2 евро на час синята зона в София, зелената - 1 евро. Растат до 75 хил. места и ще работят до 20,30 часа (Обзор)
- Стикерите за живеещите в тях също поскъпват, за втори автомобил - двойно
- От Нова година паркирането в центъра да е платено и в неделя, предвижда предложението на кмета Васил Терзиев и ПП-ДБ
- Паякът скача на 76 евро
- 80% от софиянци искат да се ореже служебният абонамент
Двойно увеличение на цената на паркирането в синята и зелената зона в София от 1 януари, по-дълго работно време и
край на хартиените талончета
Това са част от предложенията за промени, внесени от кмета на София Васил Терзиев, председателя на СОС Цветомир Петров и общински съветници от групата на ПП-ДБ.
Те са качени за обществено обсъждане на сайта на СОС, а очакванията са промените да бъдат гласувани през ноември, обяви в интервю за “24 часа” шефът на СОС Цветомир Петров.
Според доклада синята зона ще бъде оградена от бул. “Скобелев”, ул. “Опълченска”, бул. “Сливница”, бул. “Ген. Данаил Николаев”, бул. “Ситняково”, бул. “Михай Еминеску”, бул. “Цариградско шосе”, бул. “Евлоги и Христо Георгиеви”, бул. “Драган Цанков”, ул. “Митрополит Кирил Видински”, ул. “Йосиф Петров”, бул. “Свети Наум”, бул. “Арсеналски”, ул. “Бяла черква”, бул. “Петко Ю. Тодоров”, бул. “Акад. Ив. Евстатиев Гешов” и бул. “Тотлебен”.
С това разширяване на границите на синята зона местата в нея стават 21 797,
което е почти двойно нарастване спрямо сегашните около 12 хиляди.
Доста по-голям обхват ще има и зелената зона. В район “Триадица” тя ще се разшири с 6323 места, във “Възраждане” - с 1000, в “Слатина” - с 9600, в “Красно село” - с 13 400, в “Изгрев” - с 9400, а в районите “Сердика” и “Илинден” с 2100. В зелената зона ще има общо над 53 хил. паркоместа.
Така с режим на платено паркиране в синя и зелена зона ще са общо над 75 хил. места по улици и булеварди. Според прогнозите обособяването на новите зони, полагането на знаци и пътна маркировка
ще струва общо 11,1 млн. лв.
Променя се и работното време на двете зони. Синята ще работи от понеделник до неделя включително от 8,30 до 20,30 ч, а зелената - от понеделник до събота от 8,30 до 20,30 часа. Сега синята зона работи до 20 ч, а зелената - до 19,30 ч в делнични дни и от 10 до 18 ч в събота.
Запазва се времето за максимален престой в двете зони - до 2 часа за синя и до 4 часа за зелена. Премахва се възможността паркирането в тях да става с хартиени стикери.
Синята зона да работи и в неделя, настояват живеещите в нейния обхват, сочат данните от анкетата, инициирана от кмета Терзиев сред столичани.
В анкетата са се включили над 22 000 софиянци,
а предложенията за промени са направени на база на техните отговори, уточниха от общината.
Оттам добавят, че това е най-мащабното допитване по темата досега и то дава ясна картина за проблемите и очакванията на столичани. Според хората най-сериозният проблем е недостигът на паркоместа, което ги принуждава да губят време в обикаляне или да паркират далеч от дома си. Почти половината от участниците в анкетата подкрепят въвеждането на
платена зона в “Банишора”
, южните квартали до бул. “Тодор Каблешков”, както и в “Редута”, “Гео Милев”, “Изток” и “Изгрев”.
В съществуващи зелени подзони в центъра, “Оборище”, “Иван Вазов”, “Лозенец” и др. пък има желание за повишаване на цената, за да се намали натоварването. 80% от гражданите смятат, че служебният абонамент трябва да бъде ограничен.
Терзиев и съветниците от ПП-ДБ предлагат и ново разпределение на приходите от паркиране:
60% от събраните пари ще остават в общината за изграждане на паркинги, тротоари
и инфраструктура, а останалите да отиват в Центъра за градска мобилност.
“Това е първа важна крачка към по-справедливо, удобно и предвидимо паркиране в София - система с ясни правила, повече свободни места и с гаранция, че средствата от паркиране се връщат в кварталите ни под формата на инвестиции в по-добра градска среда”, заяви кметът.
Предвижда се увеличение и на цените на стикерите за живеещите в зоните. В синята цената за 1 месец става 15 евро, за 1 година - 153 евро, а за 24 месеца - 306 евро. В момента цената на най-масово издавания стикер за синя зона, който важи 12 месеца, е 200 лв.
От 100 лева сега винетният стикер за живеещите в зелена зона става 102 евро за година
10 евро ще е за 1 месец, 204 - за 24 месеца.
Двойно и за двете зони се увеличава цената за винетен стикер за втори автомобил.
Според вносителите “увеличаването на цените за паркиране неминуемо ще рефлектира върху завишаване на интереса към получаване на електронен стикер за локално платено паркиране”. Затова се прецизират и изискванията за предоставяне на е-стикер, така че да се ограничат възможностите за злоупотреби. Ако за оставяне на колата в синя зона за час сега се плащат 2 лева, то с годишна винетка излиза 0,045 лв. “Това обстоятелство провокира интерес към възможни начини за заобикаляне на нормативните разпоредби и търсене на възможности за получаване на електронен винетен стикер”, пише в доклада.
Сега плащането на паркирането става чрез есемес, мобилни приложения или чатбот във вайбър и с хартиен талон. Талоните обаче възпрепятствали автоматизирането на контрола на заплащане на паркирането и с тяхното премахване ще се увеличи значително ефективността му.
Право на винетен стикер ще имат гражданите със собствен имот или наематели в обхвата на зоните, с постоянен адрес, идентичен с този на жилището, които притежават или имат под наем, лизинг или управляват служебен автомобил, с валидна шофьорска книжка. Превозното средство трябва да е минало технически преглед и в свидетелството за регистрация адресът да е в София - тук изключение може да има само за служебно предоставени или купени на лизинг коли.
Двойно скачат и цените за служебен абонамент за паркиране. Според вносителите на промените “увеличаването на цената на паркирането в режим “служебен абонамент” по естествен път ще редуцира броя на местата им. Сега сравнително ниската цена на служебния абонамент детерминира увеличеното му търсене и големия брой отдадени паркоместа. Така
служебен абонамент ще струва 664 евро
в синя зона, а за зелена - 460 евро.
Двойна да стане цената за поставена скоба - от 30 лева сега на 30 евро от Нова година, гласи предложението. Отново ще се плаща и за всеки час, в който закопчаният автомобил е престоял в платената зона. Също двойно поскъпва репатрирането с паяк - от 60 лв. сега на 76 евро.
Предложения за промени по-рано внесоха от “Спаси София”. Те предвиждат червена зона за паркиране в центъра срещу 5 лв. на час, увеличаване на синята и зелената зона, като по-евтината обхване и “Студентски град”, въвеждане на уикенд зона, ограничаване на служебните абонаменти и др. Разглеждането на техния доклад бе отложено през юли след съвместно заседание на 3 комисии в СОС. Тогава лидерът на партията Борис Бонев обяви, че оттегля доклада за реформата. По-късно той отново бе внесен, а срокът за обществено обсъждане изтича днес.
Всички представени в СОС партии говорят отдавна за промени в правилата за паркиране. Нито “Спаси София”, нито групата на ПП-ДБ обаче имат мнозинство в СОС и не е ясно дали и кои от предложенията в двата доклада ще намерят подкрепа сред останалите политически групи.

