проверява.
След няколко въпроса към водача на автомобила и проверка на документите му инспекторите съставят акт за техническа неизправност, разказват очевидци.
Актуалността на въпросния санкциониращ документ обаче била само за няколко минути. Лично зам.изпълнителният директор на ДАИ Йордан Арабаджиев, според запознати, наредил на тогавашния директор на агенцията в Шумен Георги Филипов
да анулира
издадения акт
за техническа неизправност. Тъй като шуменският началник опонирал на шефа си и отказал да изпълни заповедта, последвало второ нареждане - от варненския шеф Коста Панайотов. Той категорично отрече да е издавал такива неправомерни инструкции.
Гл.секретар на ДАИ Дамян Войновски също изключва да е нареждано за отмяна на акта. Санкция можело да се отмени само при нарушение.
Но шуменският директор
бил повече от ясен: "Искам писмено да ми наредите да отменя акта."
"Нашият директор отказа да влезе в схемата. И затова плати с главата си - уволниха го", разсъждават по случката служители от ДАИ- Шумен.
"Нямам коментар дали е имало оказан натиск от висшестоящи ръководители да отменя санкциониращия акт за фирмата превозвач.
Освободиха ме два дни преди да ми изтече едногодишният изпитателен срок като държавен служител. Ръководството не ме е упреквало никога за нарушения в работата. Смятам, че съм бил стриктен и изпълнителен. Не искам да говоря", заяви отстраненият неотдавна шуменски директор Георги Филипов.
"Ако Филипов наистина е
бил рекетиран
и натискан да анулира наказателен акт, е
редно да сезира прокуратурата
Мълчанието в случая само вреди", обобщи депутатът от ГЕРБ Любомир Христов.
"Очаквам да се запозная със сигнала, в който се съдържат данни за упражнен натиск върху директора. Тогава ще преценя дали да възложа проверка по случая. За резултатите от проверката ще ви уведомим", каза за "168 часа" новият директор на полицията в Шумен комисар Валентин Александров.
След възможна проверка на полицията на ход е прокуратурата в Шумен.
"Доколкото разбирам, в случая се касае за търговия с влияние. Ако полицията установи данни за извършено престъпление, задължително ще се намеси и прокуратурата", заяви говорителят на Окръжна прокуратура- Шумен, Орлин Куздов.