С него ще се търсят нови лекарства, ще го използват във всички сфери на науката и индустрията

В първата част ви разказахме за един от българите, участващи в проекта за европейски квантов компютър, чието откриване бе тези дни в Суперкомпютърния център в Юлих. Повече за него ще откриете тук.

“Обединяването на квантовите и суперкомпютърните технологии е от ключово значение за подкрепата на големи научни открития – заяви Мария Габриел на откриването на новия квантов компютър в Суперкомпютърния център в Юлих. - Това е като отваряне на врати към нови светове с голям иновационен потенциал. Учените, фирмите и други организации ще имат достъп до тази революционна технология, която сега е в Европа и ще осигури реална добавена стойност.”

проф. Стоян Марков  е член на Консултативната група по инфраструктурата (INFRAG) на European High-Performance Computing Joint Undertaking , което е сдружение на 26-те страни членки и Европейската комисия.
проф. Стоян Марков е член на Консултативната група по инфраструктурата (INFRAG) на European High-Performance Computing Joint Undertaking , което е сдружение на 26-те страни членки и Европейската комисия.

„Ние управляваме системата директно тук, в Юлих. Това ни дава възможност да го интегрираме тясно с нашата суперкомпютърна инфраструктура”, обясни на откриването един от пионерите в квантовите изчисления и ръководител на групата за квантова обработка на информацията в Юлих проф. Кристел Михилсен.

Начинанието е съвместна разработка с лидера в създаването на квантови технологии канадската D-Wave. Според шефа й Александър Барац новата система е подходяща за решаване на оптимизационни проблеми в индустрията, в ефективния контрол на трафика и обучението на

невронни мрежи

за приложения с изкуствен интелект, във финансовото моделиране, планирането на полети, моделирането на варианти и избори, симулации в квантовата химия, в автомобилното инженерство, здравеопазването, логистиката и др. „Търсим начини да интегрираме новата система в нашата суперкомпютърна инфраструктура – обясни проф. Томас Липерт. - Доколкото ни е известно, това би било първият екземпляр на квантов компютър, работещ директно със суперкомпютър.”

СНИМКА: СУПЕРКОМПЮТЪРНИЯ ЦЕНТЪР В ЮЛИХ
Експертите се шегуват, че логото на новия квантов компютър е "Готови за скок" - една революционна технология, за която топучените се готвят в продължение на 37 години. СНИМКА: СУПЕРКОМПЮТЪРНИЯ ЦЕНТЪР В ЮЛИХ

В проекта по интересен начин е въвлечена още една наша сънародничка, за която сп. „Космос” писа - д-р Кристина Капанова, която създаде в Канада квантовия емулатор, увеличаващ мощността на обикновените лаптопи хиляди пъти. „Устройството, разработено от infinityQ, спада към квантовите симулатори и може да бъде използвано от европейски учени за моделиране на нови лекарства, сложни физични процеси, създаването на нови процесори и елементи, както и на нови материали – коментира пред „168 часа” тя. - Машина като нашата също така помага за по-ефикасното създаване на 3D светове за игри, както и анализ на масиви от данни в социалномрежови контекст (търсене на дезинформация).

Въпреки че днешните суперкомпютри са изключително важни за такива типове симулации, времето за изчисление се увеличава геометрично като функция от броя на атомите в две молекули, а при квантовите изчисления на класически компютри се увеличава експоненциално (достигайки 10^18 изчисления). При търсенето на странични ефекти при употребата на няколко лекарства, ако човек пие 2 медикамента, то комбинациите са 13 милиона, но при 3 лекарства - те нарастват до 20 милиарда, правейки задачата за полифармацевтични странични ефекти непосилна. Квантовите компютри, от теоретична гледна точка, ще могат да анализират тези данни за минути, отваряйки вратата пред човечеството за персонализирана диагностика и медицина.” Според Капанова един от българите, който е изключително ангажиран с начинанието в Юлих и квантовите изчисления, е българският учен проф. Стоян Марков.

Квантовият емулатор на д-р Кристина Капанова тепърва ще бъде интегриран в новото поколение европейски компютри.

„Той е експерт във високопроизводителните машини, квантовите и как могат те да се свържат за работа над уникално важни въпроси като например човешкия мозък – коментира Капанова. - С него работихме по проект за биологично еквивалентен дигитален модел на човешкия мозък, докато аз бях в България. Благодарение на него имах възможността да работя по най-интересните изчислителни и хардуер проблеми на XXI век. Целта на проекта, над който работихме, беше да намали изчислителното време за симулация на биологични невронни мрежи, позволявайки ни търсенето на лек за алцхаймер, аневризми, памет и други. А от това, което научих, сега като главен технически директор в infinityQ продължавам да разработвам квантово-аналоговия симулатор.”

Според Капанова квантовите изчисления могат да бъдат изключително полезни в биологичните симулации на нагъването на протеините и взаимодействията при молекулярното свързване, както и изчисленията на електронното силово поле за биомолекулно моделиране. Неслучайно гигантът GSK вече работи с квантова система на D-Wave и ще разчита на нея в търсенето на нови лекарства.

На графиката лесно се забелязва разликата между познатия днес бит и кубита, който може да е във всички стойности едновременно.
Революционният скок е плод на 37 години упорита работа на поколения топучени.
СНИМКА: СУПЕРКОМПЮТЪРНИЯ ЦЕНТЪР В ЮЛИХ
Революционният скок е плод на 37 години упорита работа на поколения топучени. СНИМКА: СУПЕРКОМПЮТЪРНИЯ ЦЕНТЪР В ЮЛИХ
Конструкцията на квантовия компютър няма нищо общо с тази на съвременните суперкомпютри.
СНИМКА: СУПЕРКОМПЮТЪРНИЯ ЦЕНТЪР В ЮЛИХ