Злополучен ли е Ан-24? Катастрофата в Русия седма за съветския самолет от 2010 г. насам
Самолетната катастрофа край руския град Тинда, в която загинаха всички на борда, е седмата с този модел самолет от 2010 г. насам.
Първоначално бе подадена информацията, че пътнически самолет Ан-24РВ на руската авиокомпания „Ангара" е изчезнал от радарите по време на полет от Хабаровск до Благовещенск и Тинда.
Часове по-късно стана ясно, че машината се е разбила и избухнала в пламъци. Останките на самолета са открити на планински склон на 16 км от Тинда, където е трябвало да кацне. Според службите за спешна помощ на борда е имало 40 пътници, включително 2 деца, и 6 членове на екипажа. Предварителните данни сочат, че всички те са загинали, пише ТАСС.
Първоначалните версии за катастрофата са пилотска грешка, техническа неизправност в машината или лошо време.
Самолетът е произведен през 1976 г. В миналото моделът е имал доста технически проблеми.
Всъщност историята на самолетите от този модел е злополучна. От 2010 г. насам е имало шест катастрофи с Ан-24, без последната катастрофа от 24 юли. В тях са загинали общо 75 души.
На 17 май 2010 г. Ан-24B на местната авиокомпания "Памир Еъруейс" се разбива близо до прохода Саланг в провинция Кабул, Афганистан. Самолетът е изпълнявал редовен полет от Кундуз в северната част на страната до Кабул. Катастрофата е станала по време на кацане в условия на ниска облачност. Пилотите са пренебрегнали препоръката на диспечера да поддържат височина и са се разбили в планина на височина около 4,1 хиляди метра. Всички 44 души на борда загиват.
Три месеца по-късно, на 3 август, отново Ан-24 на руската авиокомпания "Катекавия", се разбива при кацане на летището. Той е пътувал от Красноярск до Игарка. Като по чудо трима от 14-те души на борда оцеляват. Властите посочват като официална причина за катастрофата лоша видимост поради метеорологичните условия, закъсняла реакция на пилотите и спускане на самолета под установената минимална безопасна височина.
През ноември същата година Ан-24 на авиокомпанията "Тарко", който лети от Хартум, се разбива при кацане на летище Залингей в Судан. Колесникът на машината се спуква, самолетът удря земята с крилото си и се чупи на две части. На борда са 38 души, от които шестима загиват.
14 години преди авиоинцидента край Тинда, през юли 2011 Ан-24 на същата авиокомпания - "Ангара", каца аварийно в река Об заради пожар в двигателя. Той е летял по направлението от Томск до Сургут. Седем души загиват след удара на самолета с водната повърхност.
На 13 февруари 2013 г. Ан-24RV на украинските Южни авиокомпании се разбива при кацане на международното летище Донецк. Самолетът е изпълнявал чартърен полет от Одеса и е превозвал фенове на донецкия футболен клуб "Шахтьор" за предстоящ мач с "Борусия" Дортмунд. От 52-мата души на борда 5 загиват, а 9 са хоспитализирани.
На 27 юни 2019 г. Ан-24РВ, отново на руската авиокомпания „Ангара", изпълняващ полет от Улан Уде, се разбива на летището в Нижнеангарск (Бурятия). При аварийно кацане с отказ на един от двигателите, самолетът излиза от пистата, удря се в пречиствателна станция за отпадъчни води и се възпламенява. В резултат на това двама членове на екипажа от 47 души на борда загиват, а други девет са хоспитализирани. Според доклада след катастрофата спирачната система на самолета може да е отказала. Разследването на инцидента е приключило, но окончателният доклад все още не е публикуван.
Самолетът Ан-24 е турбовитлов многоцелеви самолет за полети на къси и средни разстояния. Разработен е през втората половина на 50-те години на миналия век и е един от най-разпространените модели в тогавашен СССР.
В периода 1962-1979 г. са произведени 1367 самолета Ан-24 и техните модификации. Последните са няколко десетки, включително версии с увеличен капацитет и обхват, военнотранспортни, за ледено разузнаване и радиоретранслаторни самолети.