Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Еврофонд отпуска 40 млн. евро за кокаинова база на Ндрангета

Фонд на ЕС отпуска 40 млн. евро за съфинансиране на пристанището

Днес то е отправна точка за дрога към Черно и Егейско море и Балканите

Доклад на звеното за антикорупция: Контролирани от мафията компании участват в строежа и експлоатацията му

В периода 1994 - 1999 г. мафията Ндрангета участва в изграждането на пристанището на Джоя Тауро в югозападния регион на Калабрия, Южна Италия. В него са вложени частни и национални средства и пари от Европейския фонд за регионално развитие. Нов доклад на италианските служби сочи, че днес пристанището с най-големия терминал за контейнери в Европа е глобален център за кокаин.

То е сърцето на най-влиятелната мафиотска организация в света, казва експерт по организираната престъпност пред VICE World News. Пристанището стана толкова важно за мафията, че на него се пада почти целият конфискуван кокаин, влизащ в Италия по море - 97 процента от почти 14-те тона, дошли в Италия през Средиземно море миналата година, са били открити в Джоя Тауро.

В доклада на звеното за борба с наркотиците се казва, че количеството кокаин, заловено в пристанището на Джоя Тауро, "потвърждава основната и първостепенна роля, която то продължава да играе" в незаконната наркоиндустрия в Италия.

То e

отправна точка за трафика на кокаин

и други наркотици към пристанищата на Балканите, в Егейско и Черно море, като обемът на кокаина, заловен в Джоя Тауро към Турция, нараства. През последните две години, тъй като конфискациите на кокаин са намалели в двете други главни пристанища на западния бряг - Генуа и Ливорно, те са се увеличили в Джоя Тауро. Общо 13,3 т кокаин са заловени в пристанището през 2021 г., почти шест пъти над 2,3 т, конфискувани там през 2011 г. На Калабрия се падат две трети от целия кокаин, конфискуван по суша, въздух и море в Италия.

Изграждането на пристанището на Джоя Тауро започва през първата половина на 70-те години като част от специален проект за развитие на инфраструктурата на територията на провинция Реджо Калабрия. Според проекта от 60-те години то е замислено да обслужва промишлени обекти и стоманодобивен завод, планирани от правителството с надеждата да се осигурят работни места и доходи в града след период на насилие в провинцията. За да се построи, 200 семейства са преместени и село Еранова е унищожено.

В края на 70-те години са доставени докове, кейове и др. Правителственият Фонд за Юга, поставил си за цел стимулиране на икономическия растеж в Южна Италия, инвестира големи средства за изкопаване на морското дъно, изграждане на изкуствен канал и кейови стени. Но кризата в желязната и стоманодобивната промишленост става причина плановете за изграждане на завода да бъдат изоставени.

Пристанището на Джоя Тауро стои неизползвано. Правителството обмисля няколко различни приложения за новото съоръжение, включително отглеждане на стриди или производство на зехтин и портокалови продукти. Поради географското му положение по протежение на пътя Суец - Гибралтар в Средиземно море и разрастването на контейнерния трафик, който се утвърждава в края на 80-те години, то е превърнато в съоръжение за претоварване на единични товари и контейнери. Оперативните дейности започват през 1995 г. и се разрастват с бързи темпове.

"Гангстерите не само финансират част от

изграждането на пристанището,

но контролирани от тях компании участват в строежа и експлоатацията му", се казва в доклада на звеното за борба с наркотиците. Крайната цел е терминал-хъб за контейнери, базиран на проект на предприемача Анджело Равано, основател на мултинационалната Contship Italia. Той си поставя за задача да го превърне в основно пристанище за претоварване на контейнери в Средиземно море, според editorialedomani.it.

Равано е роден през 1919 г. и е наследник на семеен корабен бизнес. През 1957 г., с помощта на свой приятел банкер той създава в Лугано доверителния тръст Overland. Десет години по-късно Равано е сред първите предприемачи, които предусещат перспективите на контейнеризацията.

През 1969 г. той финансира Contship SA, корабна компания за търговия с контейнери, и започва да транспортира контейнери от врата до врата първи в Средиземно море, като бързо разширява бизнеса си в световен мащаб. През годините групата се фокусира върху морско корабоплаване, терминални операции и интермодални дейности.

През 1993 г., докато лети над района на Калабрия,

Равано вижда изоставеното пристанище

Джоя Тауро и веднага оценява потенциала му да се превърне в терминал за трансбордиране в Средиземно море и врата към Европа, се казва в доклад на Центъра за индустриални изследвания. На 3 септември 1993 г. италианското правителство получава искане от швейцарската Contship Italia за концесия за преустройство на доковия басейн в контейнерен терминал за трансбордиране.

Проектът е подкрепен от тогавашното правителство, което подписва специален "Меморандум за разбирателство" с Равано и компанията получава концесия върху 2450 м от кея за целите на претоварване на контейнери за 50 години. Милиардерът обаче не завършва начинанието, тъй като

умира от инсулт

на 10 март 1994 г.,

малко след подписването на споразумението.

На 29 юли 1994 г. е сключено програмно споразумение, подписано от Министерството на финансите и икономическото планиране, Министерството на транспорта, регион Калабрия и дъщерното дружество на Contship Italia – Medcenter Containers Terminal (MCT), създадено специално за проекта, което се ангажира да инвестира 110 милиона евро до 1997 г. и допълнителни 38 милиона евро до 2001 г. за оборудване.

Освен това компанията се ангажира да осигури до 2001 г. трафик, контейнерни превози и 450 нови работни места.

Частният инвеститор предоставя и механично оборудване. Националните и регионалните власти се ангажират да инвестират 43 милиона евро в строителни работи за адаптиране на съществуващата инфраструктура към нуждите на претоварната дейност.

Подадено е и заявление за финансиране до Европейската комисия.

За проекта e

одобрен грант от ЕФРР в размер

на 40 млн. евро

Силните аргументи в подкрепа на проекта са свързани главно с обещанието за развитие на региона Калабрия и надеждността и финансовата ангажираност на частния инвеститор, се казва в последваща Оценка на Центъра за индустриални изследвания за инвестиционния проект, съфинансиран от Европейския регионален фонд за развитие за периода 1994 - 1999 г. Средствата трябва да се използват за обучение на 560 души, назначаване на 462, а националното правителство да финансира 20% от разходите за заетост.

Дейността, започната от Contship и дъщерното й дружество, се развива с бързи темпове. През 1995 г. летището поема водеща роля в трансбордния сектор в средиземноморската зона.

Разследванията, проведени между 1996 и 1998 г. от "Летящия отряд" и "Диа ди Реджио Калабрия", обединени в делото "Порто", завършило с осъждането на много обвиняеми, показват как интересът и волята на Ндрангета за обогатяване от пристанището са се проявили преди концесионерът да започне дейността си. Според блог "Антимафия" още във фазата на проектиране на проекта е факт сътрудничеството на Ндрангета и Contship Italia и нейния лидер и основател Анджело Равано, който иска да осъществи своя предприемачески проект без пречки. Равано смятал мафиотската организация не за враг на свободната икономическа инициатива, който да се противопоставя и заклеймява, а за надежден и необходим помощник за защита и гарантиране на реализацията на неговия предприемачески проект, се казва в блог "Антимафия", пише editorialedomani.it.

Процес, който приключва през 2000 г., показва, че реализацията на най-важната инвестиция в индустриалната политика, планирана за Юга, е била предшествана от предварително споразумение между мултинационалната компания и най-мощните кланове на Ндрангета: "Пиромали – Моле ди Джоя Тауро" и "Белоко - Пеше ди Росарно", по това време доминиращи в "Пяна ди Джоя Тауро", съвместно представени в преговорите от шефа на "Пиромали", пише editorialedomani.it.

Споразумението предвижда плащането на фиксиран

“данък” от $1,50 за всеки обработен контейнер

в замяна на цялостната "безопасност" на пристанищната зона. Двете Семейства започват да получават таксата от оператора веднага щом пристанището започва работа. По онова време се обработват около 60 хиляди контейнера, а днес - почти 3 милиона. Според съдиите от Палми бандите от "Пяна" са се обединили в нещо като supercosca, За да управляват сделката за изнудване. Споразумението не се отнася само до плащането на "такса спокойствие", която нараства пропорционално с развитието на дейността на пристанищните компании, но и до получаване на контрол върху дейностите, свързани с пристанището, наемането на работна ръка и отношенията с представителите на синдикатите и на местните институции.

Ндрангета се възползва от възможността, която й позволява да излезе от изостаналото си състояние и да стане герой на "модернизацията" на Калабрия. Проектът, въпреки действията на съдебната власт, е частично осъществен: той всъщност води до значително разпадане на всяка легитимна конкуренция от страна на немафиотски компании или компании, които не са подчинени на мафията, изключени са от работа, доставки, услуги и от наемането на работна ръка, и до елементи на недостатъчна прозрачност в поведението на местните органи и институции.

Сред тях се откроява Консорциумът за развитие на индустриалната зона, който в първите години е единственият орган, компетентен за одобряване на проекти, отреждане на площи, разходване на заеми и др. Към това през следващите години се добавя объркването на правомощията и компетенциите между Консорциума и установената пристанищна администрация, последващите конфликти между двата органа, влошени от липсата на контрол и координация от страна на регионалните власти.

Прекият или непряк контрол от страна на Ндрангета продължава върху голяма част от икономическите дейности и способността на бандите да използват пристанищните съоръжения за незаконен и дори законен трафик от различни видове, пише editorialedomani.it.

Доклад за влиянието на мафията в Джоя Тауро, изготвен за Европейската комисия през 2012 г., заключава, че

“интернационализацията на дейността на Ндрангета”

през 90-те години върви успоредно с изграждането на Джоя Тауро, пише VICE World News. Организираната престъпност се е "радвала на благоденствие" в резултат на пристанищните операции, в които "цялата гама от вътрешни дейности или такива, свързани с подизпълнители, е повлияна от мафията - от управлението на дистрибуцията и препращането до митническия контрол и съхранението на контейнери. По време на един съдебен процес е установено, че 35 процента от фирмите, работещи на пристанището, имат връзки с мафията.

Анна Серджи, професор по криминология и организирана престъпност в университета в Есекс, специалист по Ндрангета, казва, че националните полицейски сили и Европол изчисляват, че калабрийската мафия контролира около две трети от търговията с кокаин в Европа.

“Джоя Тауро е домът на Ндрангета

Клановете на Ндрангета са експлоатирали Джоя Тауро не само чрез трафик, но и чрез намеса в процеса на наемане на работа в пристанището и чрез по-високи нива на корупция" – казва тя.

Едно полицейско разследване миналата година, което довежда до ареста на 49 души, разкрива проникването на Ндрангета в еднa от трите други големи общини на Реджо Калабрия - Росарно. Там кланът контролира официалните органи и успя да повлияе на местните избори. В друг случай пристанищните власти откриха доказателства, че лаборатория за рафиниране, подготовка и опаковане на кокаинови "тухли" се създава в пристанището от екип от южноамериканци, свързани с мафията.

Имаше поредица от полицейски операции и процеси, разкриващи влиянието на мафията върху пристанището на Джоя Тауро, както и някои мащабни конфискации на наркотици там. През декември 2021 г. италианската полиция откри три тона кокаин, скрити в две пратки с банани, фъстъци и перални машини.

В новата си книга за детството си близо до Джоя Тауро и изследването на калабрийската мафия "Ндрангета, преследване на мафията: Ндрангета, спомени и пътувания", Серджи пише: "Пристанището на Джоя Тауро беше построено и поддържано, особено в ранните си дни през 1990 г., с парите и в интерес на някои от най-важните кланове на Ндрангета." Тя твърди, че Джоя Тауро е уникално пристанище по отношение на организираната престъпност. Гангстерите имат влияние в морските пристанища по целия свят, от Бруклин и Монреал до Ливърпул и Генуа, но Джоя Тауро е уникално, защото пристанището, околният регион и входящата търговия с наркотици са почти изцяло доминирани от Ндрангета, пише VICE World News.

"Парите, с които са закупени наркотиците, идват от същата територия, където наркотиците пристигат и първоначално се разпространяват. Инвеститорите в кокаин не винаги са дистрибутори, но в Джоя Тауро те са и двете – казва Серджи. И допълва: - Клановете Ндрангета инвестират, внасят и получават, както и разпространяват на едро. Невинаги е така, дори и за клановете на Ндрангета, активни на други места. Това им дава мощен контрол както върху кокаина, така и върху територията."

Малка прозрачност има и

върху субектите,

които имат правомощия над пристанищната зона и прилежащата индустриална зона за развитие, коментира editorialedomani.it. Ако тази ситуация не бъде коригирана, тя неизбежно ще се влоши, като се имат предвид огромните инвестиции, които са планирани в областта Джоя Тауро - изграждане на завод за регазификация на втечнен природен газ, което ще бъде придружено от създаването на производствени и логистични компании, свързани с използването на ниски температури, страничен продукт от основното предприятие; интермодална логистична платформа; автомобилен център, предназначен да приема превозни средства от далекоизточните индустрии, изнасяни за Европа.