Кирил Варийски като Нерон подпали своя Рим, за да се наслади на величаво зрелище
На 21 юни 1996 г. големият български актьор Кирил Варийски умира от инсулт само на 41 г.
През 1980 г., когато Зако Хеския търси актьор за главната роля в “Йо-хо-хо”, Кирил Варийски вече е четвъртокурсник в класа на проф. Сашо Стоянов. Освен красив и талантлив има и чудесно чувство за хумор и самоирония. Нарича се Робърт де Киро, пише стихове, свири на китара, пее хубаво. Обича да казва, че “таланта не можеш да го разталантиш”.
По същото време приятелката му Елза Лалева е поканена на пробни снимки за бъдещия филм на Зако Хеския. “Аз се занимавам с куклен театър и киното не ме интересува”, дръзко отговаря момичето. Но скланя да прочете сценария, написан от Валери Петров, защото този поет е идолът на всички кукленици.
След два дни Кирил взема запорожеца на баща си и закарва любимата си до Киноцентъра. Там обличат Елза в ролята на героинята Цицилия
и... в този момент
птичето каца на
рамото на Варийски
Оказва се, че няма кой да ѝ подава репликите.
Наблюдателният Зако Хеския вече е забелязал, че двамата млади постоянно се държат за ръцете и пита кой е младежът с поизтритото авиаторско яке. “Аз съм четвъртокурсник във ВИТИЗ!”, гордо отговаря младежът. След втория дубъл режисьорът извиква: “Стоп! Намерихме си главния герой”.
После за ролята на Цицилия е одобрена актрисата Соня Дюлгерова, а Елза “играе”... гласа на папагала. След като е одобрен за ролята, Кирил Варийски започва да тренира фехтовка. Отива в болницата в Каварна, където ще се снима филмът, правят му гипсово корито и той лежи 2-3 дни в него. Иска да изживее страданията, чувствата и реакциите на героя си.
После идва фестивалът в Москва, където Кирил Варийски е номиниран и обсъждан за най-добра мъжка роля. След края на форума известната съветска актриса Людмила Чурсина му признава, че при определяне на победителя надделяват политически аргументи.
Наградата е връчена на полския актьор Роман Вилхелми. По този начин артистичният свят от соцлагера показвал симпатиите си към “Солидарност” и Лех Валенса.
Приказката за Кирил продължава. Само два дни след премиерата на “Йо-хо-хо” - на 4 октомври 1981 г., на младото артистично семейство се ражда дъщеря - Лора. Популярността му след филма не променя Киро. Той има абсолютно себеусещане и точна представа за качествата си.
А Кирил Варийски има право да се промени. В българското кино няма друг такъв силен дебют с главна роля. Има добри, има успешни, има впечатляващи, но такъв блестящ - не. И то в двойна роля - на прикования в гипсово корито актьор без бъдеще и на волния пират, който разказва истории на малкия Леонид.
За един актьор (а и за всеки творец в киното) е много важен вторият филм. Той вече показва дали човекът има качества, или всичко е било малко случайно. След участието на Кирил Варийски в “24 часа дъжд” всички виждат, че българското кино има едно непознато до този момент дарование. Талант, който може убедително да се превъплъти в най-различни образи.
Варийски дълго отказва да приеме поканата на режисьора Владислав Икономов да се снима в ролята на фелдшера Марински. И го прави не от звездомания, а защото не вижда достатъчно “материал”, с който да изгради ролята. Но и Икономов е “старо куче” и “настъпва” актьора по най-чувствителното за всички артисти място.
Варийски се втурва в снимането на филма
като оня герой на Радичков, който така
стремително влетява в суматохата,
че дрехите се изхлузват от тялото му и той попада в нея съвършено гол. Кирил кипи, сипе предложения, варианти, реплики. Радва се, когато режисьорът приеме някои. И помръква, когато ги отхвърля.
Така, вече затвърдил звездния си статут, Кирил Варийски става много “оборотен” актьор. Постоянно го ангажират във филми и сериали, играе редовно в театъра, участва в радиото, снимат го в телевизионни програми, дублира и озвучава. Личният бележник е препълнен с ангажименти.
Малко преди смъртта си той прави два списъка - на театралните си роли и на участията си в киното и в телевизията. Изброил е 35 филма, сериали и постановки на телевизионния театър, снимани само за десетина години.
Списъците са нещо
като опит за
равносметка
От тях личи колко самовзискателен и с каква строга самооценка е актьорът. От тези 35 роли той е отбелязал с по три кръстчета само четири (4!) филма: “Йо-хо-хо”, “24 часа дъжд”, “Бързо, акуратно, окончателно” и “Единственият свидетел”.
“Бързо, акуратно, окончателно” е режисиран от състудента и приятеля на Варийски Михаил Мелтев. Без грам колебание актьорът се съгласява да бъде заровен в гроб, изкопан в замръзналата земя. Не иска дубльор и сам скача в един ручей край “Бояна”, въпреки че е декември, и стои в ледената вода, докато заснемат епизода.
За съжаление, този филм мина незабелязано. Премиерата му е през есента на 1990 г., когато държавата кипеше в политически страсти и хората бяха по площадите.
Последният филм на Кирил Варийски е чуждестранната продукция “Бюро за убийства”, в която се снима и Орнела Мути. Играе напълно пропаднал тип. Тъжен, отчаян маргинал. Филмът излиза на екран след смъртта му.
На премиерата са поканени Елза Лалева и дъщеря им Лора. Елза признава, че не помни нищо от филма, защото очите ѝ са замъглени. Помни само как на огромния екран на черен фон пише: “Посвещава се на големия български актьор Кирил Варийски”. Хората се изнизват мълчешката от залата, завесата се затваря с особено съскане... Двете с Лора оставят цветя пред екрана.
Крикор Азарян разказваше, че е запомнил Кирил още от приемните изпити във ВИТИЗ. По време на четвъртия кръг комисията, макар и формално, проверява и общата култура на кандидатите.
Искат те да изброят заглавия на пиеси на Шекспир. Резултатите са плачевни. Един от професорите изразява гневно негодуванието си и Варийски влиза в спор с него. Казва му, че не е прав, защото за това били виновни учебните програми. И, второ, кандидатите са преуморени, пренапрегнати са психически и не могат да си спомнят имената на пиеси, които иначе са чели и знаят. И завършва с думите: “След всичко, което ви казах, сигурно няма да ме приемете във ВИТИЗ, но това е истината”. За радост - не познава.
Леон Даниел, работил две години с Варийски и режисирал го в две роли, казва през 2000 г.: “Времето го отвя в Сатиричния театър да играе смешни роли на ефектни злодеи и абсурдни чудаци. Играеше ги добре, но жизнелюбивата му страст сигурно го е яла отвътре. Оставаше му само да пише стихове и да прави глупости.
Господи,
и стиховете, и
глупостите му -
и те бяха на ниво
Такива като това опърничаво момче Кирчо Варийски твърдо доказват, че в България няма празно и в най-тежките ѝ времена.”
Режисьорът Здравко Митков си спомня как “в една нощ на безпаметство” Кирил Варийски регулирал движението на тролеите по “Раковски” между ВИТИЗ и Сатиричния театър. “Изпитах ужас и страдание, а неговото е било вдъхновение - мрачно и унищожително”, коментира случката Митков. “Кирил беше човек с висока компресия на талант и характер - казва още режисьорът. - Той приличаше на ония малки пакети, които захранват атомните електроцентрали години наред. (...) И той като Нерон се чувстваше самотен в артистичната си страст. И той като Нерон подпали собствения си Рим, за да се наслади на зрелище от значителна величина.”