Травматологът д-р Явор Пукалски: Позицията на дете обратно на движението в столче в колата намалява риска от травма 8 пъти при ПТП
В случай на счупване или изкълчване при катастрофа крайникът не се намества. При струйно кървене дори директен натиск с пръст може да се окаже животоспасяващ, казва д-р Пукалски детски ортопед-травматолог в "Пирогов"
- Д-р Пукалски, кои са най-честите травми, които получават децата при катастрофа?
- Голямо значение има ролята на детето в инцидента. Обикновено, ако става дума за пасажер в автомобил, като ортопеди наблюдаваме травми на подбедриците, бедрената кост, таза. Нерядко обаче тези увреди са част от комплексна травматична картина, включваща главата, гърдите и/или корема. От друга страна, когато детето е пострадало при падане с колело, по-често се засягат горните крайници - китка, предмишница, лакът, но при премятане и падане по гръб е възможно да се счупят гръбначни прешлени. При пешеходците травмите може да са изключително разнообразни, но също говорим за съвкупност от множество увреди при един пациент. В литературата е добре описана и често в практиката си наблюдаваме т.нар. триада на Уадел - травма на нивото на подбедрицата (при по-високи пациенти) или бедрото (при по-ниски) от бронята на автомобила; на гърдите или корема от последващия удар на тялото в капака на превозното средство; или на главата от противоположната на удара страна, заради изхвърлянето на детето напред след удара и падането му върху пътната настилка. Специално внимание последните няколко години обръщаме на увеличаващите се травми с електрически тротинетки и скутери. Противно на повечето очаквания, увредите там имат всички характеристики на сериозно ПТП и са съпроводени с редица усложнения, изключително тежки фрактури и нерядко песимистична прогноза по отношение на пълното възстановяване.

- Какво се прави на първо място, когато се приема дете в тежко състояние след катастрофа?
- По правило всички пациенти, пострадали по «високоенергиен механизъм, а тук влизат и пътнотранспортните произшествия, се приемат в детска противошокова зала. Щом детето премине прага на лечебното заведение (още преди това, ако сме информирани предварително от транспортиращия го екип) с аларма по спешност се свиква екип, включващ лекар от всяка основна хирургична специалност - детски хирург, неврохирург, травматолог, реаниматор. Пациентът се преглежда и се назначават необходимите изследвания (кръвни, образни и други). Това е мястото, на което се извършват животоспасяващи процедури, според нуждите на детето, както и общомедицински такива, като временно шиниране например.
- Кои са най-рисковите моменти, предвид че понякога тези деца се приемат с много тежки травми?
- Доказано е, че неврохирургичната увреда е един от основните фактори за летален изход. Травмите на органите на гръдната и коремната кухина, особено когато са свързани със значително кървене, също крият съществен риск. Проблемът при тях е, че понякога е нужно време, за да се разгърнат клинично и нерядко могат да бъдат пропуснати при първичен оглед. Що се отнася до ортопедичната травма - фрактурите на таза, както и множество такива на крайниците представляват сериозна опасност за живота на пациента. От една страна, заради очакваното кървене от счупените кости, а от друга - заради съчетаването им с други от описаните по-горе увреди. Пациенти, пострадали при ПТП, са с риск от влошаване не само веднага след инцидента. Ето защо те по правило остават за наблюдение в лечебното заведение за поне 24 - 48 ч.
- Какви са разликите при травмите на децата, които са били обезопасени с колан и са седели в столче, и при такива, които са били без предпазни средства?
- Еърбегът е ефективен само в посоката на удара, а изхвърлянето на пасажера извън автомобила увеличава риска от сериозна, животозастрашаваща увреда с 300%. Ето защо коланите са ключови в обезопасяването на пасажерите, осигурявайки 70% намаляване на риска от смърт и 10-кратно намаляване на тежките увреди. Еквивалент на коланите за обезопасяване в детска възраст са столчетата. Бебетата следва да се возят в столче, обърнато с гръб спрямо посоката на движението. Това е така, защото при отваряне на въздушните възглавници има риск от травма на нежната детска глава именно от самите възглавници. В допълнение, колкото по-малки са децата, толкова пропорционално по-голяма е главата в сравнение с тялото им. Това сравнение става още по-рязко, ако ги съпоставим с организма на възрастен човек. Тоест главата на едно дете тежи повече и при рязко спиране рискът от увреди е по-голям.
Позицията обратно на движението дава опора на главата и врата при рязко спиране, като така намалява риска от сериозна травма почти 8 пъти. Именно затова е препоръчително малчуганите да останат фиксирани така максимално дълго. ISOFIX системата осигурява изключително стабилно закрепване на детското столче в сравнение с различните захващания на седалката с колани и е стандарт за безопасност в ЕС. Всякакви допълнителни системи за обезопасяване на детето, включени в седалката - странични подпори за главата, тялото и т.н., само увеличават сигурността му.
- Колко често се приемат деца с травми от катастрофа в “Пирогов”?
- Не съм запознат с точните цифри, ако изобщо има официална статистика. Ако включим леките ПТП, при които няма висока енергия при сблъсъка, бих казал, че такива пациенти минават ежедневно. Ако говорим за пострадали, изискващи хоспитализация, тогава бих казал ежеседмично.
- Статистически погледнато, след катастрофа децата по-често оживяват или умират?
- Радвам се да кажа, че фаталният изход е значително по-редкият, но страната ни си остава сред първите в черната статистика, особено ако я сравним с други държави от ЕС.
- Колко от децата остават с някакъв вид инвалидизация или друг проблем?
- При по-леките произшествия, с изолирани ортопедични травми, рискът от инвалидизация е под 2%. При политравматични пациенти с множество увреди нараства до 24%. Доказано е, че децата, лекувани в специализирано педиатрично травма-звено имат 25% по-нисък риск от смъртност и трайни увреди в сравнения с тези, лекувани в общо такова.
- Как трябва да се окаже първа помощ на дете и изобщо на пострадал при ПТП, докато дойде линейка?
- Стандартният протокол за първа помощ има няколко опорни точки: дишане - гледа се дали дихателните пътища на човека са чисти и диша нормално; циркулация - търси се пулс на стандартните места - китка, глезен, шия. В случай че пациентът не диша или няма пулс, се извършва кардио-пулмонална ресусцитация - дишане “уста в уста” и сърдечен масаж; оценява се дали пострадалият е в съзнание, контактен и адекватен; изолира се от факторите на околната среда - ако е студено, се завива с одеяло, ако вали, се мести на сухо и т.н.
В случай на счупване или изкълчване не се правят опити за наместване на увредата. Зоната се обездвижва с подръчни материали до пристигане на екипа на спешна помощ. Когато пациентът има рана - тя се промива с физиологичен разтвор или дезинфектант и се покрива със стерилни марли от автомобилната аптечка. Ако е налице активно кървене от раната, тя се притиска плътно със стерилните марли.
В случай че става дума за струйно, артериално кървене от крайник, тогава се поставя турникет над нивото на раната. Ако нямате под ръка материали за подръчен турникет или не знаете как да го направите, пристягането на зоната с кърпа или в краен случай дори директен натиск на кървящия съд с пръст (използвайте латексови ръкавици от аптечката), може да се окаже животоспасяващо.
Начините за оказване на първа помощ разглеждаме по-подробно и с фокус върху детския организъм в организирана от УМБАЛСМ ДН. И. “Пирогов” обучителна кампания “Академия за родители”.
- Какво бихте посъветвали шофьорите, така че да се спасят повече човешки животи, особено детски?
- Карайте внимателно!