СНИМКА: Университета в Кардиф
Мнозина определиха откритието на проф. Сюъл като късмет, но малцина знаят колко безсънни нощи и труд стоят зад него. Той все още не иска да дава надежди преди да бъдат проведени всички тестове и клинични изпитания. СНИМКА: Университета в Кардиф

Проф. Андрю Сюъл пред сп. "Космос": Резултатите са окуражаващи, но тепърва предстоят още много опити

Той откри съвършения убиец на раковите клетки, но вместо да се радва, продължава да го изследва

Пробивът дава шанс един ден да се сбъдне десетилетната мечта на поколения учени - да има универсална терапия срещу рака

ПЕТЯ МИНКОВА

Той заложи най-интелигентните капани срещу раковите клетки и след десетки безсънни нощи откри съвършения им убиец. Той е хладнокръвен и безпощаден, а шансът да го намериш е все едно да попаднеш на игла в огромна купа сено. Ето затова проф. Андрю Сюъл от Университета в Кардиф стана най-ярката звезда сред учените, търсещи как да победят рака.

Неотдавна ученият и екипът му в Университета в Кардиф откриха неизвестен до момента рецептор в Т-клетките, който безпогрешно открива една специфична молекула, присъстваща на повърхността на повечето ракови клетки. Уникалното е, че въпросният рецептор не само може да ги унищожи, но оставя невредими здравите тъкани. Нещо непостижимо с химио- и лъчетерапията до момента.

Проф. Андрю Сюъл и екипът му в Университета в Кардиф откриха неизвестен до момента рецептор в Т-клетките, който безпогрешно открива една специфична молекула, присъстваща на повърхността на повечето ракови клетки.

Пътят до този успех обаче е дълъг и никак не е лесен. Като всеки кандидат-студент по медицина, проф. Сюъл е предупреден още преди приемните изпити колко трудна е съдбата на един изследовател, потвърди самият той пред сп. "Космос". Причината е в хроничния недостиг на средства. Затова кандидат-студентите по медицина още в самото начало честно са информирани, че ако изберат пътя на науката, има опасност някои от проучванията им да останат недовършени. Затова повечето младежи предпочитат да следват за лекари, тъй като там доходите са гарантирани, за разлика от тези на изследователите, които трябва да прекарват голяма част от времето си, търсейки спонсори.

На графиката е показано как молекулата MR1 се оказа перфектната мишена за Т-клетъчния рецептор (TCR).

Въпреки тази информация, която не е спестена на нито един британски кандидат-студент, проф. Сюъл избира трудния начин. Започва в Университета в Ливърпул, където успешно съчетава първите си пробиви в науката с увлечението си по футбола. Очевидно иновативният му подход е оценен и в САЩ и той е поканен в Университета в Юта. Там той е запленен от идеята как може да се активира геном под влияние на външни стимули. Но докато прави първите си успешни стъпки в тази посока, той не изоставя и спорта, усъвършенствайки се като скиор.

Ето как го описва в този период неговият приятел от Университета в Юта проф. Джон Филипс.

Проф. Джон Филипс от Университета в Юта разказа за съвместната си работа с проф. Сюъл.

Какво откри проф. Сюъл и какви са прогнозите и защо не иска да дава прекомерни надежди, четете в новия брой на списание "Космос".