Конструкторът на МиГ - брат на приближен на Сталин и Хрушчов
По поръка на КПСС Артьом Микоян купува два вида двигатели на “Ролс-Ройс”, по които изработват съветски изтребители
Получава инфаркт в надпреварата с Яковлев, Сухой и Лавочкин за първия реактивен самолет
Братът на приближен на Сталин, Хрушчов и Брежнев е създател на първия самолет от серията МиГ. Инженер-конструкторът Артьом Микоян, роден в семейството на бедни селяни в царска Русия, през цялото време е бил под крилото на по-големия Микоян – Анастас.
Двамата се развиват в различни области. Докато по-възрастният успява
да влезе под кожата на Ленин, Сталин, Хрушчов и Брежнев, пращат го да преговаря с Фидел Кастро около Карибската криза и ръководи Президиума на Върховния съвет на СССР, по-младият се отдава на самолетите. Няколко месеца след като Хитлер е нахлува в Полша, през декември 1939 г. го посочват за ръководител на специалния отдел за експериментално проектиране.Но издигането му пак е зависело от Йосиф Висарионович, който изгубва доверие в директора на Държавния авиационен завод № 1 Николай Поликарпов. Изпращат го в командировка извън Съветския съюз и в негово отсъствие създават звеното на Микоян и
му възлагат вече започнатия проект за изтребител И-200.
Името е сменено на МиГ-1. Изработен е само за 4 месеца под ръководството на Артьом и заместника му Михаил Гуревич. Машината вдига феноменалните за времето си 650 км в час. Но заради недостатъците й още през 1940 г. конструират нов модел – МиГ-3, който влиза в сражения по време на Втората световна война.
МиГ-1 има много недостатъци и се налага да се премоделира. Следващият МиГ-3 става основният съветски изтребител по време на бойните действия срещу нацистите. Според съветските авиатори той има две важни характеристики – лети нависоко и може да поразява цели и нощем. За 2 години СССР произвежда над 3000 самолета от този модел от серията.
На малките и средните височини бил слабоефективен и лесно ставал мишена на системите за ПВО. Смята се, че заради това са убедили Сталин да спре масовото му производство през октомври 1941 г. Генералисимусът евакуира Държавния авиационен завод № 1 заедно с конструкторското бюро на Микоян в град Куйбишев (днес Самара). Върховният главнокомандващ издава заповед инженерите да се концентрират върху щурмовите самолети Ил-2.
По време на войната Микоян се опитва да прави още няколко машини, но безуспешно. Затова пък след края на бойните действия завършва с успех изработката на съветски реактивен самолет. Успоредно с него над задачата се трудят и други известни имена в тази сфера – Яковлев, Сухой и Лавочкин. Така в един и същи ден пускат в небето и МиГ-9, и Як-15 на Яковлев.
Надпреварата е изтощителна и от напрежение Микоян получава инфаркт. След като се възстановява, отива във Великобритания, за да купи съвременни двигатели по поръчение на компартията и Министерството на авиационната промишленост. Плановете на правителството са до края на 1947 г. да се сдобият с нов боен изтребител. Арменецът заедно с конструктора на самолетни двигатели Владимир Климов и експерта по самолетно материалознание Сергей Кишкин са командировани в Обединеното кралство. Задачата им е да се запознаят с характеристиките на двигателите "Ролс-Ройс" и по възможност да ги купят.
Преговорите минават успешно и
СССР се сдобива с 25 от модела “Нин” и 30 от “Дервент”.
В Москва съветските инженери разработват местни аналози – РД-45 и РД-500. Микоян успява да създаде нов самолет с първия от кралските двигатели, който е по-мощен, но по-тежък за маневриране, а Яковлев и Лавочкин – с втория.
Новият МиГ-15 носи късмет на изобретателя си – той е най-масовият реактивен авиоплан за времето си. От него са произведени повече от 17 000 екземпляра. Дебютът му е по време на Корейската война. Руснаците се включват на страната на Севера. Разработката на изтребителя се пази в дълбока тайна. Същото правят и американците, които пускат за първи път тогава своя F-86 Sabre.
Артьом Микоян продължава със следващия модел - свръхзвуковия МиГ-19. А МиГ-21 е произвеждан дълго след края на Студената война и на социализма. Чак през 2017 г. е спряна продукцията му в Чехия, Индия и Китай.
Последният модел, над който работи Микоян, е МиГ-25, чиято скорост надвишава три пъти скоростта на звука. Конструкторът умира на 65 години през 1970 г.
Изобретателят,
чието рождено име
е Анушаван
и го е променил в по-късна възраст, получава всички почести в Съветския съюз – ордени и награди. През цялата си кариера членува в КПСС още от 20-годишен. Като примерен комсомолец го изпращат да учи във Военновъздушната академия "Николай Жуковски", откъдето започва работата си с първия си самолет "Октябренок". През годините е бил партиен секретар и е участвал в свръхсекретни заседания на комунистическото ръководство при избора на нови технологии за военно самолетостроене. След смъртта му шеф на завода става племенникът му Иван Микоян, който почина преди 5 години, а синът му Ованес е съветник на първия заместник-директор.
Най-четени
-
Секретно Инсценирали са разстрела на Романови. Преоблекли фалшивите, за да не ги разпознаят
Има доказателства, че членовете на царското семейство са живели дълги години след 17 юли 1918 г. Сталин ходил да се среща с императора в град Серпухов Разстрел на руското императорско семейство
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Заслужено ли победи д-р Неделя Щонова в “Денсинг старс”
Пръв темата повдигна певецът Богдан Томов във фейсбук профила си Интересно ми е има ли между моите приятели някои, които смятат, че Неделя Щонова справедливо е победила Натали и особено блестящата
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц. Така че не става дума за Евровизия, а за една визия за Европа, в която либералната мисъл деградира до търсене на подходящи