Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Контейнерите с италиански боклук, които престояха повече от 90 дни на пристанище Варна-запад, съдържат отпадъци, които не отговарят на декларираните. Последните 25 от тях ще бъдат върнати на изпращача идната седмица. До развръзката се стигна благодарение на адекватната реакция на държавата в лицето на полицията и прокуратурата и след общественото напрежение, възпряло получателя да освободи товара от временния престой и да го вкара в границите на държавата. Проспали ли са митничарите скандалния транш контейнери с отпадъци и имало ли е предишни такива случаи, тепърва ще се установява.

На 30 януари т.г. на пристанище Варна-запад бяха установени

нови 102 контейнера с отпадъци

от Италия. По данни на прокуратурата отпреди това през октомври и ноември на пет пъти пристигат 127 контейнера. Според придружаващите ги документи те са предназначени за горене в пещите на теца в Гълъбово, собственост на "Брикел" ЕАД.

В средата на януари те вече са проблемни не само защото получателят не ги търси, а и защото разследването установява, че съдържанието им не отговаря на декларираното. Вместо с пластмаса и каучук контейнерите са пълни с текстилни, дървени и стъклени отпадъци.

Тъй като и при двата транша изпращач е една фирма от италианския град Салерно, а получател на товара е същата фирма, регистрирана в София, е образувано досъдебно производство. То се води от Районна прокуратура - Варна, под наздора на апелативната прокуратура по член 353 г, ал. 1 от Наказателния кодекс. В него е предвидена наказателна отговорност за всеки, който в нарушение на установения ред пренася отпадъци през границата на страната.

"Следва да излязат лабораторните анализи, за да сме абсолютно категорични, че това не е отпадък с посочения код - разясни пред журналисти наблюдаващият прокурор Невена Илиева. - Изготвена е

европейска заповед за разследване

към Италия и молба за правна помощ до Северна Македония. Чакаме резултати."

Тя допълва, че боклукът не е транспортиран по надлежния законов ред - във вакуумирани бали, а е в насипно състояние.

Проблемът с контейнерите е, че кодът, с който те стигат до българската граница, не отговаря на европейския Регламент 1013. Тоест те са изпратени като пластмаса и каучук, а при отварянето им се оказва, че съдържат всякакъв вид битови отпадъци – храни, найлони, чинии и други несепарирани отпадъци, разказаха участници в разследването пред в. "168 часа".

Те са категорични, че в случая държавата е затегнала контрола само заради обществения отпор и именно заради него получателят е изоставил пратката.

"Искът за реекспорт е на превозвачите - твърдят разследващи. - Всички установени контейнери престояват на временен слад на пристанище Варна-запад. За това фирмата получател плаща на пристанището ежедневни такси. Те не са никак ниски – по 20-50 долара на ден на контейнер. Целта им е да стимулират получателя възможно най-бързо да си прибере товара и да освободи контейнерите. Таксите не се дължат само за първите десет дни.

В последните месеци държавата изостри вниманието си към вноса на отпадъци за горене, макар че в самия процес няма нищо нередно. Доказано е, че при него се отделят три пъти по-ниски въглеродни емисии, отколкото при горенето на въглища например. В случая всички печелят – унижожават се безвредно отпадъци и се произвежда чиста енергия, която се продава."

"Проблемът с контейнерите от Салерно е, че е спорно доколко МОСВ и митниците са упражнили задължителния контрол при внос през границата на България - твърдят разследващи. -

Не е проверено съответствието

на товара

По принцип това може да направи фирмата получател, но и митницата. Отделно Гранична полиция разполага с уреди, които изследват за радиоактивни товари, и ако резулатът е положителен, ги спират. Не е ясно кога, при какви обстоятелства и дали контейнерите се проверяват за това дали съдържанието им отговаря на декларираното.

До реекспорта на контейнерите с отпадъци се стигна и заради добрата работа на полиция и прокуратура. След като стана ясно, че този товар няма да бъде допуснат през границата ни, самите превозвачи издават иск за реекспорт. Те нямат изгода контейнерите да стоят на склад в пристанището, защото трябва да плащат такси."

При досъдебното производство се установи, че отпадъците са за теца в Гълъбово, който вече имаше проблеми с РИОСВ за нерегламентирано горене на слама.

"Всяка контейнерна пратка се придружава от т.нар. Анекс 7 - обясниха пред "168 часа" запознати със случая. - В документа има данни за това кой е изпращачът, кой е получателят, къде ще бъде оползотворен отпадъкът, колко са контейнерите като големина и брой.

Дори и получателят да не се беше отказал от контейнерите, те вече

нямаше да могат да влязат в държавата,

защото митницата нямаше да разреши вноса заради разминаването между описаното и реалното съдържание.

От тази гледна точка проблемът не е в горенето на отпадъци, а в това какво се гори и дали фирмата има право да го прави.

Ако приемем, че гражданското общество е сборът от държавата и хората, то в случая категорично надви незаконния бизнес."

Тази седмица с разрешение за реекспорт, дадено от наблюдаващия прокурор, 74 контейнера с италиански отпадъци напуснаха пристанище Варна-запад. 54 от 40-футовите контейнери се връщат на изпращача – италианската фирма "Дентиче пантелоне" в град Салерно, с контейнерния превозвач CМA CGM България ЕАД, а други 20 ще бъдат транспортирани с контейнерния превозвач MAERSK.

Очаква се и останалите 25 контейнера с италиански боклук да бъдат върнати обратно в Салерно до дни, заяви апелативният прокурор пред журналисти.

Припомняме, че проблемът с вносния боклук за горене бе тема на в."168 часа" преди 4 години. Тогава във Варна се доставяха балирани отпадъци. По данни на изданието към оня момент

хиляди тонове боклук от Великобритания, Неапол и Палермо

повече от година заливаха Варна. От седмици в града пристигат и отпадъците от Сицилия. Всички те са в изпълнение на различни договори със заводи в България, в които сметта ще бъде унищожена.

Според варненци балите смет са разкъсани, от тях падат боклуци както на кея, така и в морето. Самото транспортиране също е в нарушение на изискванията, защото отпадъците се товарят на открита платформа и продължават да се разпиляват и да замърсяват околната среда и морската акватория.

До момента проверки на компетентните органи не са открили нарушения при складирането и транспортирането на отпадъците. Напротив – засега се "спазват добрите пристанищни практики".