На първо четене: прекратяваме договора си с мобилен оператор, ако вдигне цената
Потребителите няма да дължат неустойки, приеха още депутатите
Клиентите на трите мобилни оператора ще могат да се откажат от договорите си, без да дължат неустойки, ако от страна на телекомите има повишение на цените.
Такава промяна в Закона за електронните съобщения, предложена от ПП-ДБ, прие парламентът на първо четене с 143 гласа "за", 0 "против" и 1 "въздържал се".
Това не касае само индексациите, а скритите условия, при които мобилните оператори повишават цените, обясни Мартин Димитров. По думите му промяната ще доведе до стабилност на договорите.
Предложените промени предвиждат още, че когато с договор за услуга е купено устройство, то с прекратяването му клиентът трябва да плати остатъка от сумата за него, която не може да е по-висока от предложената промоционална цена.
Освен това телекомите се задължават да уведомяват клиентите си, ако вдигат цените и ако договорът им се превръща от срочен в безсрочен. В съобщението трябва да се посочи ясно и че клиентът може да се откаже от услугата без да плаща такси и неустойки. Също така се увеличава и максималният размер на санкциите, които операторите плащат при нарушения на ЗЕС. Вместо 60 000 лева той става 100 000 лева.
Друга промяна в закона, която предлагат отново от ПП-ДБ, е възможността клиент да си запази номера при смяна на оператор. Това им предложение обаче не събра достатъчно подкрепа и не се прие.
"Ако мобилен оператор прекрати от своя страна договор с клиент, то клиентът да може да запази своя номер, както можем да го запазим като сменяме мобилен оператор по наша инициатива. Някои телекоми злоупотребяват с тази дупка в закона, прекратяват едностранно договори, включително на корпоративни клиенти, които губят номера си и това оказва лошо влияние на техния бизнес", обясни законовите предложения Божидар Божанов.
"Подкрепяме тези промени, защото защитата на потребителите е наша кауза. Хората, не трябва са заложници на договорите, трябва да имат права на избор, информация, справедливост", коментира председателят на транспортната комисия Кирил Добрев от БСП-ОЛ.
Депутатите приеха на първо четене изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги.
Извършването на универсалната пощенска услуга е възложено на "Български пощи" ЕАД за срок от 15 години.
С цел оздравяване и финансово стабилизиране на "Български пощи" ЕАД е изготвен План за преструктуриране на компанията. Планът е представен по установения ред в Европейската комисия (ЕК).
Сред основните изисквания на ЕК е българската държава да гарантира поне за срока на Плана за преструктуриране изпълнението на универсалната пощенска услуга от "Български пощи" ЕАД.
В тази връзка настоящият законопроект предвижда срокът на задължението да се удължи с 5 години считано от 30 декември 2025 г. Удължаването на срока на възлагане на задължението за изпълнение на универсалната пощенска услуга се обосновава и с необходимостта от гарантиране на нейното предоставяне от страна на държавата, като по този начин се осигурява достъп до пощенско обслужване за хората от най-отдалечените, труднодостъпни и рядко населени райони.