Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Министър Николай Нанков и кметът на Велико Търново Даниел Панов
Министър Николай Нанков и кметът на Велико Търново Даниел Панов

Минимум 75 километра от автомагистрала "Хемус" ще бъдат завършени до края на мандата на настоящото правителство. В тези четири години ще стартират поне още 30 километра, а цялата магистрала ще бъде завършена до седем години. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на дискусията "Магистрала "Хемус" - възраждане на българския Север", която се провежда в момента във Велико Търново.

Дискусията е организирана от “24 часа” и Министерството на регионалното развитие и благоустройството със съдействието на “Луйкойл България”, “Трейс груп холд” и “Хидрострой”.

Министърът заяви, че в Северна България не само автомагистралите, но и пътното строителство като цяло ще основна цел. Рехабилитацията на пътища втори-трети клас ще са водещи по отделните политики.

"Крайно време е България да започне да се възползва от своето геополитическо георграфско положение", каза той и добави, че безопасността и ефективността, ефикасността на инфраструктурата ще са водещи.

Имаме един основен ресурс, от който за съжаление по никакъв начин не сме се възползвали финансово, коментира министърът.

Нанков обясни детайлно какво се случва в момента с отделните участъци. 

Първата част от "Хемус" от Ябланица - Боаза е с обща дължина 9,3 км. За него предстои сключването на договор, тъй като има избран изпълнител -„ХВП Ябланица“ ДЗЗД, предложил цена от 55 млн. лв. Финансирането е осигурено, каза министърът.

Жалбите, които бяха срещу поръчката са отхвърлени и през следващата седмица предстои процедура за избор на изпълнител. Строителството пък ще започне в края на 2017 г. или началото на 2018 г.

Проектирането, което тече в момента на участъка от 50 км от Боаза до пресичането с пътя Плевен – Ловеч е с индикативна стойност на строителството при осигурено финансиране 500 млн. лв. Той е рзделен на три подучастъка.

С изостанала проектна готовност са участъкът от пресичането с път II-35 Плевен – Ловеч до възел „Буховци“.

Това дали ще мине по-далече или по-близо от Велико Търново важи от икономическата и екологичната обосновка, обясни Нанков.

Участъкът е с индикативна стойност 1,4 млрд. лв. Очаква се в следващите четири години да се строи поетапно, а цялата магистрала "Хемус" да бъде завършена в рамките на седем години.

Министърът даде и примери защо е нужна северната магистрала за развитието на тази половина от страната. В Южна България има магистрала Тракия и 76% от БВП се дава Южна България, 24% е от Северна България. От 23 млрд долара износ, 20 млрд. долара са в Южна България. 10% е безработицата в Северна България, спрямо 6,4 в Южна България", описа Нанков ефектът от построяването на цяла магистрала.

По Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 са изпълнени 449 проекта за 1,4 млрд. лв., а общините договорили най-много средства на един жител са Добрич, Бяла, Попово.

Програмата запазва своята функция за правене на регионална политика и в момента, обясни Нанков.

Той повдигна въпроса за толсистемата, като подчерта, че моделът е по-справедлив от сегашния.

"Ще бъдем една от страните с устойчив, самоиздържащ се модел. Тогава и АМ "Хемус" и АМ "Русе-Велико Търново" няма да са просто мираж, а ще станат реалност", каза той.

Според него моделът в момента в обърнат, а логиката за финансирането на пътния сектор - объркана. Не е редно леките да заплащат повечче и да понасят основната финансова тежест, а не камионите, които най-много рушат.

В момента винетките носят малко над 320 млн. лв. От тях 200 млн. лв. се заплащат от собствениците на леки автомобили, а тираджиите плащат 120 млн. лв.

Даниел Панов разговаря с инж. Николай Михайлов от "Трейс Груп Холд" преди дебата
Даниел Панов разговаря с инж. Николай Михайлов от "Трейс Груп Холд" преди дебата
Министър Николай Нанков и зам.-шефът на ГЕРБ Цветан Цветанов разговарят преди дебата за магистрала Хемус
Министър Николай Нанков и зам.-шефът на ГЕРБ Цветан Цветанов разговарят преди дебата за магистрала Хемус
Голямата зала на общината във Велико Търново, която събира над 250 души се препълни за дебата
Голямата зала на общината във Велико Търново, която събира над 250 души се препълни за дебата