Държави ползват знаменитости за безплатна реклама
- Изключително видео, дело на аматьор, направи Турция с 6 млн. гледания по-популярна
Една държава може да привлече вниманието на туристите или с изливане на пари за реклама, или с находчиви и не задължително скъпи идеи, които да изкушат пътешественика да стегне куфарите. Вече е ясно, че второто върши по-добра работа, а най-добре е, когато и двете стратегии гледат в една посока.
Турция традиционно има едни от най-големите бюджети за туристическа реклама (виж инфографиката долу). Преди няколко години обаче един млад италиански режисьор постигна почти без пари това, за което турските власти и бизнесът със сигурност са провели много срещи в търсене на решение как да се случи. Клипът "Наблюдателната кула на Турция" на Леонардо Далесандри порази с майсторството на заснемането си и стана изключително популярно в платформите за видеосподеляне и в социалните мрежи.
Далесандри поясни, че за 20 дни е изминал над 3500 км. и е запечатил пейзажи от синкавите нюанси на Памуккале до топлите цветове на Кападокия. Любопитното е, че той е бил в шест града на Турция за снимките на музикален клип и че паралелно с него е решил да направи и обзор на страната с продължителност 3,33 мин. Към ден-днешен само в Ютюб "Наблюдателната кула на Турция" има почти 6 млн. гледания, а любители и професионалисти не спират да се възхищават на работата на италианеца. През 2024 г. той бе поканен да снима новия рекламен клип на авиокомпанията "Turkish airlines".
Слогънът "What Happens Here, Stays Here", който преди години Лас Вегас възприе като свой, се счита за един от най-успешните в историята на туризма. Той е измислен по поръчка на асоциацията за конгресен туризъм в Лас Вегас, а идеята била градът да се брандира като нещо различно от дестинация за хазарт. На гостите на града трябвало да се каже, че в Лас Вегас те ще могат да правят неща, които не могат да си позволят у дома.
Изречението е измислено през 2003 г., като по-късно се появява и версията "What happens in Vegas, stays in Vegas". След първото излъчване мотото бързо се превръща в културен феномен. За кратко време то е споменато в множество телевизионни предавания, на наградите "Оскар" и др. Три години след появата тогавашната първа дама Лора Буш използва слогъна в шоуто на Джей Лено. Той вдъхновява още песен на Ъшър, а също и холивудската трилогия "Последният ергенски запой". Смята се, че въпросното обещание е спомогнало Лас Вегас да бъде предпочетен за провеждането на хиляди конференции, презентации и семинари, които иначе е можело да се състоят в Атлантик сити, Ню Йорк и къде ли не още. През 2003 г. посетителите на Града на греха са 35 млн. души годишно, а през 2012 г. вече надхвърлят 39 млн. души. През 2020 г. асоциацията, поръчала изречението, решава да го перифразира в: "What Happens Here, Only Happens Here".
След като години наред стратегията на Казахстан в сферата на туризма бе силно повлияна от филм, в крайна сметка самата тя може да послужи за сценарий за такъв. След появата през 2006 г. на първата част на лентата „Борат" на Саша Барон Коен, в който измисленият казахстански журналист Борат Садгиев представя държавата в доста комична светлина, местното правителство забрани излъчването на филма. Последваха години, в които Казахстан всячески се опитваше да опровергае внушенията в "Борат".
14 г. по-късно плочата бе обърната и туристическият съвет на Казахстан реши да използва Коен за безплатно рекламно лице. Туристическият бизнес в страната възприе израза Very Nice, който Борат често използва, като слоган на кампания, която се кани чужди туристи. Макар преди да заплашваше актьора със съд, в крайна сметка Казахстан реши, че Борат е перфектният маркетингов инструмент, особено след като излезе вторият филм за него.
Преди премиерата правителството пусна кратки реклами, които подчертаваха пейзажа и културата на Казахстан. В края им участниците повтарят репликата на филмовия герой. „Природата ни е много хубава. Храната е много вкусна. А хората му, въпреки шегите на Борат, са едни от най-милите в света", заяви зам.шефът на туризма Кайрат Садвакасов. Той бил убеден да използва крилатата фраза от американец и негов местен приятел, които защитили маркетинговата концепция и продуцирали видеата. Реакцията на потребителите в социалните медии била положителна, като мнозина казали, че рекламите стъпват върху продължението на „Борат" и изпращат позитивно послание.
Още една държава измисли находчив начин как да впрегне известна личност да работи в нейна полза. Само 2 седмици след като през 2021 г. Марк Зукърбърг обяви, че Фейсбук става Мета и че новата стратегия на компанията е да се изгради дигиталната паралелна вселена Metaverse, туристическата платформа на Исландия покани света в Icelandverse. В ироничен стил рекламистите от острова призоваха пътешествениците да заложат на реалното, а не на измисленото, като им предложиха „истинска вода", „истински мъх", „истински вулканични скали" и т.н.
Стратегията се отплати и скоро след публикуването си видеото бе гледано над 1,5 млн. пъти. Нестандартната и скоростна реакция спечели одобрението на самия Зукърбърг, който написа във все още Туитър по онова време, че очаква с нетърпение да посети Icelandverse.