Как загина майорът спасител Тодор Цачев
Военният се разби с мотопарапланера си заради подгънато меко крило. Бият му адреналин, но издържа жив само до болницата
Излитал всяка седмица от същата площадка край Пловдив, имал над 1500 скачания с парашут
Помощник-началникът на отделение "Търсене и спасяване" в авиобаза "Крумово" майор Тодор Цачев е загинал с мотопарапланера си край Пловдив заради "подгънато меко крило", научи "24 часа - 168 истории". За смъртта на военния съобщи Министерството на отбраната, а негови колеги потвърдиха инцидента, случил се в извънработното му време.
Какво точно е станало?
На трагедията от 21 октомври е имало очевидец, който пръв се обажда на аварийните служби. Според него след излитането си 53-годишният Тодор е започнал да набира височина. Достигнал около 150 м, но в даден момент единият край на крилото му се подгънал. Последвала низходяща неуправляема спирала надолу. Направил две завъртания и на третото се забил в земята по лице.
"Това "меко крило", което служи за веществено доказателство в момента, на земята представлява топка от парцали и върви - разказва познат на Цачев, който е действащ военен. - Буквално го вземате в една торба и го прибирате. При самолет или вертолет е съвсем различно, сиреч остават отломки, може да се види конкретно кое се е повредило и т.н. Единственото останало здраво в случая с Тодор е моторът, който е бил на гърба му. За тези, които не са напълно наясно, парапланерът може да се оприличи на спортните парашути, с които любители ентусиасти скачат по празниците. Мотопарапланерът е подобен на тях, но е по-тесен и дълъг. Пак е с върви и човекът отново виси във въздуха, но при него има двигател, който е на гърба на пилота."
Според военния не е изключено в инцидента с майора да е имало "термика" (възходящи или низходящи въздушни течения - бел.ред.), която да е сгънала въпросното крило. При тази ситуация Цачев няма как да овладее парамотора си. Засега това остава само предположение.
"Говорим за една сложна площадка, която е напълно по силите на Тодор - обяснява запознатият за мястото. - От едната й страна има електрифицирана жп линия, а от другата - високоволтов далекопровод. На земята има огради, дървета, канал за вода и промишлено предприятие. Излетял е в посока срещу вятъра. Не знам какъв е бил вятърът в онзи момент, но по принцип се прави така. След това е започнал да набира височина. Не сме наясно защо е избрал да лети в такива ветровити условия. Предполагам, че не е виждал заплаха, тъй като познава добре района и е работил много време там. Летеше всяка седмица и винаги тръгваше от тази площадка. Мисля, че не е имал съмнения в ситуацията. Беше много разсъдлив и нямаше да предприеме нищо, ако е имал някакви колебания. Професионалният му опит и техниката са неоспорими. Той сам е сглобил двигателя си, сам е избрал крилото си и го е регулирал за себе си."
Пред властите очевидецът разказал, че падането на Цачев било от 150 м височина. Колегите му с опит в полетите с парашути мислят, че са били 70 - 80 м.
"При падане от такава височина няма шанс травмите да са леки - обяснява близкият на загиналия. - При нея няма как да отворите и запасен парашут, дори да имате такъв. Тоест няма как да се напълни куполът му и да работи, просто няма време. Всеки запасен парашут има минимална безопасна височина за работа в зависимост от хоризонталната му скорост. В това отношение параметрите са много точни. Запасните парашути, с които разполагат пилотите в България, при подобни условия не биха гарантирали благополучен изход."
Военният е ходил до мястото, където пада Цачев. Казва, че приземяването му е било изключително тежко.
"Там има телена ограда, а той влита в земята, минава през мрежата и пада от едната страна на оградата заедно с двигателя. Куполът, който е бил увъртян, остава от другата страна. Никой не може да каже какво е представлявал той (куполът) във въздуха. Щяхме да знаем единствено ако имахме снимка на него."
Първи на местопроизшествието отиват пожарникарите. Установено е, че Цачев не е починал на място, както писаха медии. Намерен е с множество тежки травми. Направен е опит за реанимация на място, приложена му е и спринцовка адреналин, след което е закаран в болница. Там също правят опит да му помогнат, но към 14,30 ч. губи битката за живот.
Имал ли е запасен парашут в себе си предвид факта, че това е "високорисково" хоби?
"Нямал е такъв, винаги летеше без запасен парашут - обяснява близък на майора. - Този парашут се използва в случай че стане нещо, сиреч - отваря се и се спасявате, но с цената на травми при приземяването. Причината е, че стигате долу с по-висока скорост, а резервният е по-малък. По принцип Тодор не е задължен да го носи, защото няма такъв регламент, който да казва, че е неотложно да бъде с пилота по време на полет. Ще отбележа, че летенето с мотопарапланер може да се прави от всеки желаещ, но ако е без опит, трябва да бъде с инструктор. До каква степен крие опасности, не мога да ви кажа с точност. Въпреки че реактивната авиация не обръща внимание на метеорологичното време, свръхлеката силно зависи от него."
Какво точно е работил майор Цачев?
Той е помощник-началник на отделение "Търсене и спасяване".
"Когато екипаж на военно летателно средство претърпи бедствие или авария, ние отиваме, за да си ги приберем - обяснява негов колега. - Тодор отговаряше за процеса "търсене". Ако например сме във военно време, тогава се прибавя т.нар. "бойно търсене и спасяване". Това е само ако има въздействие на противника върху нас. Сега отговаряме единствено за локализирането и съответно спасяването. Тошо беше командир на екипа, който се занимава с тази дейност."
Според запознати майорът е работил в много тежки условия. Той е първият, който през юли 2003 г. се отзовава на инцидента с разбилия се военен хеликоптер Ми-17 край Разлог. Летателната машина падна в пламъците на Пирин, а екипажът изгоря жив. Тогава загинаха четирима души - командирът на полета, вторият пилот, борд инженерът, както и представител на Противопожарните служби. За катастрофиралия хеликоптер стана ясно, че е излетял от летище "Крумово", а трагедията с него е станала при втория изход над горящите гори. Властите съобщиха, че се е взривил при удар в земята, а не е избухнал във въздуха.
"Тодор има много богат опит - казва познатият му. - Виждал е всякакви гледки, не толкова лицеприятни, но като истински професионалист е вършил работата си и е помагал максимално бързо. Има много летателни часове. Той беше запален по авиацията и небето. Започва от сливенския аероклуб, когато е бил ученик. След това влиза в разширения състав на националния отбор. Учи и във военното училище, като става част от парашутния отбор. Имаше една реформа в разузнавателното подразделение, която наложи създаването на парашутен разузнавателен полк - Тодор остана в него. След това мина в учебния център на бригадата, после в "Крумово". Винаги се е занимавал с авиация. Много добър парашутист."
Цачев е направил над 1500 скока с парашут. Ходил е на състезания.
"В този ред на мисли всякакви теории за това, че е бил под въздействие на алкохол или наркотици, когато е предприел последното си летене с мотопарапланера край Пловдив преди дни, нямат общо с истината. При него това не може да се случи, защото той не докосва подобни неща. Преди самия полет дъщеря му го е видяла Прекалено отговорен е. Не бих казал и че е надценил себе си. Не му е в кръвта. Най-вероятно е преценил, че лекият вятър е в реда на нещата, както казваме ние: "леко подрусва", нищо странно или страшно. И друг път го е имало. Няма нищо изненадващо. Такива термики са го хвърляли с най-обикновени десантни парашути, че е обикалял по поляната дълго след това... Той е летял из цяла България."
Описват го като много спортна фигура - тренирал плуване, карал сърф, стрелба. Има голяма дъщеря на 27 г. Баща е и на още две момичета близначки, на 15 години.
Най-четени
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Честит да си! Съдба моя!
Днес мажоритарният собственик на "ПФК Левски" и голмайстор №1 в историята на клуба Наско Сираков празнува своя 62-ри рожден ден. Неговата любима жена Илиана Раева му направи честитка и в социалните
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин
-
Галерия Перничанинът, който взриви "Звезде Гранда"
Яни Янков прави истински фурор в сръбското музикално шоу и е един от претендентите за първото място Още като бебе пеел детски песнички и реклами, а учителка в градината открива таланта му Известен е