Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Платформата дава шанс за шеметни бизнес възходи за потребителите. Много хора са изплашени от нерадостното бъдеще без всичко, което са спечелили

ByteDance има армия от професионалисти по
връзки с обществеността, за да отблъсне заплахите за своя бизнес и натиска на американските власти

В нощта, когато Шелби Рене за първи път стана хит в TikTok, тя се почувства толкова замаяна, че едва можеше да заспи. Беше прекарала вечерта в лакиране на ноктите си, поглеждане на телефона между всеки пръст - 20 000 гледания; 40 000, а на следващата сутрин, след като видеоклипът премина 3 милиона гледания, тя реши, че е променил живота.

Наистина не разбираше защо се е получило толкова добре. 16-секундният клип, в който играе видеоиграта Fortnite, беше забавен, но не и смешен с милионите си гледания. Тя не беше знаменитост. Израснала в Айдахо, последната работа беше в пицария. Но точно това, оказва се, търси алгоритъмът на TikTok, който за една нощ я направи звезда.

Сега, на 25, тя прекарва дните си в правене на видеоклипове в TikTok от апартамента си в Лос Анджелис, договаряйки рекламни сделки и винаги преследвайки следващия голям хит. Много често се чувства изтощена - от безкрайната борба за ново съдържание, от моментните странности в алгоритъма на TikTok, които не може да си обясни, от преследвачите, насилниците и троловете. И все пак в свободното си време тя прави отново това, което правят всичките приятели: гледа TikTok.

“Ще те засмуче с часове”, признава тя. И като че ли няма връщане назад. Сега новината, че САЩ може да забранят приложението, разтревожи и нея, и много, много други...

Администрацията на Байдън настоява твърдо китайските собственици на платформата да продадат дяловете си в TikTok или да бъдат изправени пред евентуална забрана на приложението. Тези заплахи в САЩ не са нови. Още бившият президент Доналд Тръмп започна тази война през 2020 г., като се опита да забрани TikTok, освен ако не е собственост на САЩ. Федералните съдии блокираха плана, който впоследствие бе възстановен от президента Байдън.

Главният изпълнителен директор на TikTok Шу Зи Чу коментира пред Journal, че продажбата няма да разреши опасенията за националната сигурност на страната от приложението. Компанията предложи многомилиарден план, който включва американски партньор, Oracle, съхраняващ данните на американските потребители и предотвратяващ каквото и да е китайско влияние върху видеоклиповете, които американците виждат. Шу Зи Чу е планирал да даде показания пред комисията по енергетика и търговия на Камарата на представителите в четвъртък.

В отговор на заплахата за закриване TikTok въоръжава и изпраща на първа линия инфлуенсъри като част от 11-часов лобистки блиц за предотвратяване на принудителната продажба на компанията. Десетки създатели на TikTok ще се стекат във Вашингтон тези дни според човек, запознат с плановете, който разкри подробности при условие за анонимност.

Това няма да бъде единственият опит на TikTok да повлияе върху правителствени служители и да намерят приятели във враждебен Вашингтон.

ByteDance има армия от професионалисти по връзки с обществеността и лобиране през последните години, за да отблъсне заплахите за своя бизнес. Компанията дори привлече свързаната с Байдън фирма за връзки с обществеността и политически консултации, SKDK. Сред бившите нейни служители, които заемат редиците на администрацията, е Анита Дън, която беше съдружник основател на фирмата и сега е старши съветник на Байдън.

Ръководителите на TikTok твърдят, че не се влияят от правителствените програми и искат само да насърчават платформа, която е за забавление и не цели конфликти.

Много създатели на TikTok смятат, че спекулациите относно китайските корени на приложението отвличат вниманието от по-основателните проблеми, пред които са изправени в резултат на експлозивния му растеж.

Способността на TikTok да накара всеки да стане “вирусен” за една нощ, казват те, означава, че гневът и натискът, понасяни някога предимно от големи влиятелни личности, вече са се превърнали във всекидневие и в живота на масите.

За младите, които гледат на инфлуенсърството в социалните медии като на популярна кариера, привлекателността е очевидна. Учителите говорят за ученици, които пропускат час, за да записват танци в банята, докато будистки светилища в Непал имат знаци No TikTok.

Но няма спиране. Джон Кристофър Домбровски, студент от университета “Корнел”, чиито тиктоци за научни факти са му спечелили 2,8 милиона последователи, каза пред Information, че е платил обучението си в колежа с пари от рекламни сделки от Adidas и Lancome.

Социалните медии са новата американска мечта.

Тиктокърите все повече използват приложението като инструмент за визуално търсене, като 40% от представителите на поколението Z в проучване на Google тази година казват, че са отворили TikTok или Instagram, а не Google, когато са търсили дори места за обяд.

Отвъд традиционния маркетинг, TikTok бързо индустриализира начина, по който компаниите плащат на младите хора да продават техните продукти.

TikTok управлява огромен каталог от хора, Creator Marketplace, който компаниите могат да използват, за да сортират създателите на съдържание по техните интереси и брой последователи. Услугата е само с покана и създателите трябва да публикуват често, ако искат шанса да получат плащане.

Инфлуенсърите, на които им е платено да рекламират стоки в своите видеоклипове, сега правят повече пари от реклами в TikTok, отколкото във Facebook: приблизително 750 милиона долара според оценки на Insider Intelligence в САЩ.

Instagram това лято представи свой собствен клонинг - Creator Marketplace.

TikTok също взема част от виртуалните бакшиши или “видео подаръци”, които феновете плащат на създателите с централната валута на TikTok “монети”.

Представена онлайн като неонови рози и понички, тази икономика сега съперничи на тази на малка нация, пише The Washington Рost.

Някои потребители вече планират бъдеще без платформата. Забраната на TikTok няма да спре книжарницата на 38-годишната Кари Деминг, коментира самата тя: “Но ще направи плащането на сметките много по-трудно”.

Г-жа Деминг влиза в TikTok всеки ден, като публикува видеоклипове с ревюта на книги и подчертава нови заглавия в магазина, който притежава - The Dog Eared Book в Палмира, Ню Йорк. Хората са се отбивали дори от Норвегия, за да посетят магазина и продажбите на уебсайта му се увеличили благодарение на приложението.

“Като собственик на малък бизнес бих била много разочарована, ако ми отнемат тази платформа”, казва Деминг.

Тя е сигурна, че TikTok прави това, което Facebook и Instagram не могат - намира клиенти. Приложението научава какво харесват потребителите, като поставя нейните клипове с рецензии на книги пред хора, които биха се заинтересували.

Собственичката казва, че има дни, когато около 90% от продажбите идват от уебсайта на магазина, което тя приписва на TikTok.

“Хората нямаха представа, че съществувам, докато не ме видяха в TikTok”.

Огромният успех на платформата захранва толкова лични, обществени и бизнес възходи, че сега мнозина са изправени пред лицето на сковаващ страх.

А именно, че без TikTok и те ще спрат да съществуват.