Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

2018 вероятно ще остане в новата икономическа история като годината на търговските войни и размяна на икономически заплахи. Последната страна, озовала се във водовъртежа от ескалиращи мита и високопарни изказвания, доминиращи търговската политика на САЩ напоследък, е Турция. За разлика от търканията с Китай, страните от NAFTA и Иран този конфликт може да има по-силно отражение на Балканите и в България.

Тази нова конфронтация може да има значителни последици за българската икономика, тъй като Турция е сред най-големите ни търговски партньори, а и важна дестинация за български туризъм. За 2017 г. според данните на БНБ Турция е четвъртият по големина пазар за българския износ след Германия, Италия и Румъния и отчитащ общ обем на износа от 2,1 млрд. евро. Този обем е относително постоянен, като е нараснал с 3,7% спрямо 2013 г. Вносът от Турция за същия период е нараснал значително - от 1,4 млрд. до 1,9 млрд. евро, или с 36%. Като един от най-значителните ефекти от турската криза е рязкото обезценяване на лирата спрямо долара и еврото, тя заплашва да промени търговския баланс, тъй като вносът от Турция става значително по-евтин, а износът за южната ни съседка – доста по-скъп. Българският износ спада с 18% за първите 6 месеца в левово изражение (според данните на НСИ), но за сметка на това вносът на турски стоки бележи едни от най-високите си стойности през първото тримесечие на 2018 г.

Турция е втората най-важна туристическа дестинация за България, редно е да очакваме и промени в условията за туризъм това лято. Според НСИ миналата година 1,311 милиона българи са пътували до Турция; повече пътувания има единствено в Гърция (1,341 милиона). Различна е причината за пътуване – докато почти всички посещения в Гърция са за почивка или по работа, то в Турция водещата причина е в категорията “други”, което най-вероятно засяга хора с двойно гражданство. Що се отнася до туристите обаче (за януари - юни 2018 г. те са почти 58 хиляди), ефектът от по-евтината лира предполага и повишаване на атрактивността на Турция като туристическа дестинация.

За разлика от относително балансираната търговия между Турция и България преките чуждестранни инвестиции между двете страни са изключително от Турция към България. Към края на първото тримесечие на 2018 г. инвестициите с натрупване от Турция в България достигат 819 млн. евро, докато тези на България в Турция са 47 милиона евро.

Разликата между инвестициите в двете държави са очевидни; въпреки че през последните няколко тримесечия тези на Турция в България леко намаляват, общата тенденция е към чувствителен ръст. Ако кризата в Турция продължи, не е изключено дори повече фирми да се преориентират към прехвърлянето на дейността си от другата страна на границата. Не е невъзможно нестабилността в Турция да доведе до допълнителен ръст на инвестициите у нас, както това се случи с редица гръцки бизнеси в разгара на кризата в Гърция.

(Със съкращения)