Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Богатите на желязо листни зеленчуци борят пролетната умора

Зелените листни зеленчуци са идеалната пролетна храна. С настъпването на новия сезон човешкият организъм се нуждае от детоксикация, която може да бъде подпомогната с подходящо хранене.
Когато човек достигне определена възраст, количеството желязо в организма му намалява. 25% от хората са застрашени от неговия дефицит. Симптомите за това са проблеми с паметта и слаб имунитет. При липса на желязо се появяват състояния на умора и отпадналост. Човек започва да се чуства стар и нетрудоспособен. При подобни случаи лекарите препоръчват засилена консумация на зеленчуци, богати на желязо. Копривата и спанакът са само малка част от листните растения, които могат да ни помогнат да възвърнем енергията си.


Спанак
Спанакът се нарежда на едно от първите места по съдържание на желязо. Живите му листа са хранителни бомби, пълни с витамини, селен, калций и цинк. Наричат го още посланик на пролетта заради ранното му поникване. Един от най-полезните зеленчуци
има силата да се бори дори срещу коварния рак на кожата и гърдата
Той е богат източник на омега-3 мастни киселини и е нискокалоричен.
Спанакът съдържа значително количество фолиева киселина, подпомагаща клетъчното делене. Тя е особено необходима при бързорастящия детски организъм и бременни жени. Заради тонизиращото си действие спанакът е ценен като диетичен продукт при анемия, заболявания на нервната система и захарен диабет. С него болните от тежки инфекциозни болести с отслабена имунна защита по-бързо се възстановяват.
Още със стопяването на първия сняг спаначените ястия навлизат в ежедневното ни хранене. Железният зеленчук е добавен дори в пролетните менюта на изискани ресторанти. Вариантите за приготвяне на спанака са многобройни. Всяка нация е измислила своя рецепта, съдържаща листния зеленчук. Гърците правят с него местна баница наречена "спанокопита", а французите приготвят деликатесен хляб с брашно от семената на спанака. У нас най-популярни са традиционните рецепти като супи или салати. Според кулинарите най-балансиран вкус спанакът има в ястия с пилешко и агнешко месо.
 

Коприва
Освен че е много вкусна, копривата има важно значение за кръвоносната ни система. Тя е богата не само на витамини и минарали, а и на много видове полезни соли. Хранителният й състав се оказва изключително разнообразен, което я прави любима на последователите на здравословното хранене. Най-висок процент в растението е отреден на водата, след което следват протеини и захари. По-голямата част от тях са дело на незаменимите аминокиселини.
Листата на копривата са богати на пантотенова киселина, ситостерол и хистамин. Тя е най-доброто ни кръвопрочистващо и кръвообразуващо лечебно растение. Влияе добре на панкреатичната жлеза, а чаят от коприва намалява съдържанието на захар в кръвта.
Растението отстранява предразположеността към заболявания и помага при ревматизъм. Освен всичките си лечебни свойства е и вкусна. В българската традиционна кухня са добре познати много вариации за използване на зеленчука. Още с настъпването на пролетта добре познатите ни ястия се обновяват, като към тях се добавя и коприва. Храненето с копривена супа при малките деца се смята за необходимо заради голямото количество желязо, което тя съдържа. Много от домакините дори държат замразени листа от растението, за да могат да готвят с нея целогодишно.

Лапад
Листният зеленчук расте в изобилие по поляните на Европа. Той е целогодишен, с голямо съдържание на витамини, белтъчини и въглехидрати. Заедно с другите зелени листни зеленчуци
лападът се нарежда в класацията за най-здравословните храни. Той е без никакво съдържание на мазнини, а полезните му съставки трудно могат да бъдат изредени. Редица специалисти препоръчват консумирането на лапад при спазването на вегетарианство, тъй като той успешно може да замести месото на тяхната трапеза.

Лобода
Растението трудно може да бъде намерено по пазарите ни заради малката си трайност. Листата му са много тънки и се съсипват бързо след откъсването им. Това прави търговията му рядка и най-често хората си го отглеждат сами.
Има две разновидности на градинската лобода, които са годни за консумация - зелена и жълта. Останалите сортове се отглеждат само като декоративни растения.
Зеленолистните зеленчуци като лободата са най-богатият източник на В-каротен. В листата й се съдържат много минерали, желязо и калий. 100 г листа от лобода съдържат 6,1 мг манган. Когато искате да приготвите нещо с лобода, е задължително листата да са прясно откъснати. След като се почистят добре, те могат да се консумират като свежа салата в съчетание с други зеленчуци. От растението могат да се приготвят всички ястия, които сме свикнали да готвим със спанак. От лобода се правят вкусни и полезни супи. Тя се използва като гарнитура или пък с листата й се завиват сарми.

Киселец
Растението е любимец на всяка диета заради ниското си съдържание на калории. А
богатото му съдържание на витамини му дава лековити способности
Типичният му кисел вкус се дължи на комбинацията от витамин С и оксалова киселина. В големи количества обаче оксаловата киселина действа неблагоприятно на бъбреците. Затова растението не се препоръчва при хора с бъбречни заболявания, артроза и подагра.
В домашната кухня киселецът идва през пролетта, когато е периодът на поникването му. Той е лесен за приготвяне и не търпи топлинна обработка. Достатъчни са няколко минути, за да се задуши. За да се усети ароматът на киселеца, листата се навиват на стегнато руло и после с остър нож се режат на тънко. Най-често в европейската кухня от киселеца се прави супа. Някои готвачи правят от него сос, който допълват със сметана. Киселец може да се добави в бъркани яйца и гарнитури. Младият киселец, който е по-слабо кисел, се използва суров за обогатяване вкуса на салати и сандвичи