Цветомир Петров: Рано е за червена зона за паркиране в София, трябват първо повече паркинги и по-добра услуга
Силно фрагментиран СОС се ръководи трудно, но с диалог стигаме до правилните решения за София
Още акценти в интервюто:
- Ремонт на топлопреносната мрежа в разгара на отоплителния сезон е недопустим
- Не цената на билетчето за градски транспорт, а тази на картите трябва да бъде закръглена надолу при въвеждането на еврото
- Поведението в зала на някои колеги е недопустимо, затова проектът за нов етичен кодекс на СОС предвижда санкции. Няма да се колебая да ги налагам
- Ръководствата на 14 общински дружества са с изтекъл мандат. До Нова година искаме да обявим конкурси
- Кирил Петков показа как се носи политическа отговорност, сега е време ПП да стъпи здраво на краката си
- Г-н Петров, “Дружба 2” може да остане посред зима без топла вода и парно. Като принципал на “Топлофикация София” какво може да предприеме СОС?
- В края на юли СОС прие бизнес плана на “Топлофикация София”. Кога и как да се правят ремонтите, е отговорност на ръководството на дружеството, но категорично това е един изключително лошо комуникиран проект с жителите на “Дружба 2”. Същевременно при изслушването на ръководството на дружеството от инженерната комисия към СОС стана ясно, че този ремонт е много важен, защото касае качеството на топлоподаването не само в “Дружба 2”, но и в почти цялата източна част на София. Но личното ми мнение е, че подобни дейности не бива да се извършват през отоплителния сезон. Те трябва да бъдат добре планирани, обяснени на хората и да се случват през лятото. Сегашното намерение за ремонт в разгара на отоплителния сезон е абсолютно недопустимо.
- Какво стана с обявяването на конкурсите за нови ръководства на всички общински дружества, подготвя ли се такъв доклад?
- Групата на ПП-ДБ е внесла доклади за всяко едно от дружествата, чиито ръководства са с изтекъл мандат, но те бяха отлагани няколко пъти. Затова вече се опитваме с разговори с другите политически групи да ги убедим, че трябва да се обявят конкурси. Общинските дружества с изтекъл мандат на ръководствата вече са 14. Има разбиране, че вече не може да се отлага обявяването на конкурси, и имаме за цел до края на годината да ги стартираме.
- С кмета Терзиев внесохте доклад за промени в наредбата за паркирането. Какво предлагате?
- Работим отдавна по реформата в паркирането - още докато бяхме в една група със “Спаси София”. После изненадващо те внесоха доклад. А ние поискахме допълнителни анализи от Центъра за градска мобилност, кметът инициира анкета, на която са отговорили над 22 000 софиянци, и на база на тези данни внесохме нашето предложение. Необходимите промени са ясни на всички - разширяване на обхвата на синята и зелената зона за платено паркиране и увеличаване на цените, тъй като те не са променяни от 2012 г. Предлагаме от 1 януари синята зона да стане 2 евро на час, а зелената - 1 евро. Удължаваме работното време на зоните до 20,30 ч. Предлагаме и двойно поскъпване на цената на служебните абонаменти, което ще намали броя им. Това са основните промени, които в момента биха намерили подкрепа в СОС.
- А червена зона?
- Смятаме, че все още не е необходимо да се прави червена зона, защото липсва добра обратна услуга. Логично е, когато човек плаща за нещо, да получава по-добри условия и повече паркинги. След като подобрим условията, тогава можем да мислим за по-радикални промени.
- Кога очаквате промените да влязат за обсъждане в СОС и ще приемете ли някои от предложенията на “Спаси София”, защото нямате мнозинство и трябва да търсите подкрепа?
- Докладът може да се гледа от СОС най-рано в началото на ноември, тъй като в момента тече едномесечно обществено обсъждане. След него ще се обобщят предложенията и ще се разгледат от комисиите в съвета. Ще търсим подкрепа от всички групи, не само от “Спаси София”. Аз лично не съм съгласен с едно от техните предложения - електромобилите да плащат за паркиране в зоните. Привилегията, която имат, трябва да се запази още няколко години, защото те допринасят за чистотата на въздуха, а и броят им все още не е толкова голям. Ако той се повиши драстично, тогава може да мислим за платено паркиране.
- Кога ще се обсъжда актуализацията на бюджета и какви промени са нужни?
- През октомври. Зам.-кметът по финанси вече подготвя справка и събира информация от районите.
Помните, че при приемането на бюджета бяха включени обекти, за които нямаше готовност да стартират и той бе прекроен. Сега на база на анализите ще видим по кои обекти не е започнала работа, кои са напреднали, така че да можем да прехвърлим парите към тези, които се изпълняват. При приемането на бюджета всички колеги заявиха, че ще подкрепят такава актуализация, и се надявам сега да го направят. Важно е проектите, които вървят добре, да бъдат разплатени, за да не остават преходни обекти за догодина.
- Предложението за приемане на нов правилник на СОС, който предвижда и съкратена процедура за избор на председател, отново няма да влезе в зала. Защо вече 2 г. работите без актуализиран правилник?
- За да бъдем по-точни, почти година и четири месеца работната група, която беше избрана от СОС, доста бавно си вършеше работата. За моя изненада беше внесен проект за правилник, който обаче не е подписан от цялата работна група. И доста от предложенията, които бяха направени от различните групи, въобще не бяха взети предвид. Аз съм изпратил 4 предложения, те дори не са били разгледани. Това е причината да бъде отложен. Иначе съкратената процедура за избор на председател е предложение на колеги. Не мисля, че то ще бъде работещо във вида, в който е предложено - ако не се избере председател, след 2 часа СОС да се събере отново. Трябва да се помисли как в Закона за местното самоуправление и местната администрация да се предвиди решение, например да има срок от 3 месеца, в който най-възрастният общински съветник да ръководи СОС до избор на председател, както това се случва в парламента.
- Виждате ли в това предложение - понеже бяхте избран временно на поста - някаква линия за смяната ви?
- Работя всеки ден, така че институцията, която председателствам, да действа отрито и в интерес на гражданите. Има си процедура за смяна на председателя. Един от вариантите е системно нарушаване на правилника, което аз не съм правил. Има и вариант, ако колегите внесат 21 подписа и ми гласуват оставката. Ако те решат да го направят, няма какво да ги спре.
- Трябваше да се обсъжда и новият етичен кодекс, но и той беше отложен. Готов ли сте да налагате санкции за неетично поведение, на каквото често ставаме свидетели в зала, или за неподходящо облекло на колегите ви?
- Етичният кодекс е добре да върви с правилника, тъй като са свързани документи. До голяма степен текстовете в етичния кодекс са мое предложение, така че абсолютно съм готов да ги прилагам.
Понякога поведението на част от колегите е недопустимо за позициите, които заемат, и за представителността, която имат. Да не говорим за облеклото, което носят. Все пак в градския парламент сме хора, които представляваме столицата и това ни задължава да го правим подобаващо - в свободното си време, на сесии и заседания на комисии.
- Готова ли е столицата за въвеждане на еврото? Имаше критики от “Спаси София” към работната група, която трябва да приведе общинските такси към новата валута. И подкрепяте ли предложението за намаление на цената на билета за градския транспорт?
- София ще бъде готова на 1 януари за въвеждане еврото. Имаше два подхода за действие на работната група. Единият вариант е да приложи буквално закона такъв, какъвто е. Другият - да определя отново самите такси. Тук обаче има и опасности - като предложението на “Спаси София” за цената на билетчето, защото те не правят финансова оценка колко би струвало това на бюджета. А може да се отвори дупка в общинската хазна. Ако се приеме предложението им, това означава 1,2 млн. евро годишно по-малко приходи в ЦГМ. И още нещо - общината получава компенсация от държавата на брой продадени документи, което ще е допълнителна загуба. А при дефицита, който има в транспорта, и нуждата от нов автопарк едно такова популистко предложение за намаляване на цените не мисля, че е уместно.
Специално за билетите, продавани от водачите в градския транспорт, мисля, че кръгла сума от 1 евро е по-добър вариант. Хората трябва да бъдат стимулирани да ползват карти за пътуване, а не еднократни билети. Затова би било по-добре картите, а не билетчето да са по-евтини и те да бъдат закръглени надолу. Но тази дискусия тепърва предстои. Казвам личното си мнение по темата.
- А какво става с терена, който предоставихте на СДВР за паркинг за иззети коли. Готов ли е?
- На финала сме. Монтира се осветлението и предполагам, че до 2 седмици ще предадем паркинга официално във владение на МВР.
Така решаваме няколко проблема. Първо, премахваме огромно незаконно сметище, което съществуваше там. Второ, сигурността в квартала ще се повиши, защото този паркинг за над 500 коли ще се обслужва и охранява от полицията. И трето - иззетите автомобили, които сега стоят пред районните управления, ще се преместят и така ще освободим много паркоместа, които ще се ползват от софиянци. Такъв тип решения трябва да са за пример и се радвам, че с кмета на “Красна поляна” ще го реализираме.
- Предстои СОС да вземе и много важно решение за софиянци - определянето на новата методика за такса смет. Какви са вариантите?
- Очаквам становището на администрацията и не мога да коментирам, докато не видя анализите. Предстоят и срещи на Националното сдружение на общините по темата, защото тя е много важна за цялата страна, не само за София.
- На половината на мандата кои са най-важните 3 неща, които свършихте, и кои 3 си поставяте за цел да изпълните до края?
- Лично за мен голямо предизвикателство беше, и все още е, да се опитвам важни за града решения да намират подкрепа в СОС. Градският парламент е изключително раздробен и това е трудоемко. Понякога хората си мислят, че много лесно се вземат решения, но в повечето случаи това изисква огромни усилия и от моя страна, и на голяма част от екипа. Групата на ПП-ДБ вече е само 12 човека при нужни 31 за мнозинство, така че едно решение да бъде прието. А и в случая няма една група, която да е 19 човека, за да убеждаваме само нея.
Важна е и дигитализацията, за да може работата на СОС да е още по-прозрачна. Вече се гласува и в комисиите на таблети, а не с ръка. Предстои да подобрим видео излъчването на заседанията на комисиите - гражданите ще могат онлайн да виждат кой как гласува, какво гласува и др.
Вече споделих една от другите си цели - до Нова година да обявим прозрачни процедури за избор на ръководства на общинските дружества, за да се подобри и тяхната работа. Важно е да се случи и реформата в паркирането, както и още няколко, по които работим. Лично аз винаги ще отстоявам да има повече зелени пространства и терени за спорт. Тази година взехме решение за изграждане на чисто нов парк в “Лозенец”, който догодина ще е готов. Надявам се да решим дългогодишния проблем с парк “Кукуряк”, който е изключително важен за живеещите в “Овча купел”.
- Как се ръководи СОС при липса на мнозинство, а и поне в последните 20 г. не е имало толкова много независими съветници?
- Никак не е лесно. Общинският съвет е изключително фрагментиран – сега имаме 8 независими общински съветници. В началото дори не осъзнавах колко сложно може да бъде. Но с времето намирам все повече възможности за диалог и с повече комуникация да стигаме до правилните решения. Вярвам, че колегите осъзнават, че когато са добри решенията за града, няма нужда да ги саботират. Задачата е трудна, но това е част от демокрацията. Такъв общински съвет са избрали софиянци и сме длъжни да направим най-доброто, което можем.
- Какви са отношенията ви с кмета Васил Терзиев?
- От самото начало имаме перфектни отношения. Той е човек, който уважава и спазва разделението на властите. Доколкото знам, в предишни мандати не е било така.
- Предстои общо събрание на “Продължаваме промяната”. Отърси ли се от труса партията и кой ще е новият лидер? Защитихте Кирил Петков, когато подаде оставка, може ли той пак да застане начело?
- Защитих Кирил Петков, защото той показа как се носи политическа отговорност. Беше добър пример, какъвто досега не се е случвал в българската политика. Новите лидери ще избере общото събрание. Вярвам, че това е възможност ПП да стъпи здраво на краката си и да се фокусираме върху решаването на проблеми, пред които е изправена страната ни. ПП трябваше да управлява държавата още преди да е създадена партията. Затова сега ще се насочим към подобряване на работата на структурите. Ще гласуваме и платформата на партията, тъй като ПП беше създадена с няколко основни цели - интегриране в Шенген, в еврозоната, които вече са изпълнени. Оттук нататък трябва да начертаем пътя според нашите виждания - как страната ни да върви напред, за да може хората, които ни подкрепят, да знаят накъде отиваме.
CV
- Роден на 5 юни 1990 г.
- Завършва Университета за национално и световно стопанство, където придобива бакалавърска степен по "Публична администрация", а по-късно става и магистър по "Управление и администрация"
- Между 2015 и 2018 г. е експерт в областната администрация на София-област
- Между 2018 и 2021 г. е главен експерт в МОСВ
- От 2022 г. е част от "Продължаваме промяната"
- През октомври 2023 г. е избран за общински съветник в СОС
- На 8 февруари 2024 г. е избран за временен председател на СОС

