Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

  • Защо сме първенци по жертви? И благородник да вкараме в кочината, той ще се държи като прасе
  • Едни ги преследват за аптечки и пожарогасители, а други могат да карат с чужди номера и без книжка?!
  • Не може водачите да са виновни за 97% от инцидентите, казва в интервю за "24 часа" председателят на Българското обединение на шофьорите

- Г-н Радков, напоследък много младежи на по 18, 19, 20 г. загинаха зад волана или причиниха тежки катастрофи с жертви. Кой носи отговорност за това? Родителите, инструкторите, контролните органи?

- Родителите. Никой друг няма ангажимент да възпитава тези деца. Без значение дали за правилата на движение, или за друго. Даже не би трябвало да носят отговорност само за децата до 18-годишна възраст, но по нашия закон и по общоприетите норми е така. После отиват при инструктора, който в рамките на две седмици няма как да ги превъзпита. След това изпитът пред Автомобилната администрация е в рамките на 40 минути до час. Нищо не може да се промени. А контролните органи не може да са навсякъде. Често критикувам полицията, но те не може да са на всеки ъгъл. Трябва да са на най-важните места и не трябва да проверяват всеки, а малка част от хората. Другите трябва да се самоконтролират.

- Защо толкова години се подценяват шофьорските курсове? Обществото остава с впечатление, че оттам излизат неподготвени хора.

- Инструкторите не дават свидетелство за управление за МПС. Дава го Автомобилна администрация. 75% от кандидатите за шофьори издържат изпита. Това означава, че подготовката е много добра. На Запад успеваемостта е по-ниска. Лош е манталитетът на шофьорите, когато излязат на пътя. Не правят това, което са учили на курса или както е шофирал на изпита. На пътя се държат така, както мама и тате. Това са деца, израснали през 90-те, и са възпитавани в тези бурни години. Оттам идва проблемът.

- А какво тормози българския шофьор? Липсата на маркировка, дупките...

- Един от най-големите проблеми е липсата на правилна организация на движението по пътищата. Днес всеки, който се титулува експерт, дава мнение и институциите се съобразяват с него. Една неправителствена организация направи обследване на един булевард в София, където стана трагичен инцидент. Столична община плати 32 хил. лв. от нашите данъци. Същото обследване беше направено от Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата и от МВР. Поставиха едни напълно ненужни ограничителни съоръжения по средата между двете платна. Там габаритът на лентата е по-малък, отколкото трябва да бъде. Има допълнително вкарани велоалеи, островчета, какво ли не. С това допълнително ограничение предпоставките за инциденти стават много по-големи. При следващ инцидент там нека тези хора, които дадоха 32 хил. лв. за този грешен и ненужен съвет, да си вземат парите обратно и да махнат ограничителните съоражения, които в този случай само пречат.

- За пореден път ще се вдигат глобите на нарушителите. Какви са вашите наблюдения? Ще има ли ефект?

- Ефектът ще е повече корупция сред служителите на МВР. От 2018 до 2022 г. събраните пари от глоби са 517 млн. лв. За същия период всички избори - местни, президентски и парламентарни, струват 521 млн. лв. Ние, шофьорите, с нашите глоби платихме всички избори. Тези пари, разбира се, не отидоха за пътна безопасност. С много малка част купиха нови печатници за пари - т.нар. триноги, които се слагат на места с неправилно въведено ограничение или такова, което е сложено заради строителен обект и е забравено там. Това е хранилката. Шофьорът в България веднъж е данъкоплатец, втори път е санкциониран ненужно. Няма ефект за безопасността на движението. Няма да се промени нищо след покачване на глобите. Една партия предлага да се обвърже преминаването на годишния технически преглед с плащането на глоби. Това означава, че колите, които не са минали преглед, ще станат повече. И всеки полицай, като ги спре, ще взима една хартийка и ще гледа в другата посока.

- Какво всъщност ни пречи да намалим жертвите на пътя? Защо резултатите в България са най-лоши в Европа?

- Вземаме един благородник със синя кръв и го слагаме да живее в кочина на прасе. Отиваме след един месец. Според вас как ще се държи този благородник? Като прасе. На нашите пътища липсва маркировка, няма знаци. За сметка на това има много храсти и дървета. Колегите от тежкотоварния превоз постоянно завеждат щети за скъсани брезенти, защото клоните на дърветата, вместо да са ограничени до габарита на пътя, на височина 4,10 м, и да не ги закачат на много места, те се блъскат в клоните. Когато пътищата ни добият вида на германските, българският шофьор веднага ще започне да се държи како немския си колега. Иначе кочината няма да стане дворец и благородникът ще си остане прасе.

- Как обяснявате данните на МВР, че 97% от пътните инциденти са по вина на шофьорите?

- С пропуски в законодателството. Има един член, който казва, че когато настъпи ПТП, обикновено вината е на водача и почти винаги заради несъобразена с пътните условия скорост. Не превишена, а несъобразена с пътните условия. Това е причината за 36% от загиналите. Пак ще отбележа - не превишена. С камерите се санкционират тези, които превишават скоростните режими, а не тези, които не се съобразяват с пътните условия. В мъгла или лед каква е съобразената с пътните условия скорост? Може да е 5 км/ч, може да е 10 или 20. Това зависи от зрението на водача, от гумите, от много фактори. Съобразената с пътните условия скорост не е еднаква за всички. Но при положение че разрешената скорост на този път е 90 км/ч, ние сме далеч от превишаване на максималната скорост. Но инциденти настъпват и има жертви при тези тежки пътнотранспортни произшествия. Проблемът е, че не се прецизира каква е вината. Най-лесно е да кажем, че виновен е шофьорът.

- Как се приема законодателната инициатива за намаляване на скоростта по магистралите от 140 на 130 км/ч?

- Шофьорите винаги са били против нови ограничения и санкции. Първо искат да получат път. Тогава нека да ги санкционираме и ограничаваме и да ги караме да си плащат. На година загиват 80 души на 1 милион. Ако са 40 на 1 милион, Иван Иванов ще си плати повече, защото вероятността да остане жив като пътува от София до Бургас, ще е двойно по-голяма. Тези пари Иван няма да му натежат на бюджета. Но това, че той ще стигне жив и здрав и няма да има повреди по колата, е много по-добре. А в момента какво се случва? Онзи ден пътувах по магистрала “Тракия”. За пореден път има ремонт на една фуга. Продължава месец и половина. Толкова ли тази фуга не може да се ремонтира в рамките на 24, 48 часа? Бившият министър на регионалното развитие разпореди да бъде въведена временна организация на движението на 20-ия км на магистрала “Тракия”. Минаваше се само през изпреварващата лента за участък от 280 метра. Имало разместена носеща греда на моста. Лично слязох долу и снимах, за да видя къде е тази разместена греда. Ако е така, съоръжението ще падне. Преди два дни пак минах оттам. Ограничението беше премахнато. Ремонт не беше направен. Там имаше задръствания по 10 км ненужно изнервени шофьори. Двигателите им прегряват, климатиците спират в жегата. За шофьора ограничението от 140 км/ч не е толкова важно. Той бърза да стигне, защото вече нервите са на предела. Трябва да има условия водачите да пътуват спокойно. Къде са паркингите за камионите? Един шофьор на тир на всеки 3-4 часа задължително трябва да спре да почива.

- Лятото дойде и пак има тапи по основните пътища и магистрали. Какво ще посъветвате колегите шофьори, особено тези с вдигнатите капаци на колите в задръстванията?

- Да тръгват в нестандартно време. Дали по-късно, или по-рано, но не в обичайното за пътуване, когато има трафик.

- Преди година започна акция срещу пияни и дрогирани шофьори след инцидента, при който Георги Семерджиев уби две млади жени. Числото на проверените и на тези, които са хванати с алкохол и наркотици зад волана, е едно и също. Расте само броят на тези, които отказват да бъдат тествани. Защо няма промяна?

- Загиналите миналата година от пияни шофьори са 7, от дрогирани - двама, по причина превишена скорост - 5. Това е по данните на МВР. Това са по-малко от 3% от всички загинали. А какво правим с останалите над 97%? Акцентираме на проблеми, които не са важни, но има организации, които в последните 15-20 г. се хранят от скръбта на загиналите и постоянно раздухват случаи, в които евентуално има употреба на алкохол, наркотични вещества или превишена скорост. Казвам евентуално, защото в крайна сметка решава съдът. И тези организации живеят, всявайки страх. На база този страх те осребряват своя лобизъм.

- Вашата организация често дава становища при обществени обсъждания на законопроекти, наредби. Кога се съобразяваме с вас?

- Рядко. Нашето мнение като НПО не е задължително. За последно ни чуха в правната комисия на парламента миналата година. Тогава казаха, че причината за смъртта на 16 души през нощта са водачи със стаж до 2 г. Попитахме по това време колко процента от водачите, които са били на пътя, са такива със стаж до 2 г.? Защото нощем карат предимно млади хора. Имаше и други предложения, които противоречат на европейските директиви. А Европа иска да даваме на младите повече категории, за да може да попълват работните места. Но защо се прави? Но депутатите, които предлагат това, се возят с шофьори. Те не карат достатъчно, още по-малко по тъмно, за да знаят какви са реалните проблеми. Но понеже някой експерт им е казал, че проблемът е в младите шофьори, те увеличават санкциите за тях. От 2016 г. се въведоха много тежки рестрикции. Глобите оттогава се качиха повече от два пъти. И като видим какво се случва сега, пак сме шампиони по жертви. Значи това не променя травматизма на пътя.

- Чуват се все повече гласове пияни или дрогирани, които са причинили смърт на пътя, да ги обвиняват за умишлено убийство. Какво ще промени това?

- Да вземем за пример случая със Семерджиев. Как може толкова пъти да го спират и в крайна сметка той пак да управлява колата с фалшиви номера, с фалшиви полицейски отличителни знаци и с фалшива книжка? Значи някой в контролните органи не си върши работата. Едни ги преследват за аптечки и пожарогасители, а други могат да карат с чужди номера, полицейска лампа и без книжка. Разликата е много голяма.

- Какво ще посъветвате законодателите в парламента?

- Да се вслушат в тези, които разбират. Да правят промени, които ще имат ефект, а не за пълнене на хазната. И да не обвиняват само младите шофьори. Нека погледнем в тяхното възпитание - от кое училище идват, дали въобще имат 10-и клас. В момента се готвят пак промени в изпита за придобиване на свидетелство за категория Б. Структурният и преподавателският бранш са в протестна готовност и към края на месеца е много вероятно да ги видим пред парламента. Искат да въведат джипиес навигация по време на изпита. Да не ползваме приложенията, а такива, създадени от някой друг, незнайно кой в кое мазе, което ще струва по 5 лв. на месец и което в момента на прав участък казва примерно “завийте обратно”. Инструкторите искат министърът на транспорта, който е бивш автомобилен състезател, да се качи на един учебен автомобил и с това приложение да извърви пътя на един изпит. Даже ако сбърка, няма да бъде скъсан, няма да му вземат книжката. Но да се убеди, че това не е работещо. Може би се прави за някой, който да взема едни пари. Някой, който явно е близък до лобисти, до т.нар. експерти.

CV

l Роден на 6 май 1972 г. в Пловдив

l Завършил средно образование в 22-о СОУ в София

l Магистър по икономика от УНСС

l Председател на МЕНСА - България, от 2013 до 2018 г.

l Занимава се с частен бизнес - внос и поддръжка на автомобили

l Има всички категории за управление на пътни превозни средста, с изключение на трамвай

l От 2018 г. е председател на управителния съвет на Българското обединение на шофьорите