Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Със специален автомобил се симулираше катастрофа с преобръщане на кола и ползата от използването на предпазни колани в такава ситуация.
Със специален автомобил се симулираше катастрофа с преобръщане на кола и ползата от използването на предпазни колани в такава ситуация.

Алкохолът забавя рефлексите на шофьора и нарушава координацията му - това доказа експеримент с очила, при поставянето на които се симулира изпиването на няколко питиета. Тестът бе проведен на полигона на НСА от автомобилния пилот Димитър Илиев като част от кампанията срещу пияните и дрогираните шофьори. Тя е организирана от Българската петролна и газова асоциация, МВР и Държавната агенция за безопасност на движението.

С поставянето на очилата става ясно още, че употребата на алкохол намалява полето на видимост, засилва усещането за умора и сънливост и че шофьорът не може да прецени правилно скоростта и разстоянието от други коли или предмети на пътя. Тези ефекти категорично може да доведат до катастрофи, които да убият хора.

Колкото по-голяма е скоростта на движение, толкова повече се стеснява и ъгълът на периферното зрение. Например при скорост от 5 км в час, каквато е тази на пешеходец, зрителният ъгъл е 180 градуса. Обхватът рязко се променя при шофиране. При движение с 40 км в час намалява на 100 градуса, а при 130 км вече е под 30 градуса. Този негативен ефект се засилва след употребата на алкохол, доказа тестът със специалните очила, при който с тях се преминава пеша на зигзаг през конуси на земята. Оказа се, че това е невъзможно, защото поне един от конусите бива настъпен с крак. Това означава, че при шофиране след употреба на алкохол рязко се увеличава рискът от катастрофа.

Направена бе и демонстрация за усещането при челен удар и ползата от използването на предпазните колани. При сблъсък с 50 км в час силата на удара е като падане от 10 метра, а при 100 км - от 40 метра. Използването на предпазните колани намалява до 3 пъти тежестта на травмите при удар и могат да спасят шофьора и пътниците от смърт.

При челен удар на движещ се например с 90 км в час автомобил тялото се движи първоначално със сила от 170 килограма на сантиметър и за по-малко от секунда достига заради кинетичната енергия до 1,5 тона. Ако коланът не се използва, следва удар на шофьора във волана, от който не може да се оцелее. При такава катастрофа телата на возещите се на задната седалка без колани набират сила, която може да причини смъртоносни наранявания както на тях, така и на возещите се отпред.

Друга демонстрация също показа ползата от коланите. При нея автомобил на специална платформа пресъздава преобръщане след катастрофа. За возещите се веднага става ясно, че при заставане на колата с колелета нагоре единственото, което ги задържа, са коланите. Ако те не се използват, нараняванията почти 100% са смъртоносни