Загубих интерес към делото, с което оспорвам избора на Терзиев – половината мандат мина
Месеци предупреждавахме за стачката в транспорта, но всички съветници бяха: “Нищо не чувам, чорапа си обувам”, казва общинската съветничка от групата на "БСП за България" пред ЛИЛЯНА КЛИСУРОВА в интервю за "24 часа"
Още акценти от интервюто:
- Ако и метрото беше спряло, за два часа щеше да има решение. Изненада ме, че вместо това те пуснаха допълнителни влакове и обезсилиха стачката
- На ден четирите транспортни дружества пропускат около 1,5 млн. приходи
- Ходът на кмета да обяви първия ден на стачката за неучебен, беше правилен
- Понякога в групата на БСП има неразбиране на позициите ми, но те не са били част от синдикална организация
- Г-жо Григорова, стачката в транспорта уж приключи, но синдикатите вече искат разговори за догодина и плашат с нови протести, ако заплатите им не се вдигнат с 500 лв. Излиза, че точката на този казус не е сложена, така ли?
- Нормално е всяка година синдикатите във всички сектори да искат увеличение на заплатите, но за следващата преговорите ще се водят от края на тази и началото на 2026-а. А и трябва да е ясно дали ще влезем в еврозоната, или не.
Към момента въпросът е почти приключен. Финалът ще е на 29 май на сесията на СОС, когато трябва да се приеме икономическата рамка на транспорта. И заявленията на по-голямата част от общинските съветници са, че ще подкрепят 300 лева увеличение на всички работещи в 4-те дружества на градския транспорт.
- Защо трябваше да се стига до намеса на държавата, което сега предизвиква толкова много политически спорове и в парламента? Наистина ли няма пари в общината, че се наложи правителството да разреши кризата в София?
- Можеше да не се стига до намеса на държавата, но малко по-трудно щеше да бъде на кмета Терзиев да удовлетвори исканията на транспортните работници. Той неслучайно още миналата седмица каза, че е необходим допълнителен транш от държавния бюджет, но тогава МФ го отряза.
И други неща могат да се направят, ако търсим откъде да бъдат взети средства за това увеличение на заплатите. Има 17 млн. допълнително от държавния бюджет не от вчера, а още от приемането му. И то е следствие на преговорите, които синдикатите са водили с правителството. От 89 млн. за 2024 г. държавната субсидия за столичния градски транспорт за 2025 г. е 106 милиона. Сега има и още едни 15 млн. от понеделник. Има и обещание парите за охрана на метрото да бъдат преведени на Столичната община от държавния бюджет, което ще я облекчи с още 19-20 млн. лв.
Но същевременно общината е некоректен платец към собствените си търговски дружества - от няколко месеца не изплаща 5 млн. лв. на Центъра за градска мобилност, събрани от фишове за нерегламентирано паркиране. Трябва да се изплатят и около 1,1 млн. на месец на дружествата от градския транспорт за бонусите, които бяха приети миналата година. Кметът Терзиев повтаряше, че са увеличили с 15% възнагражденията и са въвели бонус в авто- и електротранспорта. Само че от октомври насам СО не е платила и стотинка към двете дружества за бонусите. И аз мога да разпиша много неща на хартия, но да не отговарям финансово за осъществяването им. Това прави Терзиев. Така че да не се правят, че тези техни задължения не съществуват.
Но нека си кажем - от месец и половина те бяха наясно с риска да има стачка в транспорта. Колегата Кирилов каза на сесия, че на 14 май спират. Никаква реакция, те просто излязоха от залата. Когато миналия понеделник аз призовах съветниците да се намесят, след като Терзиев не успява да се справи - защото ще се стигне до блокаж на София, те просто си замълчаха. Не вярваха, че ще се случи. И тук говоря за всички общински съветници. Това е тотално нехайство. Месеци наред повтаряха: “Нищо не чувам, чорапа си обувам”. И в един момент всички бяха много “изненадани”. Няма защо да се изненадвате.
Изненадващото е това, че работниците успяха да устоят въпреки всички провокации. Този път се бяха хванали заедно и въобще не позволиха някой да ги раздели дали по отношение на длъжности, или по отношение на дружества. Видяхме един обединен сектор.
- Знаете ли колко струва стачката?
- На ден четирите дружества пропускат приходи около 1,5 млн. лв. Само електротранспортът губи по 440-450 хил. лв. ежедневно.
- Кметът обяви, че ще търси начин на протестиращите дружества да бъдат удържани средства за периода на блокадата. Възможно ли е това?
- Той очевидно ще иска да го прокара, след като го говори вече няколко пъти доста упорито. Само че трябва да докаже, че шофьорите не са искали да работят. По същество те си бяха на работа, в готовност, взимаха си пътните листа, а такива, които не бяха на работа, блокираха входовете. Така беше през тези 6 дни. Сервизните работници си работеха, администрацията също. Има ежедневни отчети колко автобуса са поправени, на колко са им сменени филтри, масла и т.н. Има включително снимки как служители мият прозорци по време на блокажа. Така че г-н Терзиев много ще трябва да се потруди, за да докаже, че хората не са били на работните си места и не са искали да работят.
- Стана ясно, че заплатите на транспортните работници всъщност не са толкова ниски.
- Основната заплата на един водач е 2105 лева. Всичко останало е т.нар. клас за прослужено време, извънреден труд или бонус - плащат им се между 3 и 14 стотинки на километър пробег. Колкото повече работиш, толкова повече ще получиш. Видях фиш с извънреден труд до 94 часа - повече от половин месец допълнително. Тези хора са като батмани и някак успяват да покрият целия недостиг, особено в автотранспорта, където ситуацията е най-тежка. Така че въпросните бонуси са за сметка на тяхното здраве и повишаващия се риск както за тях, така и за пътниците и всички останали участници в движението в София.
- Покрай тази блокада обаче все по-отчетливи стават гласовете на недоволни от шофьорите пътници - от отношението и поведението им. Искат вдигане на заплатите, а не дават достатъчно от себе си...
- А нима не се е случвало и обратното? Например пътник да отиде до шофьора и да поиска да слезе веднага, нищо че няма спирка. И при отказ от шофьора, защото там няма спирка и не е позволено, да излее горещото си кафе върху него.
- Това звучи абсурдно и вероятно е единичен случай, докато лошото поведение на шофьорите и дори пушенето в кабината са често срещани. Както и спирането преди или след спирките, далече от бордюра и често в локви.
- Как можем да го измерим? По отношение на спирането - за съжаление, макар че няколко пъти е правена кампания водачите на автомобили да не спират по спирките, те често го правят. И превозните средства на градския транспорт просто няма къде да спрат, нашите шофьори често повдигат този въпрос.
Колкото до пушенето в кабината - разписанията са направени така, че често те дори нямат време на последната спирка да спрат и да отидат до тоалетна. И трябва да ядат, да пушат, да пият вода, всичко вътре в кабината. Попитах един от служителите, които оформят разписанията, защо има случаи да се залага за 1 минута транспортното средство да стигне от една спирка до друга, да слязат хората и да се качат нови пътници. Каза ми, че до миналата година са били 13 превозни средства по тази линия, а сега са 8. Шофьорите трябва да карат по-бързо, за да могат да компенсират недостига от 5 превозни средства.
- Как може да бъдат компенсирани гражданите с карти за градски транспорт за дните, в които той бе блокиран?
- Например с удължаване на срока на картите. Но трябва да ни е ясно, че такъв мащабен протест няма как да не се отрази на всички ни. Не съм чувала в Гърция или Франция някой да търси компенсации за спирането на транспорта, а там това се случва често. Защото хората са свикнали да си бранят правата и никой не ги укорява за това. Напротив, различните професионални съсловия се подкрепят.
- След София и Варна поиска още средства за удовлетворяване на исканията на транспортните работници - 6,5 млн. лв. Очаквате ли лавинообразно това да последва и за други общини и този подход правилен ли е?
- Нормално е да искат и от Варна, и от Русе, и от Враца, и от Плевен. Когато има хроничен недостиг на средства, идва момент, в който недоволството избухва. Не е лошо и в БДЖ да се събудят, защото са напът да ги унищожат.
- Бяха отправени обвинения за политизиране на протеста. Даде се пример и с колегата ви Иван Кирилов, който е от транспортния синдикат и е лична ваша номинация за общински съветник от БСП.
- Кирилов не е партиен член.
- Но е от групата на БСП в СОС.
- То и аз съм от групата на БСП. Аз също ходих по депа, непрекъснато бях в комуникация с тези хора. Но нито аз, нито колегата е партиен член.
- Вашата позиция по повод стачката и тези теми създава ли ви проблеми в групата на БСП?
- Понякога има неразбиране, нека да го наречем така. Те не са били част от такава синдикална организация, не са срещали толкова различни нюанси на нарушаване на работнически права, не са били на преговори за сключване на колективен трудов договор.
- Но не е ставало на въпрос да напускате или да ви изключват от групата?
- Не, абсурд. В крайна сметка и аз, и те би трябвало да гледаме вляво, да работим в интерес на обикновените хора и работещите. И в този смисъл аз други съмишленици в рамките на СОС не бих могла да намеря. Може би до известна степен "Спаси София" имат по-ляво и по-социално мислене, но пък те си имат други специфики.
- Има ли връзка между стачката и смяната на шефа на “Метрополитен” Стоян Братоев? Метрото също беше на косъм да се включи в протеста.
- Не. Но ме изненада, че метрото не спря. Със сигурност се е видяло как самоназначилият се изпълнителен директор Найденов много любезно се държеше с Терзиев - пусна допълнителни метровлакове, с което обезсили стачката. С всичките си действия той пречеше за постигането на по-бързо разрешаване на въпроса. Защото нали е ясно, че ако спре метрото, за 2 часа ще имаме решение. Но те попречиха.
- Говореше се, че ще бъде направен нов опит да се върне Братоев начело на “Метрополитен” - ще има ли такъв?
- Смятам, че ще има. И ако има - аз ще бъда сред съвносителите.
- При предишното гласуване не ви достигна един глас, очаквате ли сега да се съберат?
- Могат, но до последно няма как да сме сигурни. Миналия път го нямаше един общински съветник от ПП, като аргументът беше, че съпругата му ще ражда, а тя роди 2 седмици по-късно. Така че всеки може да си намери извинение и причина да не присъства на сесията, но пак ще се види кой кой е и на чия страна е.
- Вие бяхте част от т.нар. икономическо мнозинство в СОС, като с гласа си дадохте подкрепата за избора на новите шефове на общинските дружества. След отстраняването на Братоев обаче казахте, че повече няма да го подкрепяте - еднократен акт ли беше това?
- Не.
- Тоест вече не сте част от това икономическо мнозинство?
- Никога не съм била част от някакво икономическо мнозинство. Това беше конкретен доклад за смяна на ръководството на 6 общински търговски дружества. Видях доклада ден преди заседанието на комисията по транспорт и единственото, което ме интересуваше, бяха транспортните дружества - дали са вътре Ганчев, който е изпълнителен директор на “Електротранспорт”, и Братоев - на “Метрополитен”. Ганчев беше, Братоев не беше. Поставих условието Братоев да бъде върнат, казаха ми: “Не”. Затова на комисия не подкрепих доклада и едва когато получих уверения, че Братоев не само ще бъде върнат в борда, но и ще бъде избран за изпълнителен директор, тогава подкрепих въпросните доклади. Защото в крайна сметка софиянци искаха търговските дружества да се управляват по по-различен начин.
Нямам никаква лична облага от назначаването на нови ръководства. Единственото ми условие беше Братоев - като гарант, че метрото, което в момента се строи интензивно и което е много сложна система, ще продължава да работи успешно. Това условие е нарушено и аз нямам никаква причина да продължавам да подкрепям в аванс ръководствата на транспортните дружества.
- Правилен ли беше ходът на Терзиев да обяви първия ден на стачката за неучебен?
- Абсолютно да.
- Заради това обаче той отнесе много критики, а от МОН обявиха, че ще променят правилата, за да не може кмет сам да взема такова решение.
- Самият Терзиев каза, че това предложение на МОН е датирано от месеци преди това, не той е причината да започне да се говори по темата.
Но според решението беше правилно, защото, ако този ден бе учебен, имаше риск на неуспелите да стигнат до училище деца да се пишат отсъствия, което пък в някои случаи можеше да доведе до това родителите да не могат да вземат детски и т.н. Друг въпрос е защо обяви следващия ден за учебен - нямаше никаква логика в това. Но както самият той обясни - прави си експеримент, за да види какъв ще бъде ефектът. Неадекватно е да си правиш такива експерименти, но това е нашият кмет.
- Следващата гореща тема за София е боклукът - идва ли нова криза?
- Не познавам проблема в детайли, но това, което разбрах е, че на две фирми не са изплатени 9 милиона лева. Зам.-кметът по финанси Василев каза, че е така, защото не е имало бюджет досега. Не мога да коментирам дали е вярно или не. Но той има навика да не изплаща и ще дам друг пример. Няколко ДКЦ-та миналата година трябваше да получат рентгени. Те обаче могат да бъдат доставени само в кабинети, които са адаптирани за работа с облъчване. Цяла година не се направиха ремонти на тези кабинети. Поради което фирмата, която ги е доставила миналия февруари, изпраща шесто писмо до Столичната община, че ако не ѝ ги изплати, ще даде общината на съд.
Така че това очевидно е стандартно поведение на Василев. Не знам дали е същото за тези две фирми за боклука, но имам няколко случая в здравеопазването, за които действат по същия начин.
- Докъде стигна делото ви за изборите в София?
- Доникъде. Аз загубих интерес към това дело.
- Защо?
- Защото знаете, че Върховният административен съд го върна на първоинстанционния. Трябваше да има заседание преди може би около месец, но то за пореден път бе отложено - за 23 септември. Виждаме как просто се тупка топката и не аз, а довчерашните съратници на Терзиев от “Спаси София” казват, че това се прави, за да го държат на каишка. Аз нямам интерес от това дело, никакъв. Не може да имаш интерес при положение, че вече е минал половината мандат. Това дело трябваше да бъде приключено за два месеца, толкова е срокът по закон. Правосъдието е правосъдие, когато е справедливо и е навреме. И сега вече наистина няма смисъл от това дело. Доказа се от експертизите, че има злоупотреби. Точка. Какво повече да търсим от делото? Въпросът не е в това някой да бъде махнат, а да работи така, както трябва, и в интерес на хората.
ВИЗИТКА:
- Родена на 12 септември 1978 г.
- Завършила е УНСС, в момента е докторант в същия университет в катедра "Човешки ресурси и социална защита". Икономист по професия
- Била е изследовател в агенция за онлайн проучвания, пазарен експерт в телеком и администратор в неправителствена организация
- Икономически съветник на президента на КТ "Подкрепа" в периода 2015-2023 г.
- Беше кандидат за кмет на лявата коалиция в София на местните избори през 2023 г. На балотажа загуби от Васил Терзиев с по-малко от 2% разлика
- Общински съветник в СОС от групата на "БСП за България"