Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Глобите за (средна) скорост са ала-бала: вземайте им книжките задълго и в затвора

Камерите на толсистемата вече следят и средната скорост.
Камерите на толсистемата вече следят и средната скорост.

Не само дрогираните и пияните са големият проблем у нас - в една Франция летящият на пътя плаща 3750 евро, а у нас 300 евро, в Италия превишиш ли с 10 км/час, ти вземат 170 евро, а тук - 10

Мит е, че високата глоба ще направи пътищата по-сигурни. Те постоянно се увеличават, но България е първа по жертви на пътя, като понякога отстъпва мястото в тази черна класация на Румъния.

Другият мит е, че глобите не се събират ефективно. Напротив - в последните години хората си плащат, а събираемостта гони 90%. Направи се много - система за сигурно електронно връчване, известия по вайбър, хайки по пътищата, проверки на място...

Ефектът от всичко това обаче е минимален. В сравнение с миналата година са загинали само 10 души по-малко. Една трагедия с автобус като онази с македонците на АМ “Струма” ще обърне тренда.

Тежките катастрофи са с 300 повече през тази година в сравнение с миналата. Годишно у нас умират близо 500 души, а тежките произшествия са над 7000. Ранените - над 9000. Дългосрочни фактори за пътната безопасност

са възпитанието, обучението на шофьорите и пътната инфраструктура,

но България не може да разчита да обърне тенденцията след 15-20 години, когато ще се сменят поколенията.

Затова нарушителите трябва да бъдат лишавани от право да управляват автомобил, или по-просто казано - да им вземат книжките, и то без компромиси и задълго. Фокусът тук е за хората, които шофират пияни и дрогирани. Те най-често стават пешеходци принудително. Освен това има проблем с фалшиво положителните проби на пътя, защото няма достатъчно лаборатории за кръвни тестове.

Ето какво пише в анализа на Пътна полиция за 2024 година - по вина на шофьори, употребили алкохол и наркотици, са загинали 4 души от общо 478 - по-малко от 1% от всички. Книжки се вземат и за други нарушения, като управление на нерегистриран автомобил. Огромната част от жертвите умират или се осакатяват по други три причини - неправилни маневри, висока скорост и отнемане на предимство. Това са 85% от случаите. За тях обаче книжката се взема рядко, но за малко. Дори след последните промени в Закона за движение по пътищата от края на август. Контролни точки от талона също не се отнемат, което би ги приближило към статута на пешеходци.

От 2017 г. превишението на скоростта с над 50км/ч в населените места се наказва с отнемане на книжката за 3 месеца освен паричната санкция от 700 лв. и това няма особен ефект.

Чак сега въведоха подобна мярка и за пътищата между градове и села. Депутатите са по-благосклонни към тези нарушители, които ще стават пешеходци и пътници само за 2 месеца, ако летят с бясна скорост. Всъщност проблемите с фалшиво положителните тестове показаха къде е болката на шофьора - остават без книжки. За пияни и дрогирани - до 1 г. За състезатели като летящия Виктор Илиев, който влезе с колата си в автобус и уби човек - 3 месеца.

Освен това много хора си позволяват да шофират, въпреки че нямат свидетелство или им е отнето заради нарушение. Тогава се носи наказателна отговорност, но каква е тя?

До 3 г. затвор. Ако те хванат за първи път, признаеш вина и нямаш други присъди - наказанието е условно. Няма минимум. Какво пречи масово да се отнемат книжките на тези, които превишават скоростта, а ако седнат без документ зад волана наказанието да е от 2 до 5 г. например, което задължително ги праща в затвора?

Според пътни експерти превишение и с 20 км/ч в града и извън него увеличава в пъти вероятността за смърт на пътя

Според депутатите обаче това е наказание само за 50 лв., без отнемане на книжка. Това са 10 бири, билет за мач или половин резервоар гориво. Да не се лъжем - хората у нас вече не са толкова бедни. Особено тези с хубавите коли, които най-често газят правилата. Те с удоволствие ще си платят за удоволствието да шофират бързо или за спестеното време, през което ще спечелят много повече пари.

Същите наказания ще важат и за прословутата средна скорост, която беше въведена със закон, вече регистрира нарушители, но още никой не е глобен. Първите данни за любителите на високите скорост и са стряскащи, при положение че това са само 11 отсечки в цялата страна. Това ще натовари допълнително двете институции - АПИ да регистрира, МВР да санкционира. Отделно е издирването на нарушителите, за да им връчат глобите. А по-интелигентните шофьори вече имат приложения на телефоните си, които ги предупреждават да намалят, защото излизат извън рамките на допустимата скорост. И като излязат от отсечката, пак дават газ до дупка.

Ефектът от глобените със средна скорост ще е същият, както при тези от радара в патрулката - минимален. Защото ще им вземат книжката само за 2-3 месеца, и то ако карат с над 50 км/ч над позволеното.

За разлика от България в развитите европейски държави отдавна има системи за измерване на средна скорост. Там вероятно се подиграват на нашите 11 отсечки, но и на санкциите за нарушителите.

Във Франция средна скорост се мери от много години. Максималната глоба за нарушителите е 3750 евро. У нас е 300 евро - 13 пъти по-ниска. Освен това на шофьорите се конфискуват автомобили, а книжките им се вземат за 3 г. Санкциите се получават по пощата с официално писмо. В него има и QR код. Той може да се сканира чрез приложение, откъдето след това гражданите могат да заплатят директно чрез мобилното си устройство.

Една от първите държави, които прилагат средната скорост по пътищата, е Италия. Действа от 20 г.

Глобите са на ниво. Тези, които превишават с 10 км/ч, плащат до 170 евро. У нас - е 20 лв., или скоро 10 евро. 17 пъти по-малко. За тези, които превишават с 60 км/ч и повече - до 3389 евро. Разликата е същата, както и с Франция. Тук вече книжката се отнема за 1 г., а не за 2 месеца, както е у нас.

Фишовете отново се получават по пощата. Сумата може да бъде платена по банков път на сметката, приложена в писмото, или онлайн през сайта на местното полицейско управление. Също като в България.

Държавата с най-малко жертви по пътищата е Швеция. Там умират двайсетина души на година - 20 пъти по-малко, отколкото в България. Превишение с над 40 км/ч се наказва с 4 хиляди евро, а в особено тежки случаи, които са ежедневие у нас - с отнемане на шофьорската книжка и дори затвор.

 

Видео

Коментари