Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Децата, които разпространяват видеа, подиграващи се на съученици по време на час, може да бъдат изключени от училището.
Децата, които разпространяват видеа, подиграващи се на съученици по време на час, може да бъдат изключени от училището.

Българските училища с различен подход: от заключване на апаратите в шкафове до съвети да се купуват смартфони на децата едва в 4-и клас

 Ограничени са в половината ЕС, а ЮНЕСКО иска глобална забрана за телефони в учебните стаи

Гърция забрани мобилните телефони в училищата заради ескалация на дигиталния тормоз в социалните мрежи.

Проблемът е най-остър сред по-големите - в прогимназията и гимназията. Според гръцки медии има и

опити за

самоубийства от

ученици, заснети

в подигравателни

клипове

“Това е нова форма на насилие. Имаме оплаквания, че много деца снимат видеоклипове в тоалетните, за да се подиграват на съучениците си, или създават фалшиви видеа чрез приложения с изкуствен интелект”, каза високопоставен служител на министерството на образованието на Гърция, предаде БНР.

Забранени са и други електронни устройства или игри със системи за обработка на видео и аудио на територията на училищата. Наказанието за учениците, хванати с телефони, ще бъде отстраняване от час, при ново нарушение - за целия ден.

Децата, заловени да разпространяват видеоклипове в социалните мрежи, които излагат или се подиграват със съученици по време на учебни часове, може и да бъдат окончателно изключени от училището. Санкцията за публикуването на лични данни на друг ученик без неговото съгласие пък е преместване на виновните в друго школо.

Съгласно наредбата

учителите вече

са задължени

да събират

мобилните

телефони

преди началото на занятията и да ги връщат в края на часовете. Децата са в пълна зависимост от технологиите и няма наказание, което да ги принуди в училище да се откажат от телефоните си, коментират обаче преподаватели. На същото мнение са и училищните психолози. Но властите добавят допълнителен аргумент в защита на новите мерки - че използването на цифрови устройства в класните стаи води до разсейване.

Проблемът е актуален и в България. Но

у нас е забранено

само ползването

на GSM-и в клас,

но не и носенето

им в училище

В чл. 172 от Закона за предучилищното и училищното възпитание, който урежда задълженията на учениците, се забранява “използването на мобилни телефони по време на учебните часове”.

Практиката е ръководството на всяко учебно заведение да приема свои правила, обикновено изработени заедно с родителските колективи и настоятелствата.

Най-често на малките ученици до IV клас е забранено въобще да носят мобилни телефони. Те постоянно са с учител до тях и така родителите могат да са сигурни, че ако се наложи, ще осъществят връзка през него. Редът при по-големите, които се придвижват сами до училище, обикновено е да оставят телефона на входа на класната стая. Там се съхраняват в кутии или специални поставки. Могат да се ползват само в голямото междучасие, след часовете децата си ги вземат.

По-сложно е в гимназиите, тъй като тийнейджърите вече са големи, в последните класове дори пълнолетни, и не си дават телефоните.

Има, макар и единици, директори и учители, които насърчават децата да ползват смартфони в учебния процес, като така той става по-атрактивен за тях.

Смартфон

притежават

около 85%

от българските ученици, а приблизително 95% от тях имат профил във фейсбук, сочи проучване на синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа” от предишни години. Възможно е днес процентът да е и по-висок.

Една от всеки 4-и държави е одобрила закони, забраняващи използването на мобилни телефони в класните стаи, сочи пък последният доклад на ЮНЕСКО за глобален мониторинг на образованието от миналата година. В него се посочва, че дори близостта до смартфони може да доведе до разсейване на учениците в класната стая, което в крайна сметка води до по-лоши академични резултати.

“Цифровата революция крие неизмерим потенциал, но точно както бяха изказани предупреждения за това как тя трябва да бъде регулирана в обществото, подобно внимание трябва да се обърне на начина, по който се използва в образованието”, заявява Одри Азуле, генерален директор на ЮНЕСКО.

Преди Гърция забрана бе въведена във Франция - още през 2018 г. Там

се подписва

договор между

семейството

и училището

и част от него е изключване на мобилния телефон в училище въобще, а за неспазване има санкции.

В Италия учителите събират смартфоните в началото на деня. Във Финландия също не се допускат GSM-и в клас, а Нидерландия въведе забраната през 2024 г. Там телефоните се заключват в шкафчета на децата по време на часовете.

Подобни мерки има още в Норвегия, Португалия, Белгия, Обединеното кралство и части на Испания, както и Китай. В Англия за учебни цели се ползват таблети с регулиран достъп до интернет. В Германия в повечето провинции е изрично забранено учениците в основен курс да влизат с GSM, има дежурен телефон за връзка с родителя при нужда. В Полша забраната се налага с вътрешните правилници на училищата, при неизпълнение се намалява рейтингът на поведението на ученика.

В резултат на опита от ограничаването на дигиталните устройства в тези държави ЮНЕСКО препоръча още в средата на 2023 година глобална забрана на смартфоните в класната стая.

В някои страни подходът е смартфоните да се ползват за образователни цели под наблюдението на преподавателите.

Изследване на Норвежкия институт по обществено здраве показва, че учениците от средните училища, които са лишени от достъп до телефони в клас, се чувстват психически по-здрави. Момичетата

имат по-малко

проблеми със

самочувствието,

повишава се чувството им за самоуважение. Случаите на тормоз са намалели с 43%.