Опитът на Ryanair да прехвърли вината върху наземния оператор е неприемлив
Ryanair дължи отговори, а не оправдания! Опитът на Ryanair да прехвърли вината върху наземния оператор е неприемлив, защото не дава отговор на най-важните въпроси. Това написа в своя фейсбук публикация вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов.
Според него те са:
"1. Започнала ли е вътрешна проверка от страна на авиокомпанията за конкретния инцидент?
2. Защо при два предишни полета на 24 юли със същата авиокомпания, със същото помощно средство, не е била застрашена безопасността, а сега се твърди обратното?
3. Съществува ли документирана процедура от страна на Ryanair за качване на инвалидни колички на борда или само субективната преценка на пилота е достатъчна?
4. Защо помощното средство е прието от наземния оператор като годно да бъде качено на борда на самолета, а не е допуснато в самолета?
5. Кой определя критериите за „агресивен пътник" в практиката на Ryanair? В предходен случай на софийското летище, плачеща жена беше определена като агресивна - какви критерии бяха приложени тогава? А в други сходни ситуации?
6. Какви конкретни действия и мерки са предприети от страна на Ryanair, преди да бъдат свалени пътниците? Съгласно Регламент (ЕО) № 1107/2006 относно правата на хората с увреждания и на хората с ограничена подвижност при пътувания с въздушен транспорт, свалянето на пътници от борда е крайна мярка, която може да се предприеме само след изчерпване на всички разумни алтернативи. Въздушният превозвач или неговият представител са задължени по регламент да положат всички разумни усилия и да предложат алтернативен вариант на семейството.
Това са въпросите, на които Ryanair трябва да даде ясни, конкретни и документално подкрепени отговори, преди да се опитва да се оневини и да избяга от отговорност. Кой носи вина в този случай ще решат компетентните български органи – не авиокомпанията.
Поради това е разпоредена незабавна проверка от ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация", която вече тече. Всички факти и обстоятелства ще бъдат изяснени, а в петък следващата седмица ще бъде оповестено официалното решение на компетентния орган.
В допълнение, и на основание събраната до момента информация, още утре ще сезирам Комисията за защита от дискриминация!
Министерството на транспорта и съобщенията остава твърдо ангажирано с опазването на правата и достойнството на всички пътници и с премахването на всякакви неоправдани бариери пред мобилността на хората с увреждания", пише още министърът в поста си.
Ryanair дължи отговори, а не оправдания! Опитът на Ryanair да прехвърли вината върху наземния оператор е неприемлив,...
Публикувахте от Grozdan Karadjov в Неделя, 10 август 2025 г.
За скандалния случай съобщи в петък министър Караджов. Семейство с 9-годишно дете е било свалено от полет до Тулуза през Бергамо на Ryanair с мотива, че инвалидната му количка не отговаря на изискванията на авиокомпанията.
Родителите на детето казаха, че инвалидната количка на детето е минала без проблем на летищата в Тулуза и Малта.
Караджов от своя страна посочи, че инвалидната количка отговаря на изискванията. И каза, че ще сигнализират комисията за защита от дискриминация за случая.
От „Райънеър" (Ryanair) излязоха с позиция, в която отказват да поеме каквато и да било отговорност и прехвърлят вината на наземните служители на летището в София.