Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Смърт, измами и астронавти в капан сринаха "Боинг"

СНИМКА: РОЙТЕРС
СНИМКА: РОЙТЕРС

Шокиращите 11,8 млрд. долара са загубите на компанията за 2024 г.

Един от най-големите производители в света за авиокосмически продукти “Боинг” вече няколко години е в непрекъснат цикъл от скандали и смъртоносни инциденти.

Тъкмо когато изглеждаше, че късметът се обръща и компанията възвръща репутацията си на лидер в бизнеса със самолети,

трагичната катастрофа в Индия

от началото на юни постави отново бъдещето ѝ на карта.

 Инцидентът с “Боинг 787-8 Дриймлайнър” на “Еър Индия” в град Ахмедабад взе 241 жертви, само един пътник оцеля като по чудо. Макар че всички подробности все още се разследват, трагедията върна притесненията от дългогодишните проблеми на авиокомпанията.

Те са свързани предимно с

контрола на качеството

и безопасността на продуктите ѝ.

 За това да се увеличи загубата на доверие в “Боинг”, голяма роля изигра и фактът, че катастрофата е първата с “Дриймлайнър”, който е в експлоатация от 2011 г. През последните 14 години самолетите от този модел са превозвали поне 1 млрд. пътници, имат общо около 30 млн. летателни часа, а броят им е над 1100, като е разпределен между 79 превозвачи от целия свят.

Но проблемите за компанията далеч не започват с трагедията в Ахмедабад. Миналата година беше една от най-лошите в историята на дружеството. От изхвърчалата врата на полет на “Аляска Еърлайнс” до заседнали астронавти на борда на Международната космическа станция - последните 18 месеца почти унищожиха “Боинг”. 

Всичко започна на 5 януари миналата година, когато самолет от модела “737 MAX 9” загуби вратата си във въздуха. Тя буквално се беше отскубнала от фюзелажа на машината, като на нейно място остана зейнала дупка. За щастие, не се стигна до катастрофа и въпреки че в резултат на инцидента имаше ранени, пилотите успяха да овладеят ситуацията и да приземят самолета.

Заради аварията Федералната авиационна администрация на САЩ временно спря над 170 самолета “737 Max 9” на “Боинг”, докато не завършат проверките за безопасност. Скоро след това американското министерство на правосъдието започна разследване срещу компанията, а ФБР уведоми пътниците на борда на самолета, че може да са станали

жертва на престъпление

Поради това хората, които са били на полета на “Аляска Еърлайнс” подадоха колективен иск срещу “Боинг” само няколко дни след инцидента.

“Потърпевшите бяха шокирани и объркани. Те преживяха кошмар, в който не знаеха дали това са последните им секунди живот”, твърдят техните адвокати. Акционерите на компанията също подадоха отделен колективен иск срещу нея. Според тях тя е дала приоритет на печалбата пред това да вложи повече средства в подобряване на мерките по безопасността, съобщи Ройтерс.

После пък през юли 2024 г. “Боинг” беше уличена в опит да измами американската държава. Причината е, че не е спазила условията по сделка от 2021 г., която ѝ позволяваше да избегне съд заради две катастрофи с нейни самолети “737 Max” през 2018 и 2019 г. При тях загинаха общо 346 души.

Според договорката авиокомпанията е трябвало да даде 2,5 млрд. долара за обезщетение на семействата на жертвите и инвестиции за подобряване на безопасността на своите продукти. Оказва се, че втората част не била изпълнена.

Така миналото лято “Боинг” отново трябваше да сключи споразумение с американските власти, съгласно което се изискваше да се признаят за виновни за измамата, да платят глоба от 243 млн. долара и да инвестират още 482 млн. в подобрени мерки за безопасност. В замяна на това отново щяха да са освободени от съдебно преследване.

Миналия декември обаче федерален съдия отхвърли новата сделка между “Боинг” и правосъдното ведомство.

“Очакваме значително предоговаряне на споразумението за признаване на вина, което да включва условия, наистина съизмерими с тежестта на престъпленията на “Боинг”, приветства съдебното решение адвокат, който представлява част от семействата на загиналите в катастрофата от 2019 г.

До нова сделка между “Боинг” и правосъдното министерство се стигна в началото на юни тази година. В нея компанията се съгласи

да плати $ 1,1 млрд., за да избегне криминално преследване

Съгласно новите условия семействата на загиналите в катастрофите със самолетите “737 MAX” от 2018-а и 2019-а трябва да получат обезщетение от общо 444,5 млн. долара, а други 445 млн. долара трябва да бъдат вложени в подобряване на безопасността.

Санджив Сингх, който е адвокат на 16 от семействата на загиналите, определи действията на “Боинг” и правосъдното министерство като “морално отвратителни”.

“Това дава възможност на “Боинг” да избегне правосъдието”, възмути се той.

Но може би най-големият скандал, който почти разруши реномето на “Боинг” през 2024 г., беше изоставянето на двамата американски космонавти Буч Уилмор и Суни Уилямс на борда на Международната космическа станция (МКС).

Пътешествието им започна на 5 юни, когато бяха тръгнали с изработения от “Боинг” космически кораб “Старлайнър”.  Мисията трябваше да трае само 8 дни и представляваше първият истински опит на компанията да пробие в областта на космическото изследване. Но не след дълго се появиха

проблеми с двигателите на “Старлайнър”,

което принуди космонавтите да останат на МКС за рекордните 286 дни.

През първите месеци на извънредната ситуация НАСА и “Боинг” търсиха заедно начин да върнат Уилямс и Уилмор на Земята, но в крайна сметка стана ясно, че авиокосмическата компания е неспособна да помогне. Така през август 2024 г. НАСА обяви, че корабът “Старлайнър” ще се върне празен. След това стана ясно, че агенцията ще започне работа с Илон Мъск и неговата “СпейсЕкс”, за да търсят спасение за астронавтите.

Това решение беше сериозен удар за “Боинг”, която бе вложила над 4 млрд. долара в разработката на “Старлайнър”. То показа неспособността на компанията да реагира при извънредни ситуации и колко изостава спрямо нейния конкурент “Спейс Екс”. Аферата с Уилмор и Уилямс почти унищожи амбициите ѝ да стане лидер в космическия транспорт.

Нямаше да бъде изненада, че след всички тези проблеми “Боинг” ще претърпи финансови щети. Но никой не предполагаше, че те ще бъдат колосалната сума от 11,8 млрд. долара.

Финансовите последици онагледяват предизвикателствата, пред които е изправен новият главен изпълнителен директор Кели Ортберг, за да изправи “Боинг” на крака. Производителят на самолети

отстъпва позиции на конкурента си

“Еърбъс” в надпреварата за доставки и е все така на мушката на различни регулатори не само в САЩ, но и в света.

Видео

Коментари