Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Според наследниците на арх. Ерослав Станков, по чийто проект е бил построен Софийският държавен цирк, пожарът, в който е изгорял навремето, също е повече от съмнителен.

Бавните реакции на пожарната, липсата на информация за бедствието, както и други обстоятелства ги карат да смятат, че тогавашната власт умишлено е предизвикала пожара.

“Главен архитект на цирка в София, както и на идентичните такива сгради в Скопие и Варшава е арх. Ерослав Станков, брат на дядо ми. - разказва пред “24 часа - 168 истории” скулпторът Константин Ачков.

- В екипа са и дядо ми, неговият брат и сестра, като те заедно са и патентоносители на

конструкцията,

която е уникална

за времето си. Гледах и документален филм, в който се изказваха един куп артисти и един куп некадърни пожарникари, които, без да искат, си признаха за грешките. Истината за изгарянето е малко по-зловеща. Архитект акад. Георги Стоилов, който е награден като млад партизанин да завърши в Москва архитектура, е имал многогодишна вражда с моя чичо заради това, че той е завършил в Австрия и

не се е вписвал в

социалистическия тип,

характерен за епохата у нас. Едно от нещата, което наистина е вбесявало арх. Стоилов, че чичо ми заедно с роднините си успява да прокара и построи тази сграда в центъра на София за нуждите на българските циркове. И понеже сградата на профсъюзите е непосредствено до цирка, то неговата идея е била да бъде съборен и там да се направи паркинг за нея. Това той гръмогласно е заявявал и пред колеги архитекти, а веднъж дори казал директно на чичо ми: “Както бързо си го разгънал този цирк, така сега да си го сгъваш, тъй като на мене ми трябва мястото тук за гаражи!”

Тогава архитект Ерослав Станков отговорил, и то няколко пъти пред свидетели, че може да му помогне и да направи проект за подземен гараж, по подобие на този, който преди това е проектирал за сградата на ЦУМ.

“След като чичо ми се принуждава да емигрира от България в Австрия, не минава много време и циркът е запален – продължава Ачков.

- Затова за мен фактът, че дежурните пожарникари ги няма и първата пожарна пристига след 40 минути, и то без вода, е абсолютна истина и е част от

добре режисиран план за

премахването на цирка!”

Самият факт, че до ден-днешен няма официална версия от страна на държавното разследване какво се е случило, означава, че има нещо прикрито.

Странно, но дори в наши дни всички опити да се намери оригиналният патент за сградата на цирка удрят на камък. Дори след официално запитване до съответното ведомство, данни за него между 1950 и 1960 г. не са намерени, въпреки издадените документи навремето.

В тази връзка той показва и оригинални документи с информация за

материалите, от които

е изграден циркът

Оказва се, че те са били специално избрани и са пожароустойчиви. Нещо повече – сградата е разполагала с изключително внимателно направена противопожарна инсталация и пожарогасителите са били буквално през няколко метра.

За по-голяма сигурност преди откриването на съоръжението, по лично настояване на архитекта, са били направени и няколко теста с войници, при които са покрити всички нормативи за евакуация при пълен капацитет и успешно потушаване на евентуален пожар.

“Абсолютна лъжа е и становището, изказано години по-късно, че сградата била много опасна - възмущава се Константин Ачков. - Аз дори притежавам мостра от материалите, които навремето са изписани от Франция –

специален азбест,

който не гори

– пробвали са го с горелка. Също специални завеси – първият текстилен негорим материал в България. Не на последно място са закупени и много скъпи прожектори, които са изчислени така, че да не нагряват.

А по разкази на очевидци сградата е била толкова добре проектирана, че

по време на

голямото земетресение

във Вранча на 4 март 1977 г. всички са излезли от цирка в рамките на 4 минути и половина.”

Според него нищо в мрачния инцидент не е случайно, но едва ли някога ще разберем точните мотиви за престъпното унищожаване на Софийския държавен цирк.