Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Спортът със сигурност понесе един от най-тежките удари след избухването на пандемията от коронавируса. Точно този вид бизнес се нуждае най-много от свободата. Всяка забрана, всяка ограничаваща лента е удар право в сърцето на голямото световно забавление, което някога се е ползвало за лекуване на тялото и душата, а днес генерира стотици милиарди долари печалба.

Лесно можете да се досетите, че някои видове спорт страдат доста повече от други. Колкото повече пари са съсредоточени, толкова по-големи са загубите за главните действащи лица. На този фон не бяха изненада новините за силно напрежение в света на Формула 1. Бързите болиди си стоят прибрани в гаражите, опитните пилоти пият студени коктейли край басейна, а големите босове кършат ръце по офисите си

и се чудят как

да оцелеят.

Първо правило в подобна ситуация е да затегнеш яко коланите и да изчакаш бурята да отмине. Точно това беше предложението на част от отборите във Формула 1, които поискаха драстично намаляване на бюджетите. "Иначе няма да оцелеем", обявиха някои от основните играчи, които довчера се хвалеха с огромни годишни печалби.

Изненадващо или не, част от основните конкуренти за титлата всяка година отказаха да се поддадат на общото желание за невиждана до този момент спестовност. В напрегната ситуация една искра беше напълно достатъчна да запали силен пожар, който още не може да бъде угасен, колкото и да са упорити опитите за помирение на враждуващите лагери.

Най-несъгласни с идеята да бъдат орязани разходите за болиди, пилоти и красиви жени в бокса са от "Ферари". Само преди дни от тима дори се изхвърлиха, че ще напуснат Формула 1, ако бюджетите бъдат намалени повече от това, което беше договорено в самото начало на световната здравна и финансова криза.

Тогава всички отбори се съгласиха да намалят бюджетите си от 175 на 145 млн. долара, след като добре платените анализатори обещаха това да е напълно достатъчно, за да оцелеят всички. Но вирусът продължи тихо и неумолимо да превзема планетата, а спортните мероприятия започнаха да пропадат едно след друго. Първо отмениха европейското първенство по футбол, след това се провали и идеята за провеждане на олимпийските игри в Токио, а после всичко се срина с гръм и трясък.

Най-бързите състезателни коли в света също бяха качени на трупчета и започна голямото надлъгване кога точно може да бъде подновен сезонът. С всяка следваща седмица

загубите стават още по-колосални.

А провеждащите се в момента електронни стартове са по-скоро опит да се поддържа интересът на феновете, които иначе съвсем ще забравят емоциите от състезанията.

Ясно е, че финансовите проблеми тепърва предстоят и тимовете с по-скромни възможности ще воюват до последно да бъдат ограничени разходите. От техния лагер беше отправено предложение всички да проявят невиждано досега скъперничество и да намалят бюджетите си до 100 млн. долара.

"Ако се стигне до подобно решение, ще трябва сериозно да обмислим бъдещето си във Ф1. Трудно ни е да изпълним дори сегашния план за намаляване на разходите до 145 млн. долара, а всичко по-надолу ще ни постави в крайно сложна позиция. Не си мислете, че в нашия бизнес можем просто да организираме една среща и да се разберем, че от утре няма да харчим нищо. Падането под една критична граница на практика ще означава, че

повече не можем

да съществуваме",

категоричен беше шефът на "Ферари" Матия Биното.

Босът побърза да успокои феновете, че Скудерията няма да се откаже от автомобилните спортове, но ще потърси и други партньори, които не биха се притеснили да приемат фирма с толкова големи финансови възможности.

Изказването на Биното съвсем очаквано още повече засили напрежението между бедни и богати във Ф1. Страстите се нагорещиха толкова силно, че се наложи говорител на "черните кончета" да замазва гафа на шефа си.

"Не казваме, че ще напуснем Формула 1. Желанието ни е да убедим останалите за пагубните последствия от

рязкото намаляване на бюджетите.

Всички имаме интерес от взимането на единно решение, защото дрязгите са най-лошият ни изход в тази и без това трудна ситуация за света и за нашия бизнес", каза говорител на Скудерията.

И все пак италианците нямат желание да падат под 145 млн. долара. Същата е позицията и на "Ред Бул", които явно имат достатъчно пари, за да издържат на кризата. Другите са склонни да подкрепят ново съкращение на разходите. Вече има и конкретна идея как да бъдат спестени бели пари за черни дни. Догодина отборите ще карат със същите болиди, които се състезаваха по пистите преди избухването на пандемията. Технически промени ще бъдат правени чак през 2022 г.

Това е полезна мярка, но само тя няма да помогне. Шефовете на отборите са изчислили, че трябва да бъдат проведени поне 15 старта през тази година, за да им излязат сметките. Всичко под тази бройка ще означава драматично намалели разходи от спонсори и телевизионни права. А разходите продължават да се трупат, колкото и да е замразена всякаква активност в бокса.

Сега най-важна за всички заинтересовани е точната дата на рестарт.

Най-добре ще е да се случи

колкото е възможно по-бързо.

Някои страни домакини са готови да приемат кервана, но други нямат намерение все още да свалят лентата с надпис: "Не преминавай!" Обсъждат се варианти да бъдат ползвани пистите в страни, които иначе не са в списъка с богоизбраните да организират състезания.

Изпълнителният директор на Ф1 Рос Браун съобщи за съвсем нов план, според който на една и съща писта ще бъдат провеждани две последователни състезания. Това ще помогне на организаторите да спазят всички необходими мерки срещу коронавируса. Все по-реална изглежда възможността болидите отново да загреят гуми в началото на юли, когато Австрия да приеме първите два последователни старта. А оттам нататък - каквото сабя покаже.