От 1 ноември: фейсбук и инстаграм без реклами ще ни струват поне по 19,53 лв. месечно
Мобилната версия ще е още по-скъпа – 25,40 лв.
От 1 ноември всички потребители на фейсбук и инстаграм в страните от ЕС, включително и в България, ще имат възможност
да премахнат рекламите при достъпа си до фейсбук и инстаграм,
ако започнат да плащат месечна такса. Тя вече е определена на 9,99 евро при влизане в двете социални мрежи през компютър, което прави 19,53 лв. При достъп от мобилен телефон е малко по-висока – 12,99 евро, което прави 25,40 лв.
Разликата в цената се получава от това, че при смартфоните компанията майка – “Мета”, трябва да плаща комисиони, начислявани от магазините за приложения на “Епъл” и “Гугъл”.
“Мета” обяви също, че от 1 март догодина за допълнителни акаунти ще се прилага допълнителна такса от 6 евро на месец за уеб версията и 8 евро на месец за мобилен достъп.
До пускането на платени версии на двете социални мрежи се стигна, след като “Мета” плати солидната глоба от 390 млн. евро, наложена от Еврокомисията за това, че използва така наречените персонализирани реклами, следейки потреблението и онлайн активността на потребителите.
Платените версии бяха пуснати първо в Австралия и Нова Зеландия
и се оказа, че тези абонати имат и няколко други предимства, освен премахването на рекламите. Те имат диpeктeн дocтъп дo oтдeлa зa пoддpъжкa, зa paзликa oт ceгaшнитe системи, работещи предимно на самообслужване, които разрешават споровете с помощта на изкуствен интелект.
Таксите са съизмерими с това, което в България обикновено се плаща за абонамент на кабелни и цифрови телевизионни оператори. Тв операторите обаче имат общо 2,030 млн. абонати според последния годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията. А по данни на Internet World Stats
3,3 милиона българи имат профил във фейсбук,
т.е. 46,8% от населението. Не е ясно обаче колко от тях го ползват активно, а още по-малко какъв дял от тях ще се съгласят да плащат месечна такса, за да продължат да го ползват, при положение че може да продължат да го правят както досега безплатно.
Въвеждането на платените версии на социалните мрежи идва в момент, в който собствениците им понасят големи удари. Заради глобалната рецесия рекламодателите са свили бюджетите си, а и от известно време потребителската база особено на фейсбук
не нараства както преди,
защото младите хора предпочитат други платформи. Така във фейсбук остават предимно по-възрастните хора, които добре помнят, че дълги години на страницата за регистрация във фейсбук стоеше надпис “Безплатно е и винаги ще бъде”.
Успехът на фейсбук на рекламния пазар винаги досега се е дължал на това, че успява много прецизно да таргетира рекламите според индивидуалното потребление. Това обаче става все по-трудно напоследък.
Независимо от това според данните на Statista фейсбук държи все още около 19% от глобалния рекламен пазар, получавайки 114 млрд. долара рекламни приходи за 2022 г.
Най-четени
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Защо и трите сериала за HBO са на БНТ
Националната телевизия е най-добрият партньор в България за кинопроизводство, като осигурява най-високите бюджети и творческа свобода Невинаги достатъчното пари могат да гарантират добър резултат
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин
-
Галерия Перничанинът, който взриви "Звезде Гранда"
Яни Янков прави истински фурор в сръбското музикално шоу и е един от претендентите за първото място Още като бебе пеел детски песнички и реклами, а учителка в градината открива таланта му Известен е