9 проекта, които дават надежда, че скоро можем да дишаме чист въздух
ЕС финансира eвроконсорциума с BG учени за разработване на чисти двигатели и е-горива
Три стартъпа предлагат батерии за електроавтомобили
без вредния за природата литий
Независимо дали има локдауни или не, световната икономика компенсира загубите и се готви за нов скок, което означава още повече емисии и още по-мръсен въздух. Този път обаче има светлина в тунела и това са девет проекта с най-голям шанс да изчистят планетата.
Първият е на учени в университетите в Льовен и Антверпен. Те разработват устройство, което се поставя в двигателите и в момента на емитирането на замърсяващите газове те се улавят
и се трансформират в чисто водородно гориво. Изследователите смятат, че тези токсични изпарения могат да станат бъдещото ни гориво само след 2-3 години. Самото устройство съдържа тънка мембрана. От едната й страна въздухът се пречиства, а от другата се събира водороден газ, в резултат на разграждането
на замърсителите.
Вторият интересен проект е инсталирането на гигантски прахосмукачки върху сградите, създадени от холандските изобретатели от Envinity Group. На практика те изсмукват фините и ултрафините частици, класифицирани като канцерогени от Световната здравна организация. Според иноваторите технологията елиминира 100% от фините частици и 95% от ултрафините частици в радиус 300 метра.
Друг подход избраха в китайския град Сиан. Там създадоха най-голямата конструкция в света - около 100-метрова кула, която пречиства въздуха на площ от 10 кв. километра. Съоръжението действа от 2018 г. и ако експериментът потвърди прогнозите и първоначалните резултати, иновацията ще бъде въведена и
в други
китайски градове
Друг проект, който дава надежда, е европейският СоЕС, част от който е и българският Център за суперкомпютърни приложения. Учените заедно с партньорите си от още 10 водещи суперкомпютърни и университетски центъра разработват ново поколение двигатели за автомобили и самолети, които не замърсяват околната среда. Но освен това учените търсят начини да създадат чисти горива и централи с нулеви емисии.
Проектът Сеnter of Excellence in Combustion (CoEC) е финансиран от ЕС, за да предложи работещи решения за постигане на нулеви въглеродни емисии и неутрална европейска икономика по отношение на климата.
11-те научни центъра до септември 2023 г., с помощта на модерни технологии за моделиране и симулации ще проучат процеса на изгаряне на горива, ще разработят нови горивни технологии и варианти за трансформиране на европейския енергиен и транспортен сектор. Сред задачите, които си поставят, е и създаването на усъвършенстван симулационен софтуер за изследване изгарянето на водорода, съобщиха от суперкомпютърния ни център.
Този път нашите учени и партньорите им твърдо са решили да направят фундаментално проучване на водорода. Това е от изключителна важност, защото Европа разчита на него в бъдеще да измести въглищата, нефта и природния газ.
Друг фокус на проекта е
генерирането на зелен водород
от възобновяеми енергийни източници или чрез Power-to-X (P2X) технологии. Те ще са свързани със свръхгъвкави и чисти електроцентрали, които да компенсират колебанията в производството от възобновяеми енергийни източници.
Учените ще изследват и налягането в двигателите, като отчетат дизайна с всички
инжектори
и подсистеми, с цялата мултифизика, която се случва в него. Процесите, които протичат вътре, са толкова многообразни и сложни, че изискват огромна изчислителна мощ.
„Това, което се опитваме да направим, е да използваме компютри с големи размери, за да разберем по-добре надеждността и способността на симулациите на горене в реална среда“, казва координаторът на проекта Даниел Мира.
Прогнозите са, че учените ще предложат решения, които ще засегнат всички типове двигатели - от тези в авиацията и селското стопанство, до тези в автомобилите, автобусите и др. Неслучайно партньори в проекта са някои от най-големите концерни в света като британския "Ролс Ройс".
Друга цел на проекта е да проучи жизнеспособността на алтернативни видове горива, които са по-чисти и по-ефективни
заместители
на сегашните.
Паралелно с прехода към е-горива, в света тече надпревара и кой пръв ще разработи щадяща околната среда батерия за електрическите автомобили. Разбира се, тук има две ограничения - липсата на достатъчно атомни централи, за да има ток за тези коли, и адекватни технологии, които да заместят ядрените. И ако този въпрос все още не е решен, на дневен ред вече са ограниченията на
сегашните
литиеви батерии
Те освен че са с крайно ограничен капацитет, нанасят почти същите щети върху околната среда, както дизелът и бензинът. В това отношение има няколко идеи, които дават надежда.
Първият проект е на компанията Graphenano, която разработи графенови батерии, осигуряващи 900 км пробег с едно зареждане. Те имат още едно предимство - зареждат се за няколко минути в сравнение със сегашното, което продължава часове.
Друга компания - NAWA Technologies - вече е патентовала ултрабърз електрод с въглеродна нанотръба. Създателите й твърдят, че с едно
зареждане
от 5 минути
ще се изминават 1000 км. От фирмата уверяват, че разработката им ще е на пазара през 2023 г.
От IBM Research също съобщиха, че са открили нова химия на батериите, която не съдържа тежки метали като никел и кобалт и превъзхожда литиево-йонните. Според компанията тази химия никога преди не е била използвана в комбинация в батерия, а материалите могат да бъдат извлечени от морската вода. Според IBM батерията е по-ефективна, с
по-висока мощност
от досегашните, зарежда се по-бързо и ще е много по-евтина заради неограничения ресурс в океаните. Компанията вече работи по този проект заедно с концерна "Мерцедес-Бенц".
Преди обаче всички тези идеи да влязат в масова употреба, Германия обяви, че ще предприеме нещо далеч по-просто. Подходът е нестандартен, но ще даде незабавен резултат. Идеята е общественият транспорт да стане безплатен, което би трябвало да мотивира все повече граждани да оставят автомобилите. Проучванията до момента сочат, че две трети от населението в страната подкрепя инициативата.
Най-четени
-
Секретно Инсценирали са разстрела на Романови. Преоблекли фалшивите, за да не ги разпознаят
Има доказателства, че членовете на царското семейство са живели дълги години след 17 юли 1918 г. Сталин ходил да се среща с императора в град Серпухов Разстрел на руското императорско семейство
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Заслужено ли победи д-р Неделя Щонова в “Денсинг старс”
Пръв темата повдигна певецът Богдан Томов във фейсбук профила си Интересно ми е има ли между моите приятели някои, които смятат, че Неделя Щонова справедливо е победила Натали и особено блестящата
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц. Така че не става дума за Евровизия, а за една визия за Европа, в която либералната мисъл деградира до търсене на подходящи