Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ВТОРА РЪКА: Новият самолет на управляващите бил купен от нискотарифна компания.
ВТОРА РЪКА: Новият самолет на управляващите бил купен от нискотарифна компания.

 

 

Само по веднъж са влизали в кабинета на пилотите и Бойко Борисов, и Георги Първанов по време на полет, разказва пред "168 часа" главният пилот на правителствения "Авиоотряд 28" Тодор Бояджиев. По време на януарската мъгла премиерът се връщал от чужбинска визита и отишъл при пилотите да ги пита какво е положението.
"Не е управлявал самолета. Просто влезе при нас и го информирахме, че времето в София е под минималните изисквания за кацане. Тогава той каза: "Спазвайте си всички правила и ако се налага, ще кацнем другаде." Казахме му, че е най-добре в Пловдив. А той ни каза

да се обадим на служителите от охраната

там, за да се подготвят за превоз до София", заяви пилотът на авиоотряда.
В друг случай Георги Първанов също посетил шефовете на полета. Но при ясно и слънчево време. Самолетът прелитал над Рим и президентът влязъл в пилотската кабина, за да види отвисоко Вечния град. Гледката от салона била съвсем откъслечна за разлика от тази при пилотите.
Иначе Тодор Бояджиев посреща всички хора от властта на борда на самолета с "добре дошли". Обикновено те питали дали всичко е готово за полета и чак тогава влизали навътре.
Доста по-некомфортен за властта се оказва големият правителствен самолет "Еърбъс А319" в сравнение с предишния Ту-154, казва Бояджиев. Във ведомството обсъждали варианта

да направят авиона по-луксозен за първите хора на властта

като го снабдят с екстри, но разчетите им за тази година показвали, че не могат да си го позволят. Затова
удобството на премиера и на президента засега ще остане с ниско качество, докато не се отделят пари за преустройство на самолета.
Еърбъсът е купен в началото на правителството на Бойко Борисов от нискотарифна
компания и поради това няма никакви екстри, които са необходими за по-дълги пътувания. Решението за купуване взе предишният кабинет на Сергей Станишев. Новият самолет има само две тоалетни, няма баня, нито отделни салони, няма ВИП зала. Не бил обзаведен с гардеробче, поради което се налагало пилотската кабина да приютява костюмите на премиера, президента и министрите за официални срещи в чужбина. По принцип съществувал същият модел самолет, но по-високо качество, в който ги имало тези екстри. Българският правителствен авион бил под официалните стандарти. Първите четири ВИП седалки са разделени от следващия салон с перденца. Там е мястото за бизнес делегацията и съветници или секретари на президента и премиера. След тези 10 седалки има пак перденца, които отделят основния салон, в който се возят журналисти и технически персонал.
През август еърбъсът мина на годишен технически преглед. След това пилотите правят т. нар. облитане - между 6 и 15 минути над София, за да проверят дали всичко е наред.
Вторият еърбъс, за който правителството на Станишев взе решение за купуване, а Бойко Борисов върна, сега летял над Южна Африка. Взела го е частна компания, която извършва полети в онзи далечен край на света.

Старият самолет - Ту-154, бил специално произвеждан за ВИП полети.

"Въобще не може да става дума за сравнение - Ту-154 е планиран за специални полети. Обзаведен е с дивани, с баня, с маси. Разделен е на две отделни помещения. Той е в много добро техническо състояние. Сега сме обявили поредния търг за продажбата му за 1,45 млн. лв.", разказа главният пилот Тодор Бояджиев. Миналия път документи за търга купили две фирми от страни от бившите съветски републики, но впоследствие не се явили. Така търгът пропаднал. Ту-154 може да лети само в страни извън Европейския съюз, защото е извън всички нормативи на Брюксел. Старият правителствен авион няма
европейски сертификат и не може да лети над Европа.



Боядисват фалкона чисто бял за 500 000 лв.

МАЛКИЯТ правителствен самолет - "Фалкон 2000", има нужда от освежаване, защото се
ползва вече повече от 10 г. За целта е пусната обществена поръчка за избор на фирма,
която да притежава специална база. В България такава нямало. Документи са подали фирми от Франция и Швейцария. В такава база се свалят абсолютно всички устройства и
съоръжения от него, изчиства се, минава на техническа проверка, сваляла се старата
боя. Това разказа главният пилот на авиоотряда Тодор Бояджиев. Чак тогава се минава на следващата процедура по пребоядисването. За да излезе по-евтино, вероятно авиоотрядът ще поръча целият фалкон да стане бял. В момента той е такъв от горната част, а отдолу е сив.


НСО проверява храната

ДА ВОЗИШ хора от властта, се оказва, че има малко специфики.
"Важното е да се стремим да спазваме точно всички часове на излитане и на кацане,
защото работата на делегациите е свързана с протоколни срещи и заседания. Неприятно би било да закъснеят", разказва главният пилот Тодор Бояджиев. Другата особеност е, че преди и след всеки полет служители от НСО проверяват самолета. Включително храната и напитките, които се внасят. Всичко, което е било качено, трябва да бъде свалено от авиона.
"Иначе правилата са абсолютно същите като за гражданските полети. Кабината на пилотите е заключена с бронирана врата. Отключва се само отвътре със специален код. Затова пътуват не двама, а трима пилоти. Така, ако единият излезе, ще има кой да му отвори. Нашите полети са по-дълги - може да са за 2-3 дена. Може да се случи някой да се разболее или да пострада, да изкълчи крак. Затова летим трима пилоти", заяви Бояджиев.
Екипажът провеждал тренировка по няколко дни преди всеки полет.
Делегациите не са возили свои роднини в правителствените самолети, твърди главният
пилот. Изключение правела Зорка Първанова - съпруга на президента. В авиоотряда
получавали заповед от съответната институция със списък с делегацията и длъжността на пътуващите. Там нямало роднини. Премиерът Бойко Борисов винаги пътувал сам.

Пушенето забранено


В ПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ самолети е абсолютно забранено да се пуши отскоро. Допреди Бойко Борисов припалвал пура от време на време, но сега вече спазвал всички изисквания. Президентът Георги Първанов така или иначе не пуши.
В правителствените авиони няма дори обособена зона за пушачи. Затова всички пристрастени към никотина се изнервяли на дълги полети. На последното посещение на
Бойко Борисов доста членове на делегацията чакали с нетърпение самолетът да зареди в Новосибирск, където температурата била минус 24 градуса. Пушачите избързали да палят цигари, защото били принудени 7 часа да стоят затворени без тютюн.

 


Кетърингът - за бизнес класа

ЗА РАЗЛИКА от ниското ниво на комфорт на седалките в самолета нивото на хранене в
правителствения самолет е по-високо от обикновеното. Кетърингът, поръчван за хората от властта, бил по критериите за бизнес, а не икономична класа. Авиоотрядът провежда
обществена поръчка за избор на кетърингова компания. Избира се според най-добрите
условия - комбинация между цени и асортимент. През 2010 г. разходите за кетъринг били намалени два пъти в сравнение с 2009 г. В самолета било заредено с всякакви напитки - от вода и сокове до концентрати - уиски, водка. Президентът Георги Първанов обикновено си поръчвал чаша червено вино и вода.


Черната кутия още не е дигитализирана

ЧЕРНАТА кутия на правителствените самолети, която прави запис в пилотската кабина, все още не е дигитализирана. Всички записи са на лента. По принцип разговорите се слушат само ако се случи събитие със самолета. Това, което се говори по радиостанцията, се записва и в Ръководство Въздушно движение.

Тодор Бояджиев, главен пилот на "Авиоотряд 28"
Тодор Бояджиев, главен пилот на "Авиоотряд 28"
УДОБСТВО: Фалконът е предпочитан за по-малки делегации и заради по-луксозния си вид.
УДОБСТВО: Фалконът е предпочитан за по-малки делегации и заради по-луксозния си вид.
ЛЮБОПИТСТВО: И Борисов, и Първанов също като Николай Василев са влизали в пилотската кабина да погледат отвисоко.
ЛЮБОПИТСТВО: И Борисов, и Първанов също като Николай Василев са влизали в пилотската кабина да погледат отвисоко.