Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

На кастинга е по-трудно, отколкото на терена

През кастингите за главни роли в "Под прикритие" са минали над 1000 души. Печелят "борбата" само тези, които успяват да прочетат сценария между редовете и да вдъхнат живот на персонажите още на пробите, както казва режисьорът Деян Русев-Бърд, управител на Българска кастинг агенция.
"За главните роли в "Под прикритие" се явиха толкова много хора, че закачихме снимките на една стена и всеки ден, докато обсъждахме подробностите около сериала, те стояха там. Режисьорът преценяваше чисто визуално кои пасват повече от други и ги местеше по приоритет най-отгоре.
След това започваха пробите. Те бяха по-скоро да си докажем взаимно, че искаме да работим по проекта. На кастинга е по-трудно, отколкото на терена.

Има само един кадър, в който актьорът трябва да покаже, че е схванал същината на образа

Задължително е да е подготвен с текста, но трябва да помисли какъв би могъл да бъде човекът, който ще изиграе. Когато Захари Бахаров се яви на кастинга, си пролича, че е видял "ключа" към ролята - Иво е човек, който не е просто мутра, а професионалист в работата си", казва Бърд.
Българска кастинг агенция е подбрала актьори още за сериалите "Стъклен дом", "Фамилията" и "Революция Z: Секс, лъжи и музика". Основната им работа е да се фокусират върху избора на персонажи и да избегнат условностите. Когато трябва да се намери точно определен човек, ровят в базата данни и знаят кой актьор е подходящ, в каква форма се намира в момента и доколко е зает.


Ключов момент в избора на главен актьор са неговите човешки качества и черти на характера


Деян Русев не е привърженик на максимата, че актьорът трябва да може да изиграе всичко и стои нащрек за следващия култов образ.
"Принципът на образованието в академията е, че всеки актьор трябва да може да изиграе всичко, но в работата е различно. На кастинга веднага си проличава кой е добър и кой не е. Истинският професионалист не се срамува да направи проби. От психологическа гледна точка търся сигурността в човека. Талантът, естествено, е на първо място - иска се голяма интелигентност да съумееш да пресъздадеш друг човек, но се иска и професионализъм, както и умения за работа в екип.
За персонажа на Куката ни трябваше не просто атрактивен и забавен тип, а и работлив човек, какъвто е Мариан Вълев. Той е много деен, постоянно е ангажиран с нещо и си пасна идеално с профила. Много време ни отне и да изберем актьор, който да изиграе Попов. Ролята просто е по-специфична.
Обикновено, когато избираме между няколко подходящи човека за дадена роля, се взема под внимание едно от основните условия - фотогеничността му. Обръща се внимание на пропорциите, светлоотразяването на кожата, но е важно и лицето да събужда въображение пред камерата. Има някаква магия в стъкленото око, което прави хората различни.
Водещите актьори в сериалите и филмите не са решение на кастинг агенциите. Селекцията им подлежи на други условия - избират се спрямо популярността си.


"Сред хората битува мнението, че в киното има положителни и отрицателни герои

Всъщност се разделят на протагонисти (главни актьори, които движат действието) и антагонисти (героите, които са в конфликт с главните персонажи). Истината е, че целият Холивуд е стъпил на гърба на антагонистите, а протагонистите се избират по политически причини, за да изведат филма в челна позиция на някоя класация", казва Деян.
Импровизацията е в основата на кастингите, но само ако се придържа максимално до сценария. Когато е извън рамките на сценария, не се приема добре.
"Има хора, които идват на кастинга с пренаписан от тях сценарий. Не се събираме, за да си обменяме идеи, и подобни инициативи не се приемат добре. С такива неща се занимават ентусиастите, а не истинските артисти. Измпровизацията е парад на въображението. Скритият хумор и подсмисълът се ценят много, но те трябва да обслужват текста.
Често добрите актьори защитават автора, а по-посредствените се опитват да нагласят текста по своему. Има и такива, които вдигат много пара, преди да застанат пред камера, но когато дойде моментът, не показват нищо. Има и хора, които се променят коренно пред обектива. Интересното е, че това е вярно не само за мащабите на България, но и в световен план", разкрива Бърд.

Все по-честа практика е певци и модели да стават част от сериали и филми. Някои от гилдията гледат с недоверие към непрофесионалните актьори, но Деян е на мнение, че камерата ги обича.

"Талантът е нещо, което носиш в себе си


Повечето от тях покриват критерия за външен вид и имат по-освободено държание пред камера.
Интересно е взаимодействието между професионален и непрофесионален актьор. Аматьорите не знаят нищо за камерата и не се притесняват. Смущават ги партньорството им с професионалиста и мнението на зрителя. Докато актьорът знае, че окото на камерата може да му прецака кариерата", обяснява Русев.
От етична гледна точка повечето пъти актьорите не разбират с още колко свои колеги се явяват на кастинг. Когато става въпрос за изксуство, не е нужно да се създава конкурентна среда, убеден е Бърд. Изнервящ е моментът с чакането преди проби. Тогава пак си проличава кой е по-добър актьор.


"Нямаме за цел да превръщаме кастинга в състезание,


но понякога става така, че се засичат. Периодът на чакане преди пробите дава информация за актьора. Добрите артисти са много заети и е трудно да им направиш график, а свободните постоянно напомнят за себе си, но към тях няма интерес", добавя Деян.
Един от най-мащабните кастинги, които организират, е за "Революция Z: Секс, лъжи и музика".
"Това беше един изключително рисков проект за продуцента и телевизията, която се съгласи да го финансира. Направихме кастинг за деца, които не са играли никога. Трябваше да бъдат музикални и с усет към актьорството. Селекцията продължи около 6 месеца, явиха се страшно много деца. Взехме главните герои буквално от улицата, само Никола Стоянов, който играе Тино, беше от Академията. Доста внимание и време отделихме да ги обучим преди снимките. Самите кастинги бяха дълги и подробни, за да се избистрят неяснотите. Бандата са страхотни. Постоянно дават идеи и е огромна радост да ги наблюдаваш.


Децата актьори са характерни с това, че или ги уцелваш, или не


Талантливите си проличават веднага. За кастинга на "Извънземното" на Стивън Спилбърг се явяват над 3000 деца, но едно хлапе печели ролята от раз със спонтанна реакция - подават му текста, прочита го и разбира, че ще загуби свой приятел и се разплаква. Децата се развиват, не мързелуват и не разчитат на слава", казва Бърд.

Статисти молят за роля в "Под прикритие"

Доста по-олекотена е процедурата при подбор на статисти. Всеки има шанс да стане част от българска или чужда продукция, стига да отговаря на изикванията. Организират се кастинги за доста по-широк кръг от хора - мъже, жени и деца. Да си статист, не е професия, с която можеш да си изкарваш хляба, защото не е постоянен ангажимент. Нито е дейност, с която можеш да си запълваш времето. Работното време е 12 часа, дори за масовката. Установеният минимум при заплащането е 25 лв., но може да надхвърли и 100 лв., в зависимост от бюджета на продукцията и това дали има реплика, казва Христа Илиева, кастинг мениджър в "Талънт партнърс".
"Организираме открити кастинги за набиране на хора. Попълват формуляр, правим им професионални снимки и обясняваме спецификата на работата.

В съзнанието на хората, които нямат достъп до кинопроцеса, се е загнездило клишето, че се търсят само красиви хора


Не ги разделяме по този начин. В някои от американските екшъни, които сме правили, са се търсели войници, затворници - все хора, за които не е задъжително да покриват естетически критерий.
Напоследък снимаме исторически продукции, в които няма как да си позволим хора с по-алтернативен вид - пиърсинг, татуси. Работим и за най-мащабния проект тази година - "Херкулес" 3D, където също не търсим хора със съвременни визии. В момента търсим 4000 статисти за този филм. Трябват ни хора за отделните групи. Имаме сцена, за която ни трябват 400 човека публика на бой в колизеум. Всеки проект си има своите специфики и няма типове хора, които са по-търсени от други", обяснява Христа.
Различават се статисти, специални статисти, които имат реплика или специална задача, и епизодици - те са с кратко участие в продукцията и могат да бъдат и професионални актьори.

За някои хора това е начин да си докарат допълнителен доход, но за други е приключение

което им носи множество емоции. Отделя им се специално внимание - грим, прическа, костюми. Много статисти молят Христа да ги включи в американските екшън продукции, за да се запознаят с любим актьор. Най-голям интерес към българските сериали проявяват към "Под прикритие".
"Когато снимахме "Непобедимите 2" с екшън звезди като Брус Уилис, Силвестър Сталоун, Арнолд Шварценегер, често получавахме обаждания от типа:


"Искам да се запозная с Брус Уилис, можеш ли да ме уредиш?"


Това е невъзможно, особено за чужди продукции, които имат много точни и стриктни изисквания към типажа на статистите.
Актьорите са с охрана и нямат никакъв контакт с масовката. Целият екип е инструктиран да не досажда и разсейва актьорите. Забранено е и да се снима на терена. На Запад се плаща за идеята - декори, костюми. За целта статистите подписват декларация за пълна конфиденциалност и нямат право да разпространяват снимки от работния процес.


В България такава мания създаде "Под прикритие"


Често ми се обаждат хора с молба да ги уредя да снимат в сериала и да се запознаят с любими свои актьори. Но пак казвам, че не става по този начин, защото изискванията са точни и ясни", казва кастинг мениджърът.
На кастингите се явяват най-различни хора и всеки е със своята си история и уникалност. Често се търсят по-екзотични персонажи - азиатци и чернокожи.
"Статистите са затворено общество, което се информира много за киното. В картотеката си имаме служители в БАН, БНБ, активни спортисти. По време на снимките на "Непобедимите 2" имахме сцени с по 200 азиатци.

Голяма част от тях бяха от пазара "Илиянци"


и не говореха добре български език. Тогава имаше доста комични ситуации. Един китаец обясняваше: "Искам да стоя до тази краставица", вместо "красавица" и предизвикваше смях сред хората. Много от чернокожите също не говорят добре английски, а български език - рядко. Докосваме се до историята на тези хора. Разказват как са прекосили океана, за да дойдат в България. Някои идват от Конго, където има граждански войни. Тази работа предполага контакт с много и различни хора", разказва Христа.


Професията е много динамична и пълна с непредвидени ситуации


Често се налага да се намират хора в последния момент.
"Случвало се е по първоначален план да имаме нужда от 1 човек, но непосредствено преди снимките бройката да се увеличи до 300 статисти. В западните продукции никой не се интересува от трудностите, които създават тези промени, и не се допускат компромиси. За български продукции се е налагало в 8 сутринта преди снимки да ми се наложи да набавя 30 статисти. В такива инцидентни ситуации търся само хора, за които знам, че имат опит и са сериозни", обяснява Илиева.