Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

За 17 дни два кораба с 12 000 т акостираха в града, още един с 5000 т пристига през Босфора.След сигнал на “168 часа” от РИОСВ изготвиха три препоръки за съхраняване и транспортиране на разкъсаните миризливи бали

След като хиляди тонове боклук от Великобритания, Неапол и Палермо вече цяла година заливат Варна, сега в града пристигат и отпадъците от Сицилия. Всички те са в изпълнение на различни договори със заводи в България, в които сметта ще бъде унищожена.

Товарният кораб Blue Star I, който плава под панамски флаг, натоварен с 5 хил. тона смет, вече е преминал през Босфора и пътува към пристанище Варна. Тонове боклук от Сицилия ще се изгарят в циментов завод в Пловдив, за да се разтоварят преливащите италиански депа, съобщава италианското издание "Стампа" (La stampa).

По-рано тази година други италиански медии информираха, че част от боклука на Неапол и Палермо ще се изпраща в България. Всъщност повече от година всеки месец на частното пристанище във Варна пристига кораб с боклук от Италия или Великобритания. Това обаче се пази в дълбока тайна от институциите най-вероятно за да не бъдат предизвикани протести на екоорганизации.

Отпадъците престояват в разрез с правилата до извозването им към два завода, в които те регламентирано се унищожават. Докато варненци негодуват от разпилените боклуци и отровната миризма от тях, изпълнителният директор на порта уверява, че прилага "добри пристанищни практики".

След сигнал на "168 часа" РИОСВ извърши проверка и установи гореописаните нарушения, като издаде 3 препоръки за спазване на екологичните изисквания.

Според варненци балите смет са разкъсани, от тях падат боклуци както на кея, така и в морето. Самото транспортиране също е в нарушение на изискванията, защото отпадъците се товарят на открита платформа и продължават да се разпиляват и да замърсяват околната среда и морската акватория.

Заради продължителния престой на боклуците на кея се разнася и непоносима миризма, категорични са хора, които минават с плавателни съдове наблизо. Само за 17 дни на частното пристанище "Одесос ПБМ" АД са акостирали два кораба. Първият докарал над 6000 тона боклуци от Англия, а вторият – още толкова от Италия. Товарите по принцип трябва да са балирани и увити във фолио. То трябва да е от такова качество, че да не се нарушава лесно целостта му. Заради продължителния престой на балите под открито небе и под атаките на гларусите голяма част от тях се накъсват и замърсяват кея и водата.

Според работници, свързани с транспортните дейности, повече от година всеки месец композиция от 40 товарни вагона, пълни с вносни боклуци, поема към вътрешността на страната, където са двата циментови завода, които имат разрешително от МОСВ да унищожават сметта.

Скандалът, който се разрази преди малко повече от месец по повод вносния боклук, бе заради това, че нито една институция във Варна, включително и ресорното МОСВ, нямаше логично обяснение за журналистическата находка – снимки на тонове отпадъци на частното пристанище "Одесос ПБМ" АД. Въпреки че последващите проверки бяха категорични, че дейността е узаконена от самото министерство и контролирана от редица институции.

Първоначално отговорните фактори заявиха, че не са наясно какво се случва на километър от катедралата в морската столица. Екоминистър Ивелина Василева пък обяви, че у нас не се внасят отпадъци от други страни.

Според областния управител Стоян Пасев вносът на боклук е от Италия, а унищожаването му става в най-новата част на завода "Девня Цимент". Още през миналата година при официалното откриване на въпросното съоръжение от "Девня Цимент" обясниха, че могат да унищожават отпадъци, като произвеждат енергия.

Този факт се стори напълно достатъчен, за да бъде използван като обяснение пред журналистите цели 14 часа. След което дружеството "Девня Цимент" заяви официално, че не е внасяло и не внася отпадъци, обработени за изгаряне в инсталациите му (RDF), през пристанищата Варна-изток, Бургас и Одесос.

Количествата, необходими за работата на новата инсталация за производство на цимент в завода, се доставят единствено през пристанище Варна-запад. От началото на годината компанията е доставила около 7,5 хил. тона отпадъци, обработени като гориво, и то само през пристанище Варна-запад. Те са били по договори на дружеството с италианските градове Рим, Пескара и Гросето в Северна Италия. Друга част пристигнала от Обединеното кралство.

В опит да се установи истината "168 часа" изпрати официално запитване до изпълнителния директор на "Одесос ПБМ" АД Ивайло Радославов. Както и снимки, на които ясно се виждат черни бали вероятно с отпадъци, планина от насипни боклуци и хора, които ги товарят на открити платформи, за да ги превозят до вътрешността на страната.

Въпреки категоричния снимков материал, показващ хаос и бъркотия на кея, Радославов увери, че боклуците се слагат в кашони и едва тогава се откарват до влаковите композиции. В писмен отговор същият е категоричен: "Пристанище "Одесос ПБМ" АД прилага добра пристанищна практика и съблюдава стриктно всички законови изисквания при упражняване на дейността си."

Тъй като директорът отказа да коментира подробности по отношение на произхода и съдбата на планините боклуци, макар че не би трябвало да има нищо за криене, след като всичко е по правилата, "168 часа" се обърна отново към областния управител Стоян Пасев.

Като представител на държавата във Варненско той беше помолен с наличните си властови ресурси да извърши проверка и да запознае обществеността с истината.

Междувременно във Варна вече пълзяха слухове, че в тези боклуци реално може да има всичко, включително наркотици, оръжие и радиация. Отговорът на Пасев бе, че е препратил въпросите на директора на пристанището – вече заявил, че няма да коментира с журналисти казуса, и на кмета на Девня.

Въпреки че заводът на територията на същото населено място не участва в трафика на въпросните боклуци. До момента няма данни Пасев да е проверил за изпълнението да задачата.

Опитът на "168 часа" да установи произхода, количеството и съдбата на хиляди тонове боклук на частното пристанище от Изпълнителна агенция "Морска администрация" също удари на камък. В официален отговор от институцията се разяснява, че тя в качеството си на орган на статистиката няма право да разгласява или предоставя информация.

Всъщност чиновниците са далеч по-обстойни в отговора си какво не правят: "Що се отнася до въпроса ви "какво са превозили до пристанището и отговаря ли действителното съдържание на товара на описаното, както и представляват ли тези товари опасност за околната среда, здравето и живота на хората" е необходимо да кажем, че контролните функции на Изпълнителна агенция "Морска администрация" не включват извършването на проверка относно истинността на представените чрез Националния център за електронен документооборот на морския транспорт данни за превозваните товари, нито проверка на самите превозвани товари”.

Какъв е отговорът на РИОСОВ четете в хартиеното издание на "168 часа".