Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Короната и жезълът на Патриарх Максим - заснети в "Недадените"

В новия български сериал "Недадените" заснемат сцена с оригиналните патриаршески инсигнии на Максим.
От храм-паметник "Св. Александър Невски" предоставят короната, жезъла и панагията на покойния патриарх Максим за един снимачен ден, научи "168 часа".
"В първия епизод заснехме сцена с тържествена церемония, на която актьорът Орлин Дяков, в ролята на митрополит Стефан, носи короната, жезъла и панагията на патриарх Максим. Бяха на наше разположение само за един ден, след което ги върнахме в храма, защото няма да има други сцени с тях. 


Благодарни сме много за жеста и съдействието,


което направиха от храм-паметник "Св. Александър Невски", казва Елена Иванова, сценограф и художник на костюмите в сериала.
Действието в "Недадените" се развива през периода на Втората световна война, с акцент върху спасяването на българските евреи. Показва важните политически събития от 1940 до 1945 г. В сериала се разказва за силни личности от миналото на България, които трябва да бъдат показани по най-добрия начин.
Характерът и атмосферата на времето са подсилени и с типичните тоалети. В период от 2 месеца


всички костюми са изработени и готови за снимки


от екип от 5 човека. Съобразени са с характерните за времето си материи, цветове и кройки.
Веднага прави впечатление автентичната военна униформа на цар Борис III.
"Военните униформи са оригинални и са взети под наем от кино център "Бояна". Но не всичко може да бъде автентично. Медалите на цар Борис III са имитации. Копията са изработени по модел на показаните в дворец "Врана". Единствено в царското обкръжение има по-официални тоалети, но не са пищни. Самата царица Йоанна е била много скромна жена, както и цялото царско семейство.

Единственото бижу върху нея е перлена огърлица", казва художничката.
Останалите дрехи следват модните тенденции през онези времена. Годините са изключително бедни и затова няма много богати тоалети, гамите са по-пастелни, платовете са естествени материи - вълна, лен, памук и много рядко коприна.
"Характерен за времето е двуредовият мъжки костюм. А специфичното за жените, е полата, която едва покрива коляното, за да се пести плат. Другото отличително за дамите са двуцветните дрехи - тогава са разпаряли и прекроявали дрехите си", добавя още сценографът.
Елена Иванова създава историческите тоалети за сериала


с лека нотка на съвременност


"Почитателка съм на историческия костюм като днешен. Почти е невъзможно да създадеш дреха отпреди 70 г. в тогавашния й вид, а и не е нужно. Все пак обличаме хора в сегашно, а не в минало време. Не е нито интересно, нито творческо просто да копираш един костюм. Важно е да бъдеш креатор, не просто шивач."
Епохата, през която се развива сериалът, е предвоенно време с конфликт между групи хора с различно мнение по въпроса за опазването на българските евреи. Персонажите, които споделят еднакви възгледи, са вкарани в сходна цветова гама.

"Развихме дрехите така, че защитниците и противниците на евреите да бъдат обединени в гами.


,казва сценографът.
Цветово са подчертани и последователите на учителя Петър Дънов, който е бил един от тайните съветници на цар Борис III, както става ясно в първия епизод на сериала. Одеждите на дъновистите обикновено са бели, но Елена решава да омекоти малко гамата.
"Те се подреждат в кръг около него на една зелена поляна. За да стане картината по-красива, реших дрехите им да бъдат в бежово, а не в бяло", обяснява Елена.
Костюмите трябва да бъдат съобразени с характерите на героите и да акцентират върху качествата им. Голяма част от тоалетите


не са шити специално за сериала


а са взети от Габровския, Смолянския, Благоевградския, Пловдивския и Народния театър.
"Истината е, че на камерите много си личи, когато дрехата е нова и трябва добре да се процедира с нея. Днешните материи са много по-различни от тогавашните.
Сложни за измисляне бяха костюмите на жената на равина (Камен Донев) - Берта, която още не се е появила в сериала. Тя е с малка роля, но в същото време е най-нещастна в тази история. Трябваше да я покажем едновременно като скромна и интересна", казва Елена.
Няколко десетилетия по-назад ни пренася историческата сага "Дървото на живота". Действието стартира от обявяването на независимостта през 1908 г. Проследява семейната история на заможно градско семейство.
Гардеробът на всеки един герой е специално ушит. Художничката на сериала Велемира Гърдева-Габи също си позволява да модернизира тоалетите, за да покажат по-ясно темперамента на героите.
"Синята шапка, която носи Койна Русева (Бела Лозанчева), е типично мъжка за това време, но персонажът й е с много силен характер и решихме тя да символизира това. Шапката е много важен аксесоар в тази епоха, особено за жената - носили са ги навсякъде. Преди снимките избираме шапка за всяка актриса, с която отиват при фризьора и според формата им правят прическата", обяснява Габи.
Женските дрехи през тази епоха се отличават с високи яки, но екипът взема авангардно решение и моделират дрехите с деколте и добавя бижута със съвременен привкус.
В цветовите гами преобладават пастелните цветове, но се срещат и ярки тонове.
С по-колоритни костюми се акцентира върху персонажа на Владо Карамазов
(Панто Вълчев), който има най-впечатляващ гардероб от всички.
"Синият му халат се превърна в емблема. Той е харизматичното конте на фамилията. За всеки един тоалет е ходил на проба, защото трябва да му паснат идеално. Изработката на подобни дрехи е много сложна, затова се радвам, че можем да разчитаме на моделиера Асен Георгиев и шивачите Йорданка Стоименова и Мариета Георгиева", обяснява Гърдева.

В провокативно ретро бельо ще се появи актрисата Теодора Духовникова

която е в ролята на Божура Джелезова. Тя е изпратена от семейството си във Видин. Идва от големия град, където не се слави с добра репутация. Божура е по-разкрепостена от останалите. "Тоалетите й са по-красиви, отличават се. Дошла е от София, има по-модерни възгледи и това си личи в стила й. Само тя ще носи кожи. Ще участва и в по-разкрепостени сцени. За целта й преработих съвременно бельо, за да бъде адекватно за епохата. Добавих дантели, ушихме и кюлоти, за да изглежда автентично", разкрива Велемира Гърдева.