Огняна Рейзмунд, психотерапевт: Предлагам експеримент - следващ ерген да е грозен, но богат
Малцина от участниците успяват да останат интересни след края на формата
- Защо “Ергенът” събира толкова голяма аудитория - 760 хиляди, а някои епизоди се гледат от милион зрители?
- Любовта и нуждата от свързване стоят в основата на човешката природа. А намирането на “половинка” е сред целите на живота, която в миналото е била свързана с оцеляването. Но и днес си оставаме социални същества, които имат за цел да изграждат отношения и да се чувстват значими чрез другия.
“Ергенът” и подобни формати привличат широка аудитория, защото активират едни от най-дълбоките ни емоционални потребности: да бъдем харесвани, избрани, обичани и признати. Можем да го гледаме как се случва и ставаме участници - като свидетели, но и като коментатори.
Предаването предлага не само развлечение, но и надежда - че любовта е възможна, че романтиката още съществува, че дори в свят на бързи връзки и разочарования има шанс за истинска близост. Това е психологическата “кукичка”, която задържа зрителя пред екрана.
Но зад воайорското удоволствие да наблюдаваме чужди животи често стои един дълбоко личен въпрос: “Аз справям ли се?”. Затова гледането не е просто пасивно стоене пред екрана, но и начин да мислим за ценностите.
Една част от зрителите го правят с насмешка или с ирония, но това ги прави също активни. Нека погледнем аудиторията и по друг начин - преобладават младите, защото за тях темата за любовта и взаимоотношенията е особено заредена с емоции.
- 85% от аудиторията на този формат са хора със средно и висше образование, а 60% са жени. С какво ги привлича?
- За мен не е изненадващо, че голяма част от зрителите на формата са хора със средно и висше образование. Това са личности, които имат склонност към разсъждение и анализ, проявяват интерес към човешките взаимоотношения, емоционалната интелигентност и социалната психология. Ергенът им предлага не просто развлечение, а възможност да наблюдават многопластовата динамика между участниците - изграждането на коалиции, проявите на ревност, манипулации, поведението под стрес и поведенчески модели в условията на конкуренция. Предаването поставя на фокус и важния въпрос за разпознаването на истинската спрямо фалшивата близост - тема, която е особено значима за зрителя с аналитичен подход към живота. Жените гледат “Ергенът” не само заради любовта и романтиката, а и защото предаването им дава терен за емоционална идентификация, социално наблюдение и психологически анализ - както на другите, така и на самите себе си. Жените традиционно проявяват по-голям интерес към интимните взаимоотношения.
- Специална селекция от млади дами с амбиции се състезават за сърцето на мъж с пари - така накратко изглежда замисълът на формата, наречен още романтичен във визитката си. Задава ли се стандарт? И доколко е романтичен?
- Дотук само един от ергените беше представен като финансово стабилен. Но какво всъщност означава да имаш пари? Видяхме, че за всяко момиче представата за финансов комфорт е различна. Никой не показа банкови извлечения или фишове за заплата, а дори и да го беше направил, остава въпросът: дали това, че един мъж има пари, означава, че е готов да ги споделя с Нея?
Дори на пръв поглед да изглежда, че в основата на формата стои надпревара за “богат мъж”, то сред участничките виждаме различна ценностна система и възпитание, които търсят у партньора си други качества - емоционална зрялост, амбиция, доброта, чувство за хумор или морална стабилност. Уверената жена се привлича от мъж, който има посока в живота си, а парите могат да бъдат резултат от този стремеж, но не са неговата същност. Те са само една възможна атестация за успех - не гаранция за щастие.
Разбира се, не бих отрекла, че сред участничките имаше и такива, за които финансовата осигуреност беше приоритет. Въпросът е доколко са склонни да се адаптират към такъв партньор, за да бъдат одобрени и задържани - и дали компромисите, които правят, не се превръщат в жертви. Защото пътят към онзи приказен край “и заживели щастливо” минава през емоционалната съвместимост, взаимното уважение и споделените ценности.
- Каква е причината тези млади жени да се явяват на кастинг за “Ергенът” - чисто консуматорска, за да намерят състоятелен мъж, или за да станат известни и да се превърнат в успешни инфлуенсъри например?
- Би било любопитен социален експеримент, ако в следващ сезон ергенът е мъж, който е изключително непривлекателен външно, но финансово осигурен. Това би позволило по-ясна преценка за реалните мотиви зад участието - дали става дума за чисто консуматорска нагласа, материалистични подбуди, или просто за желание за експозиция и популярност. Несъмнено появата в праймтайм в телевизионен формат дава бърз достъп до внимание, последователи и социална видимост. За някои участнички това е възможност да станат инфлуенсъри, да изградят личен бранд или просто да бъдат забелязани. Но тази видимост е мимолетна, ако не е подплатена със съдържание, личност или стойност отвъд телевизионния кадър. Малцина от участниците успяват да останат интересни след края на формата.
По-дълбоката причина за участие обаче,често е многопластова. За някои жени това е продиктувано от усещане за неудовлетвореност в личния живот - смесица от желание за любов, нужда от свързване и - на подсъзнателно ниво - търсене на потвърждение и външна оценка. Особено при онези, на които им липсва вътрешна увереност и стабилна самооценка.
- Какви качества трябва да притежават момичетата, за да “стават” за “Ергенът”?
- Не съществува универсален модел за “подходящо” момиче в предаването. Всичко зависи от личността на самия ерген - от житейския му опит, характерови особености и емоционални потребности. Подходящ партньор има за всеки - въпросът е не какви качества “трябва” да притежава едно момиче, а какво търси и емоционално разпознава отсрещната страна. Хареса ми, че този сезон форматът даде повече свобода - всички сами направиха своя избор според вътрешните си ориентири. Истината е, че за да бъде една жена “подходяща” - не само за “Ергенът”, а за всяка връзка, тя трябва да е осъзната, свързана със себе си, способна да дава и получава и готова да бъде видяна такава, каквато е. Не идеална, а автентична. Защото в крайна сметка трайната връзка не се изгражда на базата на съвършенства, а на взаимни истини.
- Защо тази година са избрани по-малко “тунинговани” млади жени в сравнение с предишни сезони? Знак ли е за промяна на тренда?
- Да, наблюдаваме отчетлива промяна в естетическите тенденции - не само в България, но и в световен мащаб. Видимо се отдалечаваме от ерата на демонстративно “тунинговани” лица и тела с преувеличени форми. Това обаче не означава, че естетичната индустрия е загубила своята популярност - напротив. Просто днес е модерно корекциите да бъдат невидими, дискретни и фокусирани върху подчертаване на естествената красота, а не нейната подмяна. Технологиите в естетичната медицина напреднаха до степен, в която “естественият вид” често е резултат от прецизно планирани и изпълнени интервенции. Разликата спрямо десетилетие по-рано е не толкова в броя на корекциите, а в стилистиката - вече се слага толкова, колкото е достатъчно, без да се нарушава хармонията на лицето или тялото.
- Любопитно, какъв е портретът на младата българка, ако съдим по вида и изявите на избраничките във формата, и какъв - на ергените?
- Не бих искала да създавам събирателен портрет на младата българка, базиран на участничките в “Ергенът” - това е шоупрограма, но форматът все пак ни показа колко многолики и различни могат да бъдат жените: амбициозни, уязвими, целеустремени, понякога объркани, но все пак човешки.
Нека не осъждаме стремежа към любов, нито да отричаме цялостната идея на формата само защото определени реакции или поведения изглеждат крайни или противоречиви. Поведението често е израз на вътрешна борба, а зад всяка бурна емоция вероятно стои незараснала рана. Това важи в пълна степен и за мъжете в шоуто.
Когато избираме партньор, добре е да си даваме сметка, че не влизаме във връзка само с един човек, а с целия му емоционален багаж, с преживяното, с травмите, с отсъстващата или доминиращата майка, със защитните му механизми.
Ако подходим с повече емпатия и осъзнатост, бихме могли по-лесно да преценим: може ли този човек да бъде до мен по начина, от който аз имам нужда? И още по-важното - мога ли и аз да бъда до него така, че да не се изгубя в процеса?
- Какво търси днес младото поколение, ако съдим по поведението на участниците в “Ергенът”? Скорошно изследване впрочем показва, че младите искат 4-часова работна седмица, 6-часов работен ден и 5000 лв. заплата.
- Дали младите днес копнеят за живот като от снимачна площадка - блестящ, без усилие, изпълнен с възможности? Мечтите са нещо прекрасно, но сблъсъкът с реалността неизбежно поставя въпроса: какво давам, за да получа това, което искам?
Културата на бързо потребление, липсата на ясни граници и постоянният поток от “перфектни животи” в социалните мрежи създават илюзорна представа за реалността. Когато уменията и знанията ти са реално ценни - естествено идват и очакванията към теб. Но ако зад амбицията няма устойчивост, средата бързо те отхвърля. Желанието за висока самооценка, понякога без реално покритие, не бива да бъде осъждано, а разпознато като нормален етап от израстването и като тих вик за помощ от страна на едно поколение, което се лута между свобода и структура.
- Какво са за тях любовта и романтиката и доколко са им важни?
- Романтиката днес има своето място и с всяко следващо поколение тя еволюира. Ако в Средновековието е било романтично да правят серенади под прозорците, днес романтиката се крие в емотиконите. Зрителите обаче търсят емоционална дълбочина, а не само външен израз на романтика.
- Как възприемат семейството, имат ли чувство за общност, или са индивидуалисти?
- Традиционно схващане за семейство сред младите хора се разширява и те често намират общност в онлайн пространството - форуми, групи, социални мрежи. Смятам, че е възможно да виждат семейството като бъдещ проект, а не като непосредствена нужда. Ценят любовта, но я поставят наравно с личното развитие, кариерата и свободата. Искат стабилна връзка, но без да жертват себе си или да бързат. Шоуто обаче постави любовта в рамката на съревнование, емоционална драма и бърза близост.
- Според вас дали демонстрираният в "Ергенът" начин на живот има много общо с този на връстниците на участниците?
- Животът, който се показа в предаването включваше луксозни вили, екзотични дестинации, вечерни партита с официално облекло и разточителни дневни екскурзии, непосилни за възможностите на голяма част от българите. Това е една изкуствена, но красива среда, която ние да искаме да гледаме; среда, която дава възможност да бъдат акуширани романтика, напрежение и зрелище. Момичетата във възрастовата група на участничките работят, изплащат кредити или живеят под наем, разполагат с ограничено свободно време и средства. Предаването използва реални хора, но ги поставя в нереални обстоятелства.
- Вие лично бихте ли участвали в "Ергенът", ако имахте тази възможност?
- Не бих участвала в "Ергенът", защото за мен любовта се развива в малките интимни моменти на четири очи. И под интимни не говоря за секс. Интимността за мен е там, където съм без социалната маска, без грим и токчета. Интимността е в това да съм себе си и да мога да съм честна в моментите на слабост. И смятам, че бих искала да изграждам отношения далеч от камерите, защото аз лично не бих могла да се "отпусна" ако знам, че ме гледат един милион души.
CV
Огняна Рейзмунд е психотерапевт. Консултира хора, които изпитват затруднения в партньорските и междуличностните си отношения.