До дни връщаме последните 25 контейнера с италиански боклук
Контейнерите с италиански боклук, които престояха повече от 90 дни на пристанище Варна-запад, съдържат отпадъци, които не отговарят на декларираните. Последните 25 от тях ще бъдат върнати на изпращача идната седмица. До развръзката се стигна благодарение на адекватната реакция на държавата в лицето на полицията и прокуратурата и след общественото напрежение, възпряло получателя да освободи товара от временния престой и да го вкара в границите на държавата. Проспали ли са митничарите скандалния транш контейнери с отпадъци и имало ли е предишни такива случаи, тепърва ще се установява.
На 30 януари т.г. на пристанище Варна-запад бяха установени
нови 102 контейнера с отпадъци
от Италия. По данни на прокуратурата отпреди това през октомври и ноември на пет пъти пристигат 127 контейнера. Според придружаващите ги документи те са предназначени за горене в пещите на теца в Гълъбово, собственост на "Брикел" ЕАД.
В средата на януари те вече са проблемни не само защото получателят не ги търси, а и защото разследването установява, че съдържанието им не отговаря на декларираното. Вместо с пластмаса и каучук контейнерите са пълни с текстилни, дървени и стъклени отпадъци.
Тъй като и при двата транша изпращач е една фирма от италианския град Салерно, а получател на товара е същата фирма, регистрирана в София, е образувано досъдебно производство. То се води от Районна прокуратура - Варна, под наздора на апелативната прокуратура по член 353 г, ал. 1 от Наказателния кодекс. В него е предвидена наказателна отговорност за всеки, който в нарушение на установения ред пренася отпадъци през границата на страната.
"Следва да излязат лабораторните анализи, за да сме абсолютно категорични, че това не е отпадък с посочения код - разясни пред журналисти наблюдаващият прокурор Невена Илиева. - Изготвена е
европейска заповед за разследване
към Италия и молба за правна помощ до Северна Македония. Чакаме резултати."
Тя допълва, че боклукът не е транспортиран по надлежния законов ред - във вакуумирани бали, а е в насипно състояние.
Проблемът с контейнерите е, че кодът, с който те стигат до българската граница, не отговаря на европейския Регламент 1013. Тоест те са изпратени като пластмаса и каучук, а при отварянето им се оказва, че съдържат всякакъв вид битови отпадъци – храни, найлони, чинии и други несепарирани отпадъци, разказаха участници в разследването пред в. "168 часа".
Те са категорични, че в случая държавата е затегнала контрола само заради обществения отпор и именно заради него получателят е изоставил пратката.
"Искът за реекспорт е на превозвачите - твърдят разследващи. - Всички установени контейнери престояват на временен слад на пристанище Варна-запад. За това фирмата получател плаща на пристанището ежедневни такси. Те не са никак ниски – по 20-50 долара на ден на контейнер. Целта им е да стимулират получателя възможно най-бързо да си прибере товара и да освободи контейнерите. Таксите не се дължат само за първите десет дни.
В последните месеци държавата изостри вниманието си към вноса на отпадъци за горене, макар че в самия процес няма нищо нередно. Доказано е, че при него се отделят три пъти по-ниски въглеродни емисии, отколкото при горенето на въглища например. В случая всички печелят – унижожават се безвредно отпадъци и се произвежда чиста енергия, която се продава."
"Проблемът с контейнерите от Салерно е, че е спорно доколко МОСВ и митниците са упражнили задължителния контрол при внос през границата на България - твърдят разследващи. -
Не е проверено съответствието
на товара
По принцип това може да направи фирмата получател, но и митницата. Отделно Гранична полиция разполага с уреди, които изследват за радиоактивни товари, и ако резулатът е положителен, ги спират. Не е ясно кога, при какви обстоятелства и дали контейнерите се проверяват за това дали съдържанието им отговаря на декларираното.
До реекспорта на контейнерите с отпадъци се стигна и заради добрата работа на полиция и прокуратура. След като стана ясно, че този товар няма да бъде допуснат през границата ни, самите превозвачи издават иск за реекспорт. Те нямат изгода контейнерите да стоят на склад в пристанището, защото трябва да плащат такси."
При досъдебното производство се установи, че отпадъците са за теца в Гълъбово, който вече имаше проблеми с РИОСВ за нерегламентирано горене на слама.
"Всяка контейнерна пратка се придружава от т.нар. Анекс 7 - обясниха пред "168 часа" запознати със случая. - В документа има данни за това кой е изпращачът, кой е получателят, къде ще бъде оползотворен отпадъкът, колко са контейнерите като големина и брой.
Дори и получателят да не се беше отказал от контейнерите, те вече
нямаше да могат да влязат в държавата,
защото митницата нямаше да разреши вноса заради разминаването между описаното и реалното съдържание.
От тази гледна точка проблемът не е в горенето на отпадъци, а в това какво се гори и дали фирмата има право да го прави.
Ако приемем, че гражданското общество е сборът от държавата и хората, то в случая категорично надви незаконния бизнес."
Тази седмица с разрешение за реекспорт, дадено от наблюдаващия прокурор, 74 контейнера с италиански отпадъци напуснаха пристанище Варна-запад. 54 от 40-футовите контейнери се връщат на изпращача – италианската фирма "Дентиче пантелоне" в град Салерно, с контейнерния превозвач CМA CGM България ЕАД, а други 20 ще бъдат транспортирани с контейнерния превозвач MAERSK.
Очаква се и останалите 25 контейнера с италиански боклук да бъдат върнати обратно в Салерно до дни, заяви апелативният прокурор пред журналисти.
Припомняме, че проблемът с вносния боклук за горене бе тема на в."168 часа" преди 4 години. Тогава във Варна се доставяха балирани отпадъци. По данни на изданието към оня момент
хиляди тонове боклук от Великобритания, Неапол и Палермо
повече от година заливаха Варна. От седмици в града пристигат и отпадъците от Сицилия. Всички те са в изпълнение на различни договори със заводи в България, в които сметта ще бъде унищожена.
Според варненци балите смет са разкъсани, от тях падат боклуци както на кея, така и в морето. Самото транспортиране също е в нарушение на изискванията, защото отпадъците се товарят на открита платформа и продължават да се разпиляват и да замърсяват околната среда и морската акватория.
До момента проверки на компетентните органи не са открили нарушения при складирането и транспортирането на отпадъците. Напротив – засега се "спазват добрите пристанищни практики".
Най-четени
-
Мини-Шенген с Гърция и Румъния става токсичен
Ще ни изолира и ще ни превърне в буферна зона за бежанци, която сами ще трябва да охраняваме Решението на Германия да въведе паспортен контрол по сухопътните си граници предизвика такъв циклон в
-
И аз, бате, ѝ викам, тя, бате, ми вика, нема ти каам, бате, нема такава учителка, бате
Седя си на кръстовището в Люлин и чакам най-накрая да светне зелено. Светофарът обаче упорит, държи си на червеното. Отзад тръгва някакъв диалог и аз неволно се заслушвам
-
Писна ми от този наш велик писател. Всеки час е по телевизиите и не ми харесва как пише
Дълги години бях литературен консултант на една компания в Ню Йорк. За документална литература. И аз ли не зная, колко е важно един писател да може да направи ПР. Собствен
-
Галерия Ванга разкрива ясновидството на Людмила Живкова
Пророчицата казала пред Нешка Робева, че само Иван Славков знаел причините за тайнствената смърт на червената принцеса Дъщерята на Първия споделила пред ясновидката как Саи Баба й подарил пръстен
-
Галерия 210-сантиметрова мистерия с подобрения рекорд на Стефка Костадинова
Сравненията между българката и украинката поставят много въпроси без отговори Изминаха повече от два месеца откакто Ярослава Магучих преодоля 210 см и така подобри с един сантиметър световния рекорд