Луксът на Запад е от фабриките в Китай
90% от надценките на водещите пазари са оправдани от логото
Сваля ли се цената на един продукт автоматично, след като му се лепне етикет Made in China? Този въпрос става все по-актуален, след като много създатели на съдържание в социалните мрежи разкриват какви са цените на материалите, с които се изработват така наречените луксозни дрехи и аксесоари, произведени в азиатската страна.
Повече от 80% от бутиковите чанти по света се взимат почти готови от фабриките в Китай. После в западноевропейски държави към тях се добавят и изпипват последни детайли като логото и преопаковането. Пришиват им се и етикетите “Произведено в Италия/Франция”, твърдят китайски инфлуенсъри. Зад марковите дрехи пък се криели изцяло китайски доставчици.
Според ТикТок потребители Made in China никога не е означавало ниско качество, а по-скоро някакъв отпечатък от расизъм. Те са убедени, че не става въпрос за стандарти, а по-скоро за стереотипа, че
западното винаги ще е по-качествено
Луксозното за обикновения потребител не е синоним на висококачествено. Така наречената “мека” власт е тази, която идва от култура, музика, дрехи и т.н. Американската мека сила е много влиятелна, що се отнася до луксозните марки. През месец април САЩ наложи стряскащите 145% мита, а Китай отговори със 125%, но допълни, че няма да има по-нататъшно покачване.
“Китай е напълно готов да се бори докрай в тази война на мита, САЩ не представляват целия световен пазар и ако те искат да се разграничат от китайския, нека го направят. Нас не ни интересува”, заяви преди месеци вицепрезидентът на Китай Виктор Гао.
Тези дни обаче президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви, че САЩ ще получават магнити и други редкоземни минерали от Китай по силата на ново търговско споразумение, както и че митата за китайските стоки ще бъдат 55 процента.
В интерес на Пекин е американските потребители да продължават да купуват китайски стоки. Много от видеата с разкритията зад луксозните марки апелират точно към това. В тях се препоръчва от кои сайтове потребителите могат да поръчват стоките директно от производителите без огромната надценка след поставянето на западноевропейския етикет.
“Ще ви кажа 30 луксозни марки, произведени в Китай: “Ралф Лорън”, “Армани”, “Найк”, “Диор”, “Лулулемон”, “Епъл”, “Майкъл Корс”, “Прада”, “Ермес” и други”, твърди главният изпълнителен директор на китайска консултантска компания. Той разкрива, че производствените разходи на много луксозни артикули са само една десета от продажната им цена.
“Ермес” е европейска компания, която произвежда своите продукти във Франция. Марката привлича заможни клиенти или такива, които искат да се изкачат по социалната стълбица. Така наречените ползи от това да си клиент на подобна марка са голяма част от маркетинга на бутиковите компании.
“Добре дошли в реалния свят”, казва във видеото си Senbags2 - китайски инфлуенсър, който разнищва стойностите на производствените разходи. Той разкрива колко точно струва в действителност една чанта, напълно идентична на тази на “Ермес”, на която липсват само етикетът и опаковката. Цената на най-известния модел на бутиковата марка - “Бъркин”, на американския пазар в момента е над $ 38 000, а според Senbags2
чантата струвала на производителя по-малко от $ 1400
90% от надценката на западния пазар са оправдани от логото. То продава, но качеството остава това, което е било първоначално във фабриките.
“Работната ръка е ключов критерий, който определя цената на стоката. Френските работници са много по-скъпи от китайските”, казва инфлуенсърът. Докато на китайските работници им се плащат сравнително ниски за западния стандарт заплати, луксозните марки печелят огромен капитал, слава и по-нататъшно влияние над потребителите и световния пазар. Видеото на китайския инфлуенсър бе свалено, а профилът му е закрит след многото му публикации по темата и призоваването на последователите да купуват стоки директно от китайските фабрики на цена над 30 пъти по-ниска от тази на Запад.
Китайските инфлуенсъри тепърва започват да имат по-осезаемо влияние върху американските потребители. Преди няколко месеца ТикТок беше заплашено от закриване в САЩ заради подозрения за китайско влияние и намеси в личните данни на потребителите му според президента Тръмп. Вероятно е заплахата от закриването му скоро пак да бъде на дневен ред заедно с размера на тарифите. Акаунтите на китайските “разобличаващи” тиктокъри се закриват и видеата им вече не са достъпни. Дали те са заглушени, защото говорят истини?
Войната с тарифите може и да е дала причина на тези някога безлични китайски търговци да рекламират продуктите си директно на потребителите. Коментарите под видеата показват, че
масовото мнение за луксозните марки не е положително
и че оценката за тях е все по-ниска. За сметка на това нараства предпочитанието към купуването на реплики, които са подобни по качество, но далеч от стряскащите цени на “оригиналните” стоки.