Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Когато стоките се изнасят, увеличението е по-ниско от това за българския пазар

Независимо от продължаващите компенсации за бизнеса за скъпия ток, поевтиняването на горивата в последните месеци и намалените разходи за транспорт, българските производители продължават да подготвят вдигане на цените на продукцията си. За декември статистиката е отчела 3,4% увеличение на цените на производител в сравнение с ноември и с 23,2% в сравнение с преди една година. Цените на производител се приемат за ранен предвестник на инфлацията и такова повишение говори за предстоящи намерения за поскъпване на продукцията.

В същото време от януари токът за бизнеса е с 20% по-евтин, защото бе смъкнат таванът, над който се получават компенсации. От 250 лв. за мегаватчас той бе намален на 200 лв., т.е. когато цената му е по-висока, разликата се поема от държавата. С 90% пък е поевтинял превозът с контейнери при всички видове транспорт. От февруари се очаква и спада на цената на газа с 30%.

Това обаче не пречи в анкета на НСИ производители и търговци да обявяват, че в следващите три месеца имат намерение да вдигат цените.

В края на миналата година най-значително повишение отчитат в енергетиката - при производството и разпределението на ток, газ и топлоенергия е с 14,3% над ноемврийските цени. В добивната промишленост увеличението е с 0,9%, а в преработващата има намаление на месечна база с 2,1%, сочат данните на НСИ.

Единственото повишение при преработващата промишленост е отбелязано в производството на метали, на напитки, на тютюневи изделия и на облекло, но то е в рамките на максимум 3% на месечна база.

В сравнение с година по-рано най-голямо поскъпване има в хранително-вкусовата промишленост - то е 26,3% през декември 2022 г. в сравнение с декември 2021-а. С приблизително същия процент за последната година поскъпнаха и крайните цени на хранителните продукти.

Любопитното е, че цените на производител за вътрешния пазар се увеличават несъразмерно повече, отколкото за износ. Само декемврийското нарастване е 6%, докато при износ българските предприятия намаляват производствените цени с 1,5% през същия месец.

На годишна база поскъпването при стоките и услугите за износ е с 13,8%, а не с 28,5%, колкото е годишният ръст на стоките, предназначени за родния пазар. Това съотношение и преди е било такова, защото при износ производителите трябва да се съборазяват с много по-голяма конкуренция, отколкото на вътрешния пазар.

Но все пак съотношението рядко е било толкова голямо и това показва, че на пазара в България липсва реална конкуренция.