Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СНИМКИ: Фейсбук/Катастрофи България
СНИМКИ: Фейсбук/Катастрофи България

Полицаите не са родители, учители и инструктори, няма как да наваксат липсата на възпитание, умения и култура у шофьорите

Инцидентите на пътя зачестиха и полицията отново ще ги бори “на мускули”. Новите мерки всъщност са стари и със сигурност ще имат ефект, но за кратко.

Крайно време е да разберем, че МВР не е единствената институция, която трябва да работи по т.нар. война по пътищата. Има много други, а всичко започва от възпитанието в семейството. Чест прави на хора като мъжете на околовръстното, които в понеделник вечерта задържаха пияната жена, тръгнала

от София към Русе с 3 промила алкохол в кръвта

Но тези случаи на будна гражданска съвест са рядкост.

Иначе звучи добре - 8500 униформени ще помагат на пътните полицаи, патрули ще се движат в трафика, ще дежурят на черни участъци, където стават катастрофи, масово ще проверяват дали шофьорите имат книжки и ще ги тестват за алкохол и дрога.

Жива сила срещу глупостта и простотията

Нито проверките ще спрат катастрофите с жертви, нито супер-, гига-, мегакамерите, които са като манна небесна за надеждата да се опитомят джигитите.

Катастрофите са общо три основни типа.

Първият е удар между две превозни средства.

Вторият е блъскане на пешеходец.

Третият - т.нар. пътен инцидент с участието на едно превозно средство. Точно тук трябва малко да се разсъждава дали мерките срещу шофьорите ще бъдат адекватни. Защото

загиналите при самокатастрофа са 64 души, или 30%

от всички 223 за първата половина на 2022 г. За цялата 2021 г. жертвите на единични пътни инциденти са 219 (40% от всички 561). Без удар в друг движещ се автомобил, без ситуация на пътя, която изисква поведение на друг човек. Като шофьора на сръбския автобус. Като мъжа, който във вторник се блъсна в мантинелата на същата АМ “Тракия”, джипът му се запали и детето му загина. Като хилядите в последните 10 г. умрели зад волана и педалите, с които не могат да работят правилно.

Самоубийства от невежество за шофьорите

И 95% от тях са правоспособни, които не са употребявали алкохол или дрога. Проблемът е, че в колите им се возят пътници, които също са в бройката на загиналите и ранените при самокатастрофи. Те са жертви на водачите, но и на самите себе си. Защото е важно кой и как те вози.

Повечето българи масово не могат да шофират или го правят по

най-нелепия начин - все едно са безсмъртни

Нямат знания, умения, култура, възпитание. Как МВР ще навакса тези липси? Полицаите нито са майки и бащи, нито учители, нито инструктори, нито приятели. С какви точно мерки служителите на реда ще предотвратят смъртта на Иван Беемвето от село Горно Нанадолнище, който отива да пие кафе в съседното Долно Нанадолнище, дава газ на завоя, излиза от пътя, блъска се в дърво и умира? Няма как дори 8500 полицаи да застанат до всеки от 2,5-те милиона шофьори у нас.

64 души, загинали в самокатастрофи за половин година, никак не е малко. За сравнение - при челни удари между две коли на пътя са загинали 50 души за същия период. Според данните на МВР 24 сред умрелите при самокатастрофи са

издъхнали след удар в дърво

11 от тях - след преобръщане на автомобила извън пътното платно. 9 - в крайпътно съоръжение. 7 - в предпазна ограда. Двама - в паркирали коли, и т.н.

Шофьорът камикадзе не се плаши от полицейско присъствие. Не му пука от глобите за скорост, които е натрупал през последните години. Плаща или не, той обича да шофира и да натиска газта. Не се поддава на послания като “Карай умно - стигни жив”, нито на призиви да се съобразява с пътните условия и ограниченията на скоростта. Дори да ги спазва, той пак се блъска в дървото или се преобръща в канавката. И МВР няма контрол върху действията му.