Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Рибай стек

Снимка: пиксабей
Рибай стек Снимка: пиксабей

Санкцията е между 50 хил. и 70 хил. лв., защото в менюто е трябвало да пише колко тежи средно една такава порция

Независимо от масовите подигравки, които отнесе клиентът, оплакал се във фейсбук от прекалено скъп рибай стек в заведение във Варна, ресторантът все пак може да отнесе глоба.

Според Игнат Арсенов, шеф на дирекцията за контролна дейност в Комисията за защита на потребителите (КЗП), нарушението е в обявената на грамаж цена. В менюто е написано, че 100 грама от въпросната пържола струват 35 лв., но клиентът не знае предварително колко ще тежи неговата порция. Освен това

тези 35 лв. са цена за сурово месо,

което след термична обработка се свива, а това също не било редно, обясни Игнатов пред “24 часа”.

“Обяснението, че тези 35 лева били цената на суровото месо, което ни даде мениджърът на ресторанта, е неадекватно, защото в едно заведение никой не си купува нещо сурово. Това може да се приложи само за някакви много скъпи, екзотични риби, които посетителят вижда живи и си избира. Но в менютата според Закона за туризма цената трябва да се отнася за една порция”, категоричен е Игнатов.

В Закона за защита на потребителите специален текст гласи, че цените в България трябва да се обявяват за единици от метричната система SI, което означава, че

може да са в метри, килограми, кубични метри или на бройка

Когато цената е на килограм, тя трябва да бъде обявена по този начин дори ако стоката се продава насипно, смята Игнатов. В случая обаче има и друго нарушение, за което ресторантът може да плати солидна глоба - нелоялна търговска практика.

“Става дума за практика, която може да въведе в заблуждение потребителя. В случая е трябвало да има допълнителна информация

колко средно тежи една такава пържола,

за да може потребителят да си направи вярно заключение. Щом това не е изписано в менюто, се счита, че потребителят може да бъде заблуден, а това си е нелоялна търговска практика. Тя обаче е често срещано явление. Специално по морето това се случва с много продукти, включително и с плодове, продавани на сергия”, обясни за “24 часа” Габриела Руменова, основател на платформата “Ние, потребителите”.

Според нея санкцията за такава нелоялна практика може да бъде между 50 хил. и 70 хил. лева за първо нарушение.

Други експерти по потребителска защита обаче посочиха, че редът за налагане на подобни санкции е малко по-сложен. Законът изисква първо председателят на Комисията за защита на потребителите да издаде заповед, с която да обяви

конкретната търговска практика за нелоялна

и да забрани да се прилага. Едва след това може да наложи глоба с административен акт, който обаче в случая рестарантьорът може да обжалва. Заповедта за забраната обаче не може да се обжалва и ако бъде издадена, това ще означава, че занапред цените няма да може да се обявяват за 100 грама, а само за цяла порция.

По думите на Игнат Арсенов собственикът на ресторанта се оправдал, че сервитьорите винаги предупреждавали предварително посетителите, че това не е цената за цяла порция. Но според него това няма никакво значение, тъй като законът държи това да е написано в менюто, и то по разбираем начин.

Фактът, че пострадалият потребител вероятно не е бил наясно, че консумираният рибай стек е възможно най-скъпата телешка пържола, оживи социалните мрежи.

В четвъртък председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов съзря в шума около скандалната сметка вражеска кампания срещу българския туризъм и поиска по някакъв начин тя да бъде спряна.

А неговият колега от Сдружението на заведенията в България Марин Сотиров дори призова по време на заседание на ресорната туристическа комисия в парламента НАП да проверят откъде въпросният човек, дръзнал да се оплаче във фейсбук, има подобни джобни пари, за да консумира такива скъпи стекове.