Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

“Извеждането от дома му 7 часа след задържането е прекалено забавяне, властите да обяснят защо се е случило”, искат юристи

“Това е човек със социопатни черти! В други страни такива ходят на терапия след първото провинение, накрая им се изготвя доклад”, обяснява профайлър

“В Швейцария ти конфискуват автомобила дори за превишена скорост”, дава пример Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи

Близо месец преди ужасяващата катастрофа на бул. "Черни връх", при която загинаха две момичета, задържаният Георги Семерджиев засича опасно таксиметрова кола на околовръстното в София, научи "168 часа". Случката е от 23 юни, а шофьорът на автомобила кара съвсем спокойно клиентка, докато не прави опит да изпревари ауди с немски номер, но без успех. Изглежда, това ядосва Семерджиев, който стои зад волана на бързата кола. Минути по-късно той препречва пътя на таксито и спира пред него. Осветява го с фенерче и без да има размяна на реплики, продължава по пътя си.

"Разбрахме, че това е колата, причинила катастрофата на бул. "Черни връх", по джантите и цвета на автомобила - разказа пред "168 часа" Васил Венков, който е познат на таксиметровия шофьор, пожелал анонимност. - Сравнихме изчистен кадър от видеото, което ние имахме от камерата, с която моят приятел записва всяка вечер маршрута си. Поставихме този кадър до снимка на смазаната кола, която се разпространяваше в медиите. Така стигнахме до извода, че става въпрос за един и същ шофьор, тъй като джантите са специфичен модел, рядък. В онази вечер моят познат не се е уплашил, защото често му се случват какви ли не неща. Това, което си е помислил тогава, е било, че човекът в автомобила е някой с чувство за власт, който иска да плаши хората и не му пука от никого."

Случаят не е отразен в полицейските сводки, тъй като за него не е подаван сигнал. Причината - нямало произшествие, двете коли не са се блъснали, а между двамата не е имало саморазправа.

Три дни преди катастрофата, причинена от Семерджиев, той отново щял да предизвика инцидент, но този път на магистрала "Тракия". Зад волана на другия автомобил седял мъж на име Атанас Атанасов, който пътувал със семейството си от София към Ахелой. Според Би Ти Ви още на 20-ия километър на магистралата Атанасов бил засечен от лек автомобил, който прелетял с висока скорост в дясната крайна лента. Той веднага звъннал на 112, за да подаде сигнал за превозно средство, което се движи "неадекватно". След 15 км същата кола ги задминала отново. По негови наблюдения - с над 200 км/ч. Били почти на ръба да се ударят.

Проверка на "168 часа" установи, че загинали по пътищата у нас от началото на годината са над 230 души. Причините за катастрофите са различни. Най-често ударите са били поради невнимание. Според специалисти това, което може да помогне, за да спре нарастването на броя на жертвите, е да се шофира по-внимателно и да се слага колан дори на задните седалки.

Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи случаят на Семерджиев е символ на цялостното беззаконие в страната, тъй като показва, че системата на пътна безопасност не работи.

"Въпросният шофьор нарушава всички правила - без книжка години наред, кара дрогиран и пиян, с фалшиви номера е - обяснява той. - Пътна полиция му е взела книжката, взела му е номерата, има и глоби за 8 хил. лв., 85 точки са му отнети. Сиреч Пътна полиция си е свършила работата, но достатъчни ли са тези мерки? Трябва радикален подход. Тоест на дрогирани и пияни при определени случаи, когато например е системен нарушителят, да се конфискува автомобилът. Трябва да има законова процедура."

Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи
Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи

Той дава пример с други държави, една от които е Швейцария, където колата може да бъде взета от властите дори за по-малки престъпления като превишаване на скоростта на магистралата.

"В Швейцария например са най-известните кантони в световен мащаб, през които преминават едни от най-луксозните и скъпи коли - обяснява Тодоров. - Един от тях съвсем спокойно може да конфискува тези автомобили, ако са в нарушение.

След това ги дават на Пътна полиция. Там е полицейското управление с най-скъпия автопарк в света."

Той допълва, че в нашия закон има точки, които позволяват конфискуването на автомобили.

"Когато се трафикират наркотици и Гранична полиция установи такова престъпление, може да се прибере превозното средство - казва той. - Случва се често."

От асоциацията очакват ефективна присъда в горна граница - между 15 и 20 години - за Семерджиев. Според сдружението той ще лежи толкова, ако не избяга междувременно от страната.

"168 часа" потърси Българска браншова камара "Пътища" за коментар, но оттам обявиха, че на събрание са решили да не изказват позиция по случая.

Юристи са на мнение, че казусът със Семерджиев е чисто криминален, тъй като причината за инцидента била неадекватното поведение на водача, а не пътната настилка, технически проблем с автомобила му или разсеяност.

Според адвокати е трудно да се каже колко точно ще продължи процесът срещу арестувания и кога ще има осъдителна присъда.

"Невъзможно е да се посочи конкретен период - коментира пред "168 часа" юристката по наказателно право Ася Стоянова. - Ясно е, че когато органите на разследването работят под натиск, имайки предвид крайните обществени реакции, се стараят да извършат процеса максимално бързо. Да не забравяме, че дела от този вид са доста тежки, тъй като се правят много сложни експертизи, понякога се налагат допълнителни, повторни такива. Тепърва предстоят процесуално-следствени действия, така че ми се струва нереалистично да говорим за по-малко от една година, водени от практиката. Тук можем да говорим за най-малко три експертизи - автотехническа, съдебномедицинска, комплексна, ще има и експертизи върху конкретни доказателства. Например един от въпросите беше дали полицайката е била на местопроизшествието, както се твърдеше. Всичко това е свързано, на първо място, с надлежно изземване на веществени доказателства, най-вече биологични такива. След това има три съдебни инстанции, ако говорим поне за първа - може да отнеме две години и половина ­ три, но това са спекулации, водени от общия случай, не в конкретния."

Адвокатката обяснява, че разлика в обвинението нямало да има дори ако Семерджиев беше останал на мястото на произшествието.

Адвокат Ася Стоянова
Адвокат Ася Стоянова

"Прокуратурата вече е преценила, че се касае за особено тежък случай, все пак има две жертви, а деянието е извършено с особена дързост - казва тя. - При условие че го има другия квалифициращ елемент - употреба на наркотични вещества, бягството от местопрестъплението по-скоро ще се отрази на годините затвор, които го грозят. Тоест ще наклони везната към горна граница, долна или да се движи по средата в рамките на тези 5 до 20 години, които може да получи. Обвиняват го по чл. 343, ал. 3, когато лицето е управлявало превозно средство след употреба на наркотични вещества."

Стоянова допълва, че все още не е късно Семерджиев да признае вината си, което ще даде своето отражение и ще бъде смекчаващо обстоятелство. Юристът Иван Демерджиев е на мнение, че такова до момента няма. Той обръща специално внимание на това, че извеждането на Семерджиев от дома му е станало 7 часа след задържането му в апартамента му. Според него забавянето е било прекалено и органите трябва да обяснят какво ги е възпрепятствало да предприемат по-рано действия. Пред "168 часа" специалисти изясниха, че бързината в такива случаи е ключова, тъй като, ако не бъде взета проба продължително време, това може да повлияе върху резултата от теста за алкохол.

Какъв е психопрофилът на арестувания?

"Семерджиев е човек с доста социопатни черти, защото това, което е направил, е тотално несъобразяване с норми, закони, правила - обяснява пред "168 часа" криминалният психофизиолог Тодор Тодоров. - Чувството на безнаказаност не се формира от днес за утре. Нещата са комбинирани - среда, обкръжение, постарал се е и да поддържа комуникация с органите на реда, което е допринесло за засилване на усещането за безнаказаност. Всичко това е обслужвало тези социопатни черти."

По повод твърденията на Георги в съдебната зала, че не разбира в какво го обвиняват и е бил отвлечен, профайлърът коментира: "Съществува вариантът наистина да има моменти на бели петна, ако е бил на метамфетамини. Имайте предвид, че този наркотик така ти пържи мозъка, че наистина ставаш неадекватен. Ако изобщо е бил на такива наркотици, разбира се. Другото е, че това може да се използва като защитна стратегия пред съда."

Криминалният психофизиолог Тодор Тодоров
Криминалният психофизиолог Тодор Тодоров

Специалистът дава за пример други страни, които при подобни случаи задължават проблемния шофьор с наказание зад гърба си да ходи на терапия.

"В зависимост от изхода на терапевтичния процес се преценява дали да му се върне книжката, или съответно да му се даде по-сурова санкция - обяснява Тодоров. - В България обаче 30 години нямаме закон, който да регулира професията на психолозите. Липсата на държавна регулация прави това невъзможно у нас. Ако този човек е бил задължен да ходи на терапия, както в Америка например правят, развоят можеше да е друг. В Щатите на подобен тип хора им се прави доклад, в който се описва дали те са се повлияли от терапията, или още са опасни. Вследствие на него съдията решава какво да прави с подсъдимия."

Според психолога случаят на Семерджиев няма да се отрази на мисленето на подобен тип шофьори.

"Даже напротив - ако този човек се отърве с по-лека присъда, това ще бъде като картбланш за другите да продължат да карат безнаказано - мисли той. - Изводът трябваше да бъде взет още от случая с Милен Цветков, но явно не е станало. Нещо такова може да ти окаже влияние само ако имаш интелектуалния и емоционалния ресурс да го възприемеш и отчетеш. Говорим за проявяване на емпатия, съчувствие към хората. При този тип хора това липсва. Доколкото разбрах освен наркотиците Георги Семерджиев е бил и криминално проявен. Сиреч, той е вярвал, че светът работи само заради него."