Хъ Дзиенкуей създава първите генномодифицирани деца. Цената на експеримента е кариерата му и неговата свобода, пише www.technologyreview-com. Женен, с деца, той е уволнен от работата си в университета и прекарва 3 години в затвор, далеч от родния му град Шънджън.

Докато отговорността за експеримента падна върху Хъ и други членове на китайския екип, други учени знаеха за проекта и го насърчаваха. Сред тях са Майкъл Дийм, бивш професор по биоинженерство и физика в университета "Райс", който е работил с китайския изследовател Хъ Дзиенкуей за промяната на ДНК на ембриони, за да се направят бебетата, устойчиви на ХИВ инфекция. Друг учен е Джон Джан, ръководител на голяма клиника за ин витро в Ню Йорк, който е имал планове да комерсиализира технологията.

Точната роля на Дийм в проекта на неговия китайски колега остава неясна. Той е бил доктор и съветник в "Райс", когато Хъ Дзиенкуей е студент. Дийм казва пред репортери, че е присъствал в Китай, когато родителите на бъдещите близначки са дали съгласието си за изследването. Той също така е посочен като автор на академична статия за опита в Nature , въпреки че по-късно иска името му да бъде премахнато.

Агенция Асошиейтед прес, която разкри историята за експеримента през 2018 г. , съобщи, че Дийм е имал "малък дял" в две компании на Хъ. Дийм напусна поста си в "Райс" през 2020 г., но университетът никога не е публикувал никакви открития или обяснения за участието си в създаването на бебетата.

Профилът на Дийм в LinkedIn сега насочва към работа в компания за енергийни консултации, която той основава. Изследването предизвика глобално възмущение и разследване на участието на Дийм, въпреки че адвокатите му многократно са отричали участието му.

"Изключително и необичайно е, че Хъ Дзиенкуей и някои от колегите му бяха хвърлени в затвора за този експеримент", казва Ибън Къркси, доцент в Института "Алфред Дикин" в Австралия и автор на "Проектът "Мутант"", книга за експеримента, която включва интервюта с някои от участниците. "В същото време много от неговите международни сътрудници – като Майкъл Дийм и Джон Джан – никога не са били санкционирани или официално порицани за участие." "В много отношения няма справедливост", казва Къркси, цитиран от MIT Technology Review.

Изглежда наказанието му е забавило по-нататъшни експерименти за модифициранe на гени за създаване на бебета в Китай. В САЩ процедурата е забранена чрез закон от Администрацията по храните и лекарствата.

През февруари, според съобщение в Nature, двама високопоставени китайски биоетици са призовали правителството на Китай да създаде изследователска програма за наблюдение на здравето на децата от CRISPR. Те класифицираха близначетата като "уязвима група" и призовават за генетични анализи, за да се определи дали телата им съдържат генетични грешки, които могат да се предадат на бъдещите поколения.