20 от отсечките на смъртта вече са обезопасени, извадиха нов списък със 118, ще ги оправят до септември 2026 г. (Обзор, графика)
Камери за скорост, шумна напречна маркировка на остри завои, превръщане на обикновени кръстовища в кръгови са част от мерките за повишаване на пътната безопасност
20 от общо 36 опасни участъка от републиканската пътна мрежа, които бяха установени през април и май след трагичния инцидент с 12-годишната Сияна, вече са обезопасени. Това съобщи в петък регионалният министър Иван Иванов. Останалите проекти
ще бъдат приключени до края на август, обяви той.
Междувременно в петък Агенция “Пътна инфраструктура” публикува на сайта си нови 118 опасни участъка със срокове, в които да бъдат обезопасени (виж инфографиката).
На т.нар. отсечки на смъртта, които са оправени до момента, се поставя предимно напречна шумна маркировка. Такъв е случаят с приключилия тези дни ремонт на завоя преди влизане в Хасково откъм Димитровград, където
кривата е много голяма
и водачите обикновено не са подготвени за това. Напречната шумна маркировка ги кара да забавят скоростта.
До няколко дни пък завършва ремонтът на 5-километровата отсечка между Стара Загора и Змейово, където асфалтовата настилка се подменя изцяло и се слагат ограничителни системи встрани от пътя. В област Стара Загора няколко опасни кръстовища между републикански пътища са превърнати в кръгови.
В София са обезопасени четири участъка от началото на магистрала “Тракия”, където имаше концентрация на катастрофи.
Новият списък с опасни участъци, за който се събира информация от няколко месеца, е доста по-мащабен от предходния и за част от мерките в него сроковете са почти до края на идната година.
Предвижда се например
изцяло нова схема за пътна безопасност по цялата магистрала “Струма”
и уеднаквяване на ограничителните средства и сигнализацията по цялото трасе. В момента всеки лот от магистралата, строен в различни години, има различни системи за ограничаване на скоростта, а пътната сигнализация е съобразявана с изискванията, които са били валидни, когато е строен участъкът.
Пътят през софийското село Владая, откъдето минава значителна част от трафика, идващ от Гърция към столицата, ще се сдобие с още няколко места, в които ограничението на скоростта ще се сведе до 60 км в час и ще се постави стационарна камера за скорост. Срокът за тези мерки е април догодина.
Сравнително кратък срок - само до септември тази година, е даден за десетки проекти, които
предвиждат възстановяване на маркировката
по пътното платно. Тези участъци са из цялата страна.
Опресняването на маркировката би трябвало да се прави всяка година, но когато през 2021 и 2022-а бяха спрени всички пътни ремонти, дейностите по подмяна на счупени мантинели и подновяване на маркировката също бяха изоставени. Те са част от задълженията на фирмите, които поддържат пътя в съответната област, но за да се извършва такава дейност, тя трябва да е била възложена предварително на фирмата.
Разделяне на платното за движение с гъвкави колчета ще се прави на две места в страната по различни участъци в Кърджалийско и Ловешко. Става дума за двупосочни пътища с много завои, по които водачите се изкушават да изпреварват и поради това там често се случват тежки катастрофи с челни сблъсъци. Първият такъв път, разделен с колчета, у нас бе този през Кресненското дефиле, където вече година и нещо няма нито една тежка катастрофа. Но много хора се оплакват, че средната скорост на движение пада значително.

До ноември т.г. на много места по магистралите пък ще бъдат вдигнати портални рамки за поставяне на много различни пътни знаци и указателни табели, предвижда новият списък.