Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Спор кое подпали влака: Късо съединение или  фас в тоалетната Огънят тръгнал от третия вагон и се прехвърлил в четвъртия, и двата вагона са изгорели напълно. СНИМКИ: Ваньо Стоилов

Към 20 часа в петък в четвъртия вагон на бързия влак от София за Бургас, когато той спира на гара Коньово, влизат тичайки трима младежи. Казват на кондукторката Фатме Хюсеин, че  в трети вагон се усеща миризма на изолация и пушек. Реакцията на Хюсеин е бърза, разпорежда се пътниците от двата вагона веднага да слязат.  Професионализмът на превозната бригада спасява живота на пътниците, те са 80 души. Докато дойде пожарната в гасенето са се включили началникът на влака Константин Иванов и локомотивната бригада.

Това разказва Бойчо Скробански, шеф на разследващото произшествията звено към Министерството на транспорта. 

Какво е предизвикало страховития пожар, който напомни за трагедията във влака София - Кардам при Червен бряг на 28 февруари 2008 г. Тогава в огнената стихия загинаха 9 души. Сега е малкият дявол, казвали железничари, защото влакът е бил спрял на гарата. Ако е бил в движение и то в участък, който позволява 100 км в час, не се знае какво е можело да се случи. 

Скробански казва, че е рано за основна версия, предстои изгорелите вагони да бъдат закарани в техническото депо в Пловдив и тогава ще започне същинската работа по отхвърляне на хипотези, за да се стигне до причината. Досега е правен визуален оглед на овъглените вагони.

 Имало е късо съединение и то е било силно, за да се запали вагонът и толкова бързо да изгори, смята шефът на разследващото звено. Ще се търси стопилка, за да се разследва дали е първична или вторична. Тоест - ако се окаже, че късото съединение е било вторично, то причината за запалването е друга. По всяка вероятност пожарът не е станал веднага, възможно е да е имало тлеене и по време на престоя на Коньово  да е станало възпламеняването. От течението пък е пламнал и четвъртия вагон. Огънят е тръгнал назад, а не към предните два вагона и локомотива. 

Предстои да се изследва оборудването под рамата, да се влезе в командното табло. Трябва да се види отдолу, защото високото напрежение върви под рамата, казва Скробански. Прави впечатление, че рамите са провиснали, както във влака София-Кардам, казва още той. 

Предстои да се гледат паспортите на вагоните, протоколите от ревизиите, кой ги е правил, спазени ли са технологиите.  

Едва след тогава ще се направят препоръки към железопътния превозвач, към Националния орган за безопасност - Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", за да се избегне повторение, ако проблемът е технически. 

Не е коректно за се вади версия, заяви пък шефът на "БДЖ - Пътнически превози"  Пламен Пешаров. В момента разследват три групи - разследващия полицай, звеното на Министерството на транспорта и работна група на БДЖ, назначена от Пешаров.

Според експертите на БДЖ не изключват версията пожарът да е тръгнал и от тоалетната.  От този края не може късо съединение да е предизвикало запалването, тъй като там елтаблото е 25 волта, казва Пешаров.  Не се изключва никоя версия, дори и тази пожарът да е умишлен, въпреки че е малко вероятно. 

"Най-важното е, че няма жертви, че превозния персонал е реагирал бързо, справил се е перферктно," заяви той.

Двата вагона са минали ремонт през 2015 г., единият - капитален, при което се разглобява целият, а другият - среден.  

Коментара ()

Вашият коментар